حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
انقلاب عینک ها
18 می 2021 - 20:11
شناسه : 13102
بازدید 168
8

واقعیت افزوده تکنولوژی انقلابی آینده است و عینک هوشمند احتمالا جای گوشی موبایل را خواهد گرفت! اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تلفن هوشمند بخش مهمی از زندگی روزمره‌تان را تشکیل می‌دهد و با رسیدن شارژ باتری آن به زیر ۱۰ درصد استرس می‌گیرید، احتمالا خبر از میان رفتن تلفن‌های هوشمند در […]

ارسال توسط :
پ
پ

واقعیت افزوده تکنولوژی انقلابی آینده است و عینک هوشمند احتمالا جای گوشی موبایل را خواهد گرفت!

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تلفن هوشمند بخش مهمی از زندگی روزمره‌تان را تشکیل می‌دهد و با رسیدن شارژ باتری آن به زیر ۱۰ درصد استرس می‌گیرید، احتمالا خبر از میان رفتن تلفن‌های هوشمند در چند سال آینده برایتان مانند از دست دادن یک عضو از بدنتان خواهد بود که حتی تصورش بسیار دردناک است. بنابراین شاید ایده‌ نداشتن تلفن هوشمند مانند ایده‌ وجود فرازمینی‌ها برایتان دور از ذهن باشد اما شواهد جدید شما را کاملا متقاعد می‌کند که چند سال بیشتر تا پایان دوره اسمارت‌فون‌ها باقی نمانده است. البته این حرف‌ها به این معنا نیست که مثلا تا ۵ سال آینده تلفن‌های هوشمند به‌طور کلی از رده خارج می‌شوند.

درواقع باید بگوییم در حال حاضر تکنولوژی مورد نیاز برای جایگزین‌کردن عینک‌های هوشمند به‌جای تلفن‌های هوشمند به‌وجود آمده و تا ۵ سال آینده نشانه‌هایی از این موضوع به‌وضوح دیده خواهد شد. این گزارش را در حالی منتشر می‌کنیم که همین هفته گذشته شرکت اینتل اعلام کرد قصد دارد پروژه عینک هوشمند خود با نام Vanut را برای همیشه متوقف و تعطیل کند، اما حقیقت این است که روزهای حکومت تلفن‌های هوشمند رو به پایان است و عینک ‌هوشمند همان دیوایسی خواهد بود که تاج سلطنت را از اسمارت‌فون‌ها خواهد گرفت.

چطور به اینجا رسیدیم؟

حتما همه شما سال ۲۰۰۷ را به خاطر دارید یا شنیده‌اید که استیو جابز روی صحنه آمد و با معرفی آی‌فونی که در دست داشت صنعت موبایل را کاملا دگرگون کرد البته در سال ۲۰۰۷ تلفن‌های هوشمند خیلی فراگیر نشدند و افراد بسیاری بودند که با اسمارت‌فون‌ها موافق نبودند و مدام می‌گفتند: «داشتن اسمارت‌فون چه لزومی دارد؟ وظیفه گوشی برقراری تماس، ارسال پیامک و پخش چند آهنگ است و نه بیشتر.» به این ترتیب بسیاری از کاربران از همان گوشی ساده خود که اغلب هم نوکیا بود استفاده و بر باورهایشان پافشاری هم می‌کردند. این افراد مقاومت زیادی دربرابر موج جدید و همه‌گیر اسمارت‌فون‌ها داشتند و سعی می‌کردند به آن توجهی نکنند. این در حالی بود که کسی خبر نداشت در چند سال آینده همه‌چیز درباره موبایل‌ها از اینترنت گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و پخش آهنگ‌ها قرار است متحول شود و همه خواه‌ناخواه مجبور به استفاده از اسمارت‌فون‌ها خواهند شد. در طول این مدت، صفحه نمایشگر گوشی‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شده و درصد بیشتری از قسمت جلویی گوشی را به‌خود اختصاص داده تا جایی که امروزه می‌بینیم تمامی قسمت روی گوشی‌ها به پنل نمایشگر اختصاص داده شده و حاشیه‌های بالا و پایین صفحه هم دیگر از بین رفته است. این آخرین تغییر اساسی بوده که در دنیای اسمارت‌فون‌ها شاهد بوده‌ایم.

به کجا می­رویم؟

عینک‌های واقعیت افزوده‌ای که تا امروز شاهد آنها بوده‌ایم، بدون شک توانسته‌اند کاربردی بودنشان را به اثبات برسانند اما استقبال از آنها از سوی افراد عادی خیلی چشمگیر نبوده است. البته باید این را هم بگوییم که اولین اسمارت‌فون‌هایی هم که معرفی شدند چندان با استقبال مردم مواجه نشدند. اما پایه‌های اولیه برای پیشرفت این دسته از دیوایس‌ها به‌خوبی بنا شده‌اند و این موضوع فقط به صفحه نمایشگر آنها محدود نمی‌شود. در حال حاضر هدفون‌هایی رونمایی شده‌اند که قادرند صدای موزیک را از طریق استخوان جمجمه انتقال دهند و شخص می‌تواند صدای اطراف را به‌خوبی بشنود. همچنین هدست‌های EEG به شما این امکان را می‌دهند که دیوایس‌های الکترونیکی و هوشمند خود را با استفاده از مغزتان کنترل کنید. البته هدست EEG کمی از تکنولوژی فعلی بشری دور است و استفاده همگانی از آن در حال حاضر ممکن نیست. با این حال این مساله به‌این معنا نیست که تولید انبوه این محصول برای کاربران عادی در سال‌های آینده را شاهد نخواهیم بود. شما می‌توانید با استفاده از هدست‌های EEG یک پهپاد را با مغزتان کنترل کنید. همچنین یک نسخه دیگر از همین هدست‌ها هم برای کنترل خودروهای فرمول یک استفاده می‌شود. بنابراین می‌توانیم بگوییم ایده‌ پخش موزیک از اسپاتیفای و برقراری تماس با استفاده از دستورات مغزی و این هدست‌ها خیلی دور از دسترس نیست.

