حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
از ضدعفونی کردن آشپزخانه غافل نشوید
05 جولای 2019 - 21:30
شناسه : 6285
بازدید 285
8

اگر کسی را می شناسید که حتی سینک ظرفشویی آشپزخانه خود را ضدعفونی می کند، به او برچسب وسواسی بودن نچسبانید! چرا که در آخرین تحقیقات محققان اثبات شده که آشپزخانه از کثیفترین اماکن موجود در خانه است! طبق مطالعه ای که توسط بنیاد ملی بهداشت آمریکا درباره 30 محل با میزان لمس بالا در 17 […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگر کسی را می شناسید که حتی سینک ظرفشویی آشپزخانه خود را ضدعفونی می کند، به او برچسب وسواسی بودن نچسبانید! چرا که در آخرین تحقیقات محققان اثبات شده که آشپزخانه از کثیفترین اماکن موجود در خانه است!

طبق مطالعه ای که توسط بنیاد ملی بهداشت آمریکا درباره 30 محل با میزان لمس بالا در 17 خانه انجام شد، نشان داد که آشپزخانه میزبان بیشترین تعداد باکتری در یک خانه است و اسفنج ها آلوده‌ترین شی محسوب می شوند.در این مقاله آلوده ترین و کثیف ترین قسمت هایی از آشپزخانه را معرفی میکنیم که باورش برایتان سخت است . در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اسفنج:

اسفنج ها و سیم های ظرفشویی محل مناسبی برای تجمع میکروب هاست. بنابراین نباید آنها را پس از شستن ظرف های خیس روی سینک بگذارید. البته این راه نمی تواند کمکی به پیشگیری از تجمع میکروب ها کند؛ توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار اسفنج ها را پنج دقیقه داخل ظرف پر از مایع ضدعفونی کننده بگذارید یا دو دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید.

نمکدان:

اغلب چند وقت یکبار نمکدانها را می شویید ؟ آن ها در آشپزخانه بیشتر استفاده می شوند و ما هرگز به میکروب هایی که در آن ها زندگی می کنند فکر نمی کنیم. قبل از اینکه دوباره آن ها را پر کنید آن ها را در ماشین ظرفشویی خود قرار دهید فقط آن ها را با دست نشویید آب داغ باید به دمای 140 درجه سانتیگراد برسد تا کاملا استریل شوند ماشین ظرفشویی به راحتی می تواند با آن برخورد کند می توانید بیرون آن ها را با پاک کننده های ضد باکتری تمیز کنید.

سینک ظرفشویی:(استخر میکروب ها)


سینک های ظرفشویی سه برابر از کاسه توالت کثیف ترند؛ البته حق هم دارند چون تقریباً همه ما با قوی ترین شوینده ها و سفیدکننده ها و خلاصه هر چه دست مان بیاید به جان کاسه های توالت می افتیم و حسابی از خجالت شان در می آییم اما ۹۰ درصد اوقات سینک های ظرفشویی را تنها با آبی خابی آبکشی می کنیم. سینک ظرفشویی هم مانند دستمال آشپزخانه همیشه مرطوب و پر از باقیمانده های غذا است؛ بنابراین محیط ایده آلی برای رشد میکروب هاست و باید آن را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

دستگیره های آشپزخانه از آلوده ترین وسایل آشپزخانه:

در حالی که نمکدان ها را با پاک کننده های ضد عفونی پاک می کنید، دستگیره ماشین ظرفشویی، یخچال، کابینت ها و در آشپزخانه را تمیز کنید این ها مناطق دیگری در آشپزخانه هستند که به مقدار زیادی دست زده می شوند و باید با یک ضد عفونی کننده سریعا آن را تمیز کنید.

ظروف آشپزخانه از آلوده ترین وسایل آشپزخانه:

همانطور که قبلا گفتیم، ماشین ظرفشویی به راحتی می تواند دمای استریل را با بیش از 140 درجه کنترل کند. بنابراین به جایشست و شو انبر، قاشق های چوبی و سایر لوازم آشپزی با دست از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

توصیه ما:آن ها را ماهی یک بار در ماشین ظرفشویی بگذارید و برای شستشو از تنظیمات استریل کردن استفاده کنید.

