حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 1 اردیبهشت , 1403 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آشنایی با ارزهای دیجیتال: ایده
13 می 2019 - 13:34
شناسه : 5837
بازدید 305
4

علاقمندان به فناوری کم و بیش با بیت کوین آشنایی دارند یا شاید هم کم نباشند ایرانیهایی که ریسک خرید و فروش بیت کوین یا هر ارز رمز پایه را به جان خریده باشند. برای ما ایرانیان که فناوردوست هستیم و علاقمند به سرمایه گذاری؛ این حوزه نسبتا بکر و جذاب است اما بایستی با […]

ارسال توسط :
پ
پ

علاقمندان به فناوری کم و بیش با بیت کوین آشنایی دارند یا شاید هم کم نباشند ایرانیهایی که ریسک خرید و فروش بیت کوین یا هر ارز رمز پایه را به جان خریده باشند. برای ما ایرانیان که فناوردوست هستیم و علاقمند به سرمایه گذاری؛ این حوزه نسبتا بکر و جذاب است اما بایستی با کمی طمانینه و آگاهی وارد این حوزه شویم.
البته حضور شرکت های آموزشی – خدمات رسان در این حوزه و فروشندگان تجهیزات استخراج بیت کوین نیز مزیدی بر علت برای این حجم از استقبال است. برای من هم که در حوزه تجارت الکترونیک کار می کنم، چند و چون کار بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال حائز اهمیت است  البته موضوعی که بسیار حائز اهمیت است آینده ارزهای دیجیتال است.

بنابراین بر آن شدم مقاله ایی مستند پیرامون ارزهای دیجیتال در بخش خبری فروشگاه اینترنتی دیدبازار منتشر سازم. اطلاعات نسبتا جامعی را از ارزهای دیجیتال و نحوه عملکردشان جمع آوری کردم داشته های فنی و عملیاتی خودم را هم در حوزه فناوری اطلاعات به آن افزودم تا این مقاله سر و سامان یافت.

تغییر کارکردی پول در طول زمان : نیاز به یک تحول فناورانه

پولی که امروز دردستانمان است از وظیفه ذاتی اش خارج شده است. پیش تر قرار بود که واسطه ایی مورد قبول بین عامه مردم در بازار وجود داشته باشد که کالاها و کارشان را با آن بسنجند و بدین ترتیب امکان سهولت بیش از پیش برای مبادلات فراهم شود. همواره وجود چنین واسطی از جنبه های مختلف مورد سئوال و پرسش بوده است، یکی از جنبه های حیاتی این واسطه ی مبادلاتی؛ مسئله امنیت آن بوده است.

با نگاهی به جوامع انسانی در می یابیم که در طی سالیان متمادی وظیفه ی برقراری امنیت به حکومت ها سپرده شده است. از همین رو امنیت واسطه ی مبادلات – «ضرب سکه و چاپ اسکناس» – نیز بر عهده ی دولت ها گذاشته شد.

با توسعه ی روز افزون کاربری و گردش پول در جامعه و اعتباری که آحاد مردم برای آن قائل شدند، نهادهای تخصصی (بانک ها) بوجود آمدند که نحوه گردش و تخصیص پول را در جامعه مدیریت کنند. امنیت بانک ها هم به حکومت ها سپرده شد. بنابراین حاکمان و بانکدارها دو قشری شدند که میان فعالان اقتصادی بازار قرار گرفتند و با گذر زمان به سمت تأمین منافع خودشان رفتند.دولت ها با ضرب و چاپ بیش از حد پول و بانکها با ارائه تسهیلات بی پشتوانه اخلالات فراوانی را در گردش کالا و دارایی های عامه ی مردم بوجود آوردند. بدین ترتیب پولی که قرار بود واسطی برای ساده سازی مبالات بازار باشد به مرور زمان خودش به یک مشکل اساسی مبادلات تبدیل شد. فعالان بازار به تجربه دریافتند که هر چه از حکومت ها و بانک ها فاصله بگیرند مبادلاتشان به سهولت و راحتی اتفاق خواهد افتاد. این نیاز روز به روز در جواع و بین فعالان بازار مشخص و ملموس شد. نیازی که جنبه های مختلفی داشت فقط به یک تحول فناورانه احتیاج داشت تا مرتفع شود.

ایده ارزهای دیجیتال

تا حدودی به نقش حکومتها و بانکها در ایجاد یک نیاز در بازار اشاره کردیم شدت و قوت همین نیاز بود که دستمایه ایده شکل گیری ارزهای دیجیتال شد. البته نیازهای دیگر هم بواسطه عملکرد هزارساله بازار به مرور خودش را نمایان ساخت که شاید بعدها در مورد آن ها سخن بگوییم. اجمالا باید بگوییم ارزش دارایی های مردم به سبب تغییر ارزش پول – ناشی از اختیارات حاکمیت در چاپ پول وکنترل کمی پول در گردش – بطور مستمر در نوسان و در بیشتر موارد در حال کاهش بود و هست. بانکداران هم به عنوان دارندگان و ذخیره کنندگان عمده ی پول، هم روند تولید و گردش کالا و هم رویه تقاضا و عرضه در بازار را به کررات دچار دستخوش و تغییرات گسترده و ناخوشایند کرده اند. دقیقا در همین بزنگاه بود که همه می گفتند چه می شد که بانکی نباشد تا در فعالیت های اقتصادی خلل ایجاد کند یا چه می شد که حکومتی نباشد تا مدام پول منتشر کند و ارزش پول در دست مردم را بکاهد؟ واقعیت اینست که نمی شود حکومت یا بانک نباشد اما می توان نقش های این دو نهاد را به حداقل رساند تا از مضررات فعالیت های اضافه شان کاست.

انتقال نقش حاکمیت و بانک ها به عامه مردم در بازار ایده ی اولیه و پایه ای ارزهای دیجیتال و بیت کوین بود.

پایان بخش اول

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.