حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, 6 فروردین , 1403 16 رمضان 1445 Monday, 25 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نگهداری بهتر ماشین ظرفشویی نیاز به دانستن چه نکاتی دارد
02 ژوئن 2021 - 13:21
شناسه : 13168
بازدید 326
6
نگهداری بهتر ماشین ظرفشویی

برای نگهداری بهتر ماشین ظرفشویی لازم است چه نکاتی را بدانیم توی دنیای امروز و عصر ارتباطات و سرعت پیشرفت جوامع امروز،کارهای روزانه رسیدگی به منزل جزء جدانشدنی از ماست.کارهایی از قبیل جاروکردن وشستن ظرف ها و گردگیری خانه و نظافت منزل و … خوشبختانه یک راهکاری که می تونه ما رو در این امور […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای نگهداری بهتر ماشین ظرفشویی لازم است چه نکاتی را بدانیم

توی دنیای امروز و عصر ارتباطات و سرعت پیشرفت جوامع امروز،کارهای روزانه رسیدگی به منزل جزء جدانشدنی از ماست.کارهایی از قبیل جاروکردن وشستن ظرف ها و گردگیری خانه و نظافت منزل و …

خوشبختانه یک راهکاری که می تونه ما رو در این امور کمک کنه،استفاده از ماشین ظرفشویی هست، که اتفاقا برای افرادی که شستن ظرف های کثیف رو دوست ندارند میتونه وسیله نجات بخشی باشه.

حالا من میخام توی این مقاله نکاتی را به شما بگم که بتونید هرچه بهتر ماشین ظرفشویی را نگهداری کنیدو استفاده کنید.

 

برای نگهداری ماشین ظرف شویی نکاتی را از قبیل نظافت دستگاه، تمیز کردن سبد، واشر، فیلتر، جرم‌گیری، کنترل نمک، سرویس و… می‌شود. در ادامه این موارد را توضیح میدهم:

  • نظافت سطوح داخلی و خارجی ماشین ظرفشویی رعایت شود.

نظافت، باید هم شامل درون و هم سطح دستگاه ماشین ظرفشویی شود. برای تمیز کردن داخل دستگاه، سبدهای ظروف را خارج کنید. برای ضدعفونی می‌توانید از سرکه  استفاده کنید. نظافت داخلی ماشین ظرفشویی هر 6 ماه یک‌بار نیاز است. هر از گاهی توری پایین ماشین ظرف شویی را باز کرده و آن را با اسکاچ تمیز بشویید، تا خرده غذاهای گیر افتاده پاک شوند.

بیرون دستگاه هم باید از گردوغبار تمیز شود. به کمک یک دستمال آشپزخانه مرطوب، تمام سطوح دستگاه را پاک کنید.

  • فیلتر های دستگاه را تمیزکنید.

هر از گاهی فیلترها را چک کنید و تمیز کنید. در صورتی که متوجه آسیب یا سوراخ روی فیلترتان شدید حتما آن را تعویض کنید. استفاده روزمره از ماشین ظرفشویی و وارد شدن انواع پسماندهای غذایی در آخر کار وارد فیلتر می‌شوند. به همین علت فیلترها بعد از مدتی حاوی مقداری از این پسماندها خواهند بود که می‌تواند هم عملکرد دستگاه را مختل کند هم بوی بدی را ایجاد کند.

حواستون باشه که ماشین ظرفشویی را بدون فلیتر روشن نکنید زیرا نه تنها ظروف به خوبی شسته نمی‌شود بلکه به ماشین ظرف شویی شما نیز می‌تواند آسیب برساند.تمیز کردن فلیتر را بهتر است ماهی یکبار انجام دهید.

  • نظافت لاستیک و واشر ماشین ظرفشویی رعایت شود.

برای جلوگیری از کثیفی و رشد باکتری، واشر را به کمک یک پارچه نرم به خوبی پاک کنید. اگر لاستیک و واشر دچار آسیب و پارگی شد نیاز به تعویض دارد و بی‌توجهی به آن هم آشپزخانه تان را کثیف می‌کند.

اگر در کف و یا اطراف ماشین ظرفشویی مشکل نشت آب دارید، علت آن می تواند واشر آسیب دیده یا فرسوده اطراف درب ظرفشویی باشد.

  • قبل از قراردادن ظروف در دستگاه ، باقیمانده غذاهای ظروف را تمیزکنید.

با یک دستمال تکه‌های غذا را جدا کنید تا باعث گیر کردن مواد غذایی و اختلال در دستگاه نشوند.

  • جرم گیری ماشین ظرفشویی فراموش نشود.