جاظرفی:(پارکینگ میکروب ها)

جاظرفی های کنار سینک ظرفشویی دست کمی از خود آنها ندارند؛ بنابراین باید حداقل ماهی یک بار زیر آنها را با مواد شوینده و ضدعفونی کننده بشویید.

دستمال ظروف از وسایل آلوده آشپزخانه :

همه دستمال ها در خانه کثیف هستند. زمانی که میز یا اپن آشپزخانه را پاک می کنید احتمالا میکروب ها را پخش می کنید. متخصصان توصیه می کنند که آن ها را در سفید کننده رقیق و آب بعد از هر مصرف بشویید.

توصیه ما:برای هر روز هفته یک دستمال داشته باشید هفته ای یک بار آنها را در آب داغ و مقدار کمی سفید کننده بشویید.

تخته گوشت:

اگر اسفنج یکی از وسایل کثیف آشپزخانه باشد بی شک تخته برش یکی دیگر از آنهاست اختراع خوبی است اما باکتری زیادی را انتقال می دهد.با ضدعفونی نکردن تخته برش بعد از بریدن مرغ، خطر آلوده کردن هر نوع غذایی که روی آن می گذارید وجود دارد.

آیا پلاستیک بهتر از چوب است؟ محقق ایمنی غذایی در ایالت کارولینای شمالی می گوید لزوما پلاستیک برای برش آسان تر است اما شیارهایی را ایجاد می کند که باکتری ها می توانند در آن پنهان شوند چوب یک سطح سخت است اما تمیز کردنش مشکل است.

برای تمیز کردن تخته برش های پلاستیکی فقط آن ها را در ماشین ظرفشویی بیندازید. درجه حرارت بالا و سفید کننده می تواند تخته برش چوبی را خراب کند ما پیشنهاد استفاده از ضد عفونی کننده آمونیوم چهارمنظوره را می دهیم.

توصیه :از پلاستیک برای برش گوشت و چوب برای برش سبزیجات استفاده کنید.

در بازکن ها از آلوده ترین وسایل آشپزخانه :

زمینه دیگری از پرورش باکتری در کشوی آشپزخانه نشسته است. غذا و کثیفی از قوطی کنسرو می تواند روی تیغه آن جمع شود یک آبکشی سریع زیر شیر آب تمام باکتری ها را از روی تیغه از بین نخواهد برد.بهترین راه برای ضد عفونی کردن این است که آن را در کاسه بریزید و آن را با سرکه بپوشانید بگذارید چند ساعتی بماند می توانید از یک مسواک برای پاک کردن هر نوع آلودگی که در طول زمان ایجاد شده استفاده کنید.

توصیه ما:ضد عفونی کردن در بازکن ها ماهی یکبار انجام شود.

جا چاقویی از آلوده ترین وسایل آشپزخانه:

باید این را هم ضد عفونی کنید !در طول زمان، ذرات مواد غذایی می توانند در داخل شکاف و روی سطح چوب جمع شوند توصیه می کنیم آن را روی سینک بچرخانید و تکان خوب به آن بدهید سینک را با آب ولرم و چند قطره صابون مایع پر کنید و اجازه دهید چند دقیقه آنجا بماند توصیه می شود از یک برس نوک پستانک نوزاد برای تمیز کردن شکاف ها استفاده شود در نهایت، آن را به طور کامل آبکشی و خشک کنید.

قهوه ساز از وسایل آلوده آشپزخانه:

باکتری ها دوست دارند در فضاهای تاریک، منحصر به فرد رشد کنند و مخزن برای باکتری ها و رشد کپک مناسب است.مخزن را با نصف سرکه سفید و آب پر کنید بجوشانید تا زمانی که به نصف برسند جوشاندن را بعد از 30 دقیقه متوقف کنید. فرآیند جوشاندن را تمام کنید و قابلمه را خالی کنید. مخزن را با آب تمیز پر کنید و دوباره دم کنید.

منبع: آکا ایران

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.