به نقل از گجت نیوز، اپل با رونمایی از یک عینک هوشمند با نام احتمالی Apple Glass به بازار عینک‌های هوشمند مبتنی بر واقعیت افزوده ورود پیدا خواهد کرد. در ماه مه گذشته جان پروسر، یک افشاگر قابل اعتماد در دنیای فناوری، اطلاعات زیادی در مورد عینک هوشمند اپل گلس را در کانال یوتیوبی خودش منتشر کرد. ما سال‌ها در مورد این محصول شنیده بودیم، اما تا زمانی که پروسر بخواهد جزئیاتی را ارائه کند، هیچ اطلاع دقیقی از آن نداشتیم.

انقلاب عینک ها

قیمت

اول از همه شاید شما مشتاق هستید بدانید که اپل گلس با چه قیمتی وارد بازار خواهد شد. پروسر ادعا می‌کند که قیمت پایه این عینک واقعیت افزوده ۴۹۹ دلار خواهد بود. هرچند اگر بخواهید یک لنز متناسب با شماره چشم‌های خود را روی آن قرار دهید، این قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. بیش از ۶۱ درصد جمعیت آمریکا از ابزار تصحیح بینایی (عینک یا لنز) استفاده می‌کنند و اپل نمی‌خواهد این پایگاه عظیم مصرف کنندگان را از دست دهد.

لنز

هرچند پروسر مدعی شده است که اپل گلس با لنزهای تجویز شده‌ی پزشکی همراه خواهد بود و همین باعث افزایش قیمت تمام شده‌ی محصول می‌شود، اما حق اختراعی که در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده توسط اپل به ثبت رسیده، نشان می‌کند که لنزهای این عینک شاید متفاوت از آن چیزی باشند که در عینک‌های سنتی استفاده می‌شود.

این حق اختراع یک عینک آینده نگرانه را نشان می‌دهد که به لنزهای خود تصحیح شونده مجهز بوده و برای اطمینان از بهترین تجربه‌ی بصری، می‌تواند بهینه‌سازی و تنظیم شود.

طراحی

عینک هوشمند اپل چه شکلی خواهد بود؟ پروسر یک نسخه‌ی اولیه از این عینک را دیده است، اما به علت مسائل قانونی تصمیم گرفته به جای انتشار عکس، آن را توصیف کند. ما نیز به آن اعتماد کاملی داریم. به گفته‌ی او، Apple Glass به فریم پلاستیکی مجهز است. با این حال، احتمال دارد در نسخه‌ی نهایی این متریال پلاستیکی جای خودش را به فلز نیز بدهد. از آنجا که این فقط یک نسخه‌ی اولیه بوده، پس نمی‌توان بر اساس آن نتیجه‌گیری کرد. پروسر همچنین روی این فریم یک حسگر LiDAR را نیز دیده است. به جز آن هیچ دوربین دیگری را روی بدنه‌ی عینک هوشمند اپل مشاهده نکرده است.

عینک هوشمند اپل چه شکلی خواهد بود؟ پروسر یک نسخه‌ی اولیه از این عینک را دیده است، اما به علت مسائل قانونی تصمیم گرفته به جای انتشار عکس، آن را توصیف کند. ما نیز به آن اعتماد کاملی داریم.

به گفته‌ی او، Apple Glass به فریم پلاستیکی مجهز است. با این حال، احتمال دارد در نسخه‌ی نهایی این متریال پلاستیکی جای خودش را به فلز نیز بدهد. از آنجا که این فقط یک نسخه‌ی اولیه بوده، پس نمی‌توان بر اساس آن نتیجه‌گیری کرد. پروسر همچنین روی این فریم یک حسگر LiDAR را نیز دیده است. به جز آن هیچ دوربین دیگری را روی بدنه‌ی عینک هوشمند اپل مشاهده نکرده است.

قابلیت

یک افشاگر دیگر به نام Gunman می‌گوید که اپل گلس می‌تواند نقشه‌ها و پیام‌ها را در شعاع دید کاربر جلوی چشم او به نمایش بگذارد. پروسر نیز می‌گوید که شما احتمالاً می‌توانید این عینک را با آیفون خود نیز کنترل کنید. هر دو لنز عینک قادر به نمایش اطلاعات از طریق یک رابط کاربری به نام Starboard هستند که با ژست‌های حرکتی کاربر کنترل می‌شود. این لنز همچنین قادر به اسکن کدهای QR است،‌ اما پروسر چگونگی انجام این کار را تجربه نکرده است.

تاریخ معرفی

گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد تاریخ رونمایی از Apple Glass وجود داد. طبق گفته‌ی جان پروسر، اپل ابتدا می‌خواست این عینک را در رویداد آیفون ۱۲ خودش رونمایی کند. اما متأسفانه برنامه ریزی‌های این شرکت به خاطر فراگیر شدن ویروس کرونا به هم ریخت. او می‌گوید آیفون ۱۲ که قرار بود در ماه سپتامبر معرفی شود، در ماه اکتبر در معرض دید همگان قرار می‌گیرد.

اما اگر اپل نتواند آیفون ۱۲ و اپل گلس را در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ معرفی کند، پروسر می‌گوید این رویداد در ماه مارس سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد! او همچنین معتقد است اپل گلس تا انتهای سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ آماده‌ی ورود به بازار می‌شود. با این حال Gunman در گزارشی به بلومبرگ گفته است که اپل گلس حداقل تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار نمی‌شود.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.