حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 28 فروردین , 1403 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نگهداری بهتر دستگاه قهوه ساز
03 ژوئن 2021 - 13:55
شناسه : 13174
بازدید 238
10
نگهداری اسپرسو ساز خانگی

برای نگهداری بهتر دستگاه قهوه ساز لازم است چه نکاتی را بدانیم توی دنیای امروز بنظرم داشتن دستگاه قهوه ساز میتونه خیلی کمک کنه ،چون میتونه توی کمترین زمان و صرف وقت برای درست کردن قهوه این کار را به دستگاه قهوه ساز بسپاریم. وقتی که صبح عجله داریم و میخایم بریم سرکار یا عصر […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای نگهداری بهتر دستگاه قهوه ساز لازم است چه نکاتی را بدانیم

توی دنیای امروز بنظرم داشتن دستگاه قهوه ساز میتونه خیلی کمک کنه ،چون میتونه توی کمترین زمان و صرف وقت برای درست کردن قهوه این کار را به دستگاه قهوه ساز بسپاریم.

وقتی که صبح عجله داریم و میخایم بریم سرکار یا عصر که خسته از سرکار برمیگردیم ،چقدر خوبه که دستگاه قهوه ساز داشته باشیم و خودمون رو به یک فنجان قهوه دم کرده داغ دعوت کنیم و نوش جان کنیم و راحت و آسوده اینکار را دستگاه قهوه ساز انجام میدهد.

من قراره توی این مقاله نکاتی را به شما بگویم که به شما در نگهداری و استفاده هرچه بهتر دستگاه قهوه ساز کمک کند.

نگهداری قهوه ساز

برای نگهداری دستگاه قهوه ساز و اسپرسوساز لازم است نکاتی را بدانید که در افزایش عمر دستگه شما کمک  کننده است و در اینجا به این نکات اشاره می شود:

  • نظافت داخلی و خارجی دستگاه قهوه ساز و رسوب زدایی آن رعایت شود.

مخزن آب دستگاه در صورتی که به طور مرتب تمیز نشود، محیط مناسبی برای رشد قارچ ها فراهم می کند. بنابراین با تمیز کردن دوره ای بدنه داخلی و بدنه خارجی دستگاه قهوه ساز، قهوه سالم و خوش طعمی را برای خود و اهل منزل آماده کنید.در واقع تمیز کردن و نظافت دوره ای کمک زیادی به حفظ و نگهداری بهتر دستگاه قهوه ساز می شود. حتی در مواقعی بسیار باعث بهبود عملکرد دستگاه می شود، چون بسیار دیده شده است چه در منزل و چه در کافی شاپ ها عملکرد دستگاه ها به شدت کاهش پیدا می کند و حتی دیده شده که املاح معدنی رسوب گرفته شده در دستگاه قهوه ساز باعث تغییر در طعم و مزه نوشیدنی می شود و باعث کاهش کیفیت قهوه شما می شود.لازم نیست پس از هر بار استفاده دستگاه را با سرکه رسوب زدایی کنید، بلکه خالی کردن تفاله‌های قهوه و تمیز کردن صافی با یک برس کوچک تاثیر زیادی روی طول عمر قهوه ساز شما می‌گذارد. همچنین لازم است مخزن شیر دستگاه قهوه‌ساز را پس از هربار استفاده به طور کامل بشویید.

در این زمینه چه توصیه هایی و چه نکاتی برای دستگاه شده است :

  1. به صورت دوره ای و یا هرازگاهی دستگاه های قهوه ساز تمیز شوند و یا توسط محلول های رسوب زدا، تمام مجاری داخل رسوب زدایی شود.
  2. قطعات داخلی همچون فیلترها و یا سبددر ضمن رسوب زدائی و شست و شو حتما تمیز شوند و فراموش نشوند.
  3. امروزه بیشتر شرکت های تولید کننده دستگاه های قهوه ساز حرفه­ای و یا نیمه حرفه ­ای، وسایل خود را به گونه ای طراحی می کنند تا بتوان آنها را داخل دستگاه ظرف شوئی شست، و در زمان صرفه جویی نمود
  4. در هنگام خرید به خریداران توصیه می کنند که به طور مثال تنها از یک نوع قرص و یا محلول رسوب زدا ویژه استفاده شود تا از ایجاد مشکل و یا ایراد احتمالی جلوگیری شود.
  5. توصیه جدی می شود که از شست و شوی وسایل داخلی و یا خارجی قهوه سازها توسط جرم گیرها ویا سفید کننده های مورد استفاده در خانه به هیچ عنوان بهره گرفته نشود، مگر آنکه شرکت سازنده توصیه کرده باشد.

 

نکات نگهداری قهوه ساز :

  • قهوه مازاد آسیاب شده از دستگاه حذف شود.

در هنگام دم قهوه توسط دستگاه مقداری قهوه آسیاب شده در لابه لای قسمت­های متفاوت دستگاه باقی مانده باشد که باعث ایجاد مشکل در دستگاه قهوه ساز می شود و به طور مستقیم روی حجم قهوه خروجی و عملکرد دستگاه در طولانی مدت تاثیر مستقیم می گذارد.

بسیاری از قهوه دوستان در منزل و یا حتی در کافی شاپ ها بر اثر سهل انگاری و یا افزایش تعداد مشتریان، زمان لازم برای پاک کردن و حذف قهوه مازاد مانده از دستگاه قهوه ساز و یا فیلتر و یا تنگ دمی قهوه را ندارند که متاسفانه باعث انباشت روی هم قهوه بلااستفاده می شود و پس از مدتی به راحتی از دستگاه یا آن وسیله مورد نظر قابل جدا شدن نیست و حتما بایستی از محلولهای جرم گیر مخصوص استفاده کنید که این کار امکان اسیب رساندن به دستگاه قهوه ساز را بالا می برد.

پس اگر دستگاه قهوه ساز شما قابلیت این را دارد تا قسمت های گوناگون آن از یکدیگر جدا شود، و به طور جدا شده مورد شست و شو قرار گیرد، حتما لازم است که در دوره دو سه روز ویا کمتر قسمت های گوناگون جدا شدهو قهوه جا مانده از دم های پیشین از درون دستگاه پاک گردد، تا از انباشته شدن روی هم جلوگیری شود.

  • اگر در طولانی مدت قصد استفاده از دستگاه قهوه ساز را ندارید، خاموشش کنید.

بیاد داشته باشیدکه پس از هربار قهوه گیری از دستگاه  را خاموش نمایید. در واقع با این عمل هم از مصرف بی مورد برق کاسته می شود و هم  عمر دستگاه افزایش می یابد.

امروزه سازنده های دستگاه های قهوه ساز به گونه ای دستگاه ها را تولید می کنند که دارای برنامه زمان بندی روشن خاموشی و هوشمند باشند، تا پس از استفاده به گونه خودکار خاموش گردد و نیازی نسیت تا نگران روشن بودن دستگاه باشید.

اما اگر این ویژگی های را نیز دستگاه شما نداشته باشد، واجب است که خودتان زحمت خاموش کردن دستگاه را بر عهده بگیرید، چون به طول عمر و عملکرد دستگاه قهوه ساز شما کمک میکندو روشن ماندن طولانی مدت قهوه‌ساز به دلیل جریان مداوم برق درون دستگاه، عملکرد آن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

  • پیروی از دستورالعمل های سازنده دستگاه قهوه ساز ضروری است.

امروزه تقریبا تمامی شرکت های سازنده دستگاه های قهوه ساز، در هنگام فروش دستگاه دفترچه راهنمای کاملا جامعی را در اختیار خریداران خود قرار می دهند، به این طریق به توانند به آنان راهنمای چگونگی بهره گیری بهتر و حداکثری از دستگاه را ارائه دهند ویا اینکه بسیاری از شرکت های به نام و بزرگ خود در بخش خدمات پس از فروش خود را موظف می دانند تا کارشناسی را پس از خرید دستگاه، به نشانی خریدار ارسال کنند تا به آنها در ضمینه نصب و راه اندازی و راهنمایی لازم در جهت حفظ نظافت و رسوب زدایی دوره ای انجام دهند.حتی اگر کارشناسی هم در اختیار شما قرار نگیرد، دفترچه های راهنما به تمامی توضیح های لازم را در اختیار شما قرار می دهند، به طور مثال برخی از شرکت های توصیه اکید می کنند تا در هنگام نظافت و شست و شو حتما از قرص ها و مایع های شست و شو از یک برند ویژه استفاده شود، یا توصیه ای دیگر که به هیچ عنوان قطعات دستگاه در ماشین ظرفشویی شسته نشود و …

رعایت کامل توصیه های شرکت سازنده دستگاه، به نفع خریدار می باشد و به او کمک می کند تا از دستگاه خود با کمترین ایراد و مشکلی نگهداری کند و تا مدتی طولانی از تعمیر و یا تعویض دستگاه خودداری کند.

  • آب کافی در مخزن دستگاه قهوه ساز بریزید.

مخزن آب جوش قهوه‌ساز درجه‌های مختلفی دارد و باید تا درجه تعیین شده پر شود. اگر آب درون مخزن کمتر از حد معمول باشد، هوا وارد دستگاه می‌شود و عملکرد دستگاه را با مشکل روبرو می‌کند. با توجه به میزان پودر درون فیلتر دستگاه باید آب درون مخزن را پر کنید.

  • آب تصