حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, 8 فروردین , 1403 18 رمضان 1445 Wednesday, 27 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
افزایش سرمایه از محل صرف سهام، راهی موثر در بهبود ساختار مالی شرکت ها
15 آگوست 2020 - 10:00
شناسه : 12419
بازدید 334
11

یک کارشناس بازار سرمایه، افزایش سرمایه از محل صرف سهام را که روز چهارشنبه ۲۲ مرداد با اکثریت آرا در مجلس به تصویب رسید، یکی از روش های موثر در اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت ها دانست . راهکار افزایش سرمایه شرکت ها به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی خود یا دستیابی به […]

ارسال توسط :
پ
پ

یک کارشناس بازار سرمایه، افزایش سرمایه از محل صرف سهام را که روز چهارشنبه ۲۲ مرداد با اکثریت آرا در مجلس به تصویب رسید، یکی از روش های موثر در اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت ها دانست .

راهکار افزایش سرمایه

شرکت ها به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی خود یا دستیابی به منابع مالی جدید، اقدام به افزایش سرمایه می کنند.

به طور کلی راه های افزایش سرمایه شرکت های بورسی به سه دسته کلی افزایش سرمایه از طریق انتقال سود انباشته یا اندوخته طرح توسعه به سرمایه(سهام جایزه)، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی یا مطالبات حال شده سهام داران تقسیم بندی می شود.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام در واقع نوعی از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است، به بیان برخی تفاوت های این روش با دیگر روش ها پرداخت و افزود: در حالت متداول افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، شرکت به نسبت سهم هر یک از سهامداران حق تقدم خرید سهام منتشر شده را در اختیار آن ها قرار می دهد.

قیمت سهام منتشر شده جدید به قیمت اسمی که در ایران عموماً ۱۰۰ تومان است، منتشر می شود اما در روش افزایش سرمایه از طریق صرف سهام، شرکت می تواند سهام منتشر شده جدید خود را از قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) تا قیمت بازار که می تواند هر قیمتی بالاتر از ۱۰۰ تومان باشد، به فروش رسانده و از این طریق به ازای هر سهم جدید مبلغ بالاتری از ۱۰۰ تومان را تامین مالی می کند.

بورس

در اصطلاح حسابداری به اختلاف قیمت سهام منتشر شده به روش صرف سهام تا قیمت اسمی سهم، صرف سهام یا پرمیوم گفته می شود، اظهار داشت: به عنوان مثال اگر شرکتی سهم خود را به قیمت ۵۰۰ تومان منتشر کند، اختلاف ۵۰۰ تومان تا قیمت اسمی سهم (۱۰۰ تومان) را صرف سهم می گویند که در این مثال ۴۰۰ تومان به ازای هر سهم منتشر شده خواهد بود. مبالغ صرف سهام در سمت چپ ترازنامه در قسمت حقوق صاحبان سهام تحت عنوان صرف سهام نمایش داده می شود.

افزایش سرمایه از طریق صرف سهام می تواند در قالب ارایه حق تقدم یا سلب حق تقدم سهام داران ارایه شود.

مبالغ به دست آمده از این طریق نیز به سه روش مصرف می شود: یا مبالغ صرف سهام بین سهامداران قبلی شرکت توزیع نقدی می شود، یا به میزان مبلغ صرف سهام، سهام جایزه منتشر و به قیمت اسمی منتشر شده و به سهامدارن قبلی ارایه می شود یا در حالت سوم به اندوخته شرکت اضافه خواهد شد که در همه موارد، منافع خوبی را برای شرکت و سهام داران به همراه دارد.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.