یکی از روش هایی که  برای جرم گیری طبیعی ماشین ظرفشویی این است که یک فنجان سرکه سفید را بر روی سبد بالا قرار دهید و اجازه دهید دستگاه بدون ظرف شروع به کار کنید. که استفاه از این روش برای از بین بردن بوی بد دستگاه هم می توان استفاده کرد.

و یا می توانید با استفاده از نظر کارشناسان از موادشیمیایی ضدعفونی کننده استفاده کنید.

  • از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

برای جلوگیری از رسوب روی ظرف‌ها از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید. در دستگاه ماشین ظرفشویی فیلتری بنام رزین دارد که وظیف گرفتن سختی آب برای شستشوی آسان دستگاه می باشد. نمک به عنوان پاک کننده عمل میکندو در 5 دقیقه آخر رزین را شستشو داده و برای دور بعدی آماده می کند. چراغ نشانگر نمک به صورت علامتی مانند S  یا Rinse دیده می‌شود که در صورت روشن شدن نشانگر باید محفظه نمک را مجددا شارژ نمایید.

  • چیدمان ظرف ها در ماشین ظرفشویی رعایت شود.

طرز چیدمان  ظرف ها تاثیر زیادی در کارایی ماشین ظرفشویی دارد. همیشه ظروف را در فاصله مناسب از هم قرار دهیدو قطعات بزرگ مانند تخته خرد کن و تابه را در بغل‌ها قرار دهید تا مانع چرخش آبپاش نشوند.

  • ظرفیت دستگاه ماشین ظرفشویی را در نظر داشته باشید.

حجم ظرف ها را بیش‌تر از ظرفیت دستگاه استفاده نکنید، زیرا این‌کارمانع کارکرد صحیح الگوهای اسپری در بازوهای اسپری کننده می‌شودو نتیجه آن تمیز نشدن این تعداد از ظروف می‌شود.

  • برای انتخاب برنامه شست و شوی دستگاه دقت داشته باشید.

شاید تمایل داشته باشیدکه برنامه کوتاه تر را انتخاب کنید تا در زمان و هزینه صرفه جویی شود ولی در این صورت شست و شوی باکیفیتی تحویل نخواهید گرفت.

  • به صداهای نامعمول در حین کار ماشین ظرفشویی توجه کنید.

صداهایی مثل صدای ساییده شدن و خردشدن. زیرا باقی مانده مواد غذایی یا شیشه های شکسته شده و خرده استخوان اگر در ناحیه پمپ قرار بگیرد می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در فیلتر و پروانه دستگاه بشود. اگر هر نوع صدای غیرمعمولی به گوشتان خورد دستگاه را متوقف کنید و برای پیدا کردن مشکل، کارشناسان  را خبر کنید.

  • از شوینده های مخصوص ظرفشویی استفاده کنید

هنگام استفاده از ظرفشویی تنها باید از شوینده های مخصوص استفاده کرد. شوینده های ظرفشویی در سه نوع قرص، پودر و ژل موجود است که از بین آنها قرص کارایی بیشتری دارد. ولی به دلیل اینکه قیمت بالایی دارد، افراد زیادی ترجیح می دهند از پودر و یا ژل استفاده کنند. از بین این دو نیز پودر بهتر است. زیرا ژل ها سفید کننده کلر دارند که در آب سخت کار نمی کنند.

هرگز از صابون ها و مواد شوینده معمولی ظرف و دست برای ماشین استفاده نکنید، زیرا آنها حباب و کف زیادی تولید می کنند که باعث نشتی ماشین می شود.

  • بازوی اسپری را تمیز کنید.

بازوهای اسپری با چرخاندن کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که آب به همه سطوح ظرف در هر دو قسمت ردیف بالا و پایین ماشین ظرفشویی می رسد. آب با استفاده از سوراخهای کوچک که در فواصل منظم در بازوها قرار دارند، از دستگاه خارج می شود. با گذشت زمان، سوراخ های کوچک در بازوهای اسپری ماشین ظرفشویی شما ممکن است با تکه های کاغذ، خلال دندان، شیشه و غیره مسدود شود.

برای اطمینان از تمیزی ظروف، سوراخ های بازوها را به صورت دوره ای تمیز کنید. بازو را در محلول سرکه و آب خیس کنید و از یک لوله پاک کننده معمولی برای تمیز کردن سوراخ ها استفاده کنید.

  • دمای گرمایشی آب را کنترل کنید.

قبل از شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی، دمای گرمایشی آب را بررسی نمایید که بین ۱۲۵ – ۱۲۰ باشد، چرا که این درجه حرارت تقریبا برای شستشوی تمامی ظروف متناسب است و باعث کدر گردیدن و یا باقی ماندن لک و کثیفی بر روی ظروف نمی شود.

برنامه های شست و شوی ماشین ظرفشویی

برنامه های شست و شوی ماشین ظرفشویی

انتخاب درست برنامه شست و شو در ظرفشویی باعث بالا رفتن کیفیت شستشو و جلوگیری از آسیب رسیدن به ظروف شما می شود.

  1. برنامه Half Load (نیم شور): اگر از یک ماشین ظرفشویی استفاده می کنید حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که در بیشتر مواقع ظروف شما به مقداری نیست که ظرفیت ماشین ظرفشویی پر شود و استفاده از این برنامه نیم شور باعث میشود که شما می توانید ظرف های خود را در سبد پایین قرار دهید و با فعال کردن برنامه نیم شور ماشین ظرفشویی فقط سبد پایین را بشوید و به این صورت در زمان و مصرف انرژی نیز صرفه جویی کند.
  2. برنامه Vario Speed Plus (کم کردن زمان شستشو): شما در مواقعی که عجله دارید و زمان برای شما اهمیت زیادی دارد،با اضافه کردن برنامه Vario Speed Plus و یا Vario Speed به برنامه شستشو به میزان 20 تا 60 درصد زمان شستشو را کاهش دهید. توجه کنید که این کاهش زمان، بستگی به برنامه شستشو و زمان آن دارد و با این برنامه نیز شما می توانید ظروف شسته شده خود را با همان کیفیت همیشگی تحویل بگیرد؛ تنها چیزی که لازم است بدانید این است که با اضافه کردن این برنامه سریع شور به روند شستشو تا حدود 20 درصد مصرف انرژی افزایش پیدا می کند پس بهتر است از این برنامه زمانی استفاده کنید که زمان برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. این برنامه می تواند به اکثر برنامه های شستشو به جز برنامه Quick Wash اضافه شود.
  3. برنامه Hygiene Plus (استریل کردن ظروف): برنامه Hygiene Plus می تواند برای استریل کردن و پاک کردن میکروب ها از سطح ظروف استفاده می شود. این برنامه در زمان آبکشی از آب داغ با دمای 70 درجه سانتی گراد استفاده می کند و به مدت 10 دقیقه این کار را انجام می دهد و در نتیجه ظروف شما کاملاً استریل خواهند شد. توجه کنید که این برنامه معمولاً برای خانواده هایی که کودک و یا افراد مبتلا به آلرژی دارند گزینه بسیار مناسبی می باشد.
  4. برنامه شستشوی °40 Glass (شستشوی ظروف شیشه ای و کریستال): برنامه شستشوی Glass در ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف شیشه ای و کریستال مورد استفاده قرار می گیرد.این برنامه شستشو، ظروف شما را با فشار پایین و با دمای آب °40 درجه سانتی ‌گراد به آرامی شستشو می دهد. توجه کنید در زمان شستشوی ظروف شیشه ای و کریستال، میزان فشار و دمای آب دارای اهمیت بسیار بالایی است تا از کدر شدن و خش افتادن آن ها جلوگیری شود و به مرور زمان، کیفیت این لوازم با شستشو در ظرفشویی کاسته نشود. همیشه نمک و جلادهنده ماشین ظرفشویی خود را برای بهینه سازی این عملکرد، چک کنید و سعی کنید از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده نمایید.
  5. برنامه شستشوی Intensive zone (شستشوی ظروف بزرگ): برنامه شستشوی Intensive zone به منظور شستشوی بهتر ظروف مختلط میباشد، به این صورت که شما در این حالت ظروف بزرگ خود را مثل تابه و قابلمه را در سبد پایین قرار می دهید ماشین ظرفشویی در این هنگام فشار آب را در سبد پایین تشدید می کند و با افزایش درجه آب تا 70 درجه سانتی گراد باعث می شود با دقت و کیفیت بالا این ظروف شسته شوند، در حالی که سبد بالا با فشار و دمای مناسب برای شستن بشقاب و لیوان ها استفاده می شود تا آسیبی به ظروف شما وارد نشود و دیگر نیازی نیست نگران تمیز نشدن قابلمه و ماهیتابه خود باشید.
  6. برنامه شستشوی Night Program (شستشوی شبانه): برنامه شستشوی Night Program در ماشین ظرفشویی صدا را تا حد چشم گیری کاهش می دهد تا با خیال آسوده در شب بتوانید ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید.به این صورت لازم نیست ماشین خود را در اوج مصرف برق روشن کنید و می توانید شستن ظروف خود را به ساعات پایانی شب موکول کنید تا برای شما اقتصادی تر نیز باشد.
  7. برنامه شستشوی ECO (شستشوی اقتصادی): برنامه شستشوی ECO در ماشین ظرفشویی با مصرف آب و انرژی کمتر در مقایسه با دیگر برنامه های شستشوی کار شستشو را با کیفیت مناسب و بالا برای شما انجام خواهد داد. این برنامه در میان انواع برنامه های شستشو در ماشین ظرفشویی بوش اقتصادی تر است اما زمان شستشو در این برنامه کمی بیشتر از دیگر برنامه ها می باشد، زمان شستشو در این برنامه 140 دقیقه است و ظرف ها با دمای آب °50 درجه سانتی گراد شسته می شوند. شما مواقعی که زمان شستشو در اولویت نیست، از این برنامه استفاده کنید.
  8. برنامه شستشوی Pre Rinse (پیش شستشو): برنامه Pre Rinse در ماشین ظرفشویی در حقیقت یک برنامه پیش شستشو و یا آبکشی اولیه می باشد، از این برنامه بهتر است زمانی استفاده کنید که ظروف شما بسیار کثیف باشد یا غذا در آن خشک شده باشد، شما می توانید این برنامه را به ابتدای برنامه شستشوی خود اضافه کنید؛ در این حالت ماشین ظرفشویی قبل از شروع برنامه شستشو ظروف را به مدت 15 دقیقه یک بار آبکشی می کند تا عملکرد شستشو با مواد شوینده به صورت بهینه تری انجام شود، از این برنامه به صورت تکی و مجزا نیز می توانید برای شستن میوه و سبزیجات استفاده کنید.
  9. برنامه شستشوی Quick Wash (سریع شور): برنامه Quick Wash یک برنامه سریع شور در ماشین ظرفشویی می باشد که در این برنامه ظروف با فشار بالا شسته و از دمای آب °45 درجه استفاده می کند، مدت زمان شستشو در این برنامه 30 دقیقه می باشد. بهتر است از این برنامه برای شستن ظرف های خیلی کثیف، تابه و قابلمه استفاده نشود و برای آنکه بهترین بازدهی شستشو را داشته باشید.

 

  • برنامه Perfect Dry (خشک کن): برنامه Perfect Dry که عملکرد آن به سنگ زئولیت وابسته است می تواند به شما اطمینان دهد که تمام ظروف شما حتی ظروف پلاستیکی بدون نقص خشک می شود. به یاد داشته باشید که بهتر است هنگام استفاده از این برنامه از قرار دادن ظروف شیشه ای و کریستال در داخل ماشین ظرفشویی خودداری کنید.
  • برنامه شستشوی Turbo Speed 20min (برنامه سریع شور 20 دقیقه ای): شما با استفاده از برنامه شستشوی Turbo Speed 20 min در ماشین ظرفشویی می توانید ظرف های خود را در کوتاه ترین زمان بشویید، اما دو نکته را در هنگام استفاده از این برنامه فراموش نکنید: اول اینکه از این برنامه برای شستن ظرف های خیلی کثیف استفاده نکنید و دوم اینکه دقت کنید که نباید از قرص ماشین ظرفشویی را در این برنامه مورد استفاده قرار دهید چراکه قرص در این مدت زمان نمی تواند به خوبی حل شود و به همین خاطر پیشنهاد می شود از پودر و یا ژل ماشین ظرفشویی به جای قرص استفاده کنید.
  • برنامه های شستشوی Auto (شستشوی اتوماتیک):
  • برنامه Auto 35°/45° برای شستن پیش دستی و لیوان ها بیشتر مناسب است. برای این کار ماشین ظرفشویی شستشو را با گرمای 35° شروع می کند اما می تواند گرمای آب را تا 45° درجه نیز افزایش دهد تا بتواند به بالاترین کیفیت شستشو دست پیدا کند.
  • برنامه Auto 45°/65° نیز برای شستشوی انواع ظروف مناسب است. برای این کار شستن ظروف از دمای 45° درجه استفاده می شود اما می تواند بر اساس کثیفی ظروف، دمای آب را تا 65° درجه افزایش دهد تا به بالاترین کیفیت شستشو دست پیدا کند.
  • برنامه Auto 65°-75° نیز برای شستن انواع ظروف خیلی کثیف می تواند استفاده شود که شامل تابه و قابلمه نیز می باشد. این برنامه، شستشو را با دمای 65° شروع می کند اما می تواند دمای آب را تا 75° درجه نیز افزایش دهد.

درآخرلازم است بگویم درست است که نکات زیادی باید رعایت شود ،اما رعایت این نکات می تواند به شما در سلامت دستگاه تان و طول عمر بیشتر آن کمک کند و از هزینه های زیاد خرابی دستگاه پیشگیری کند.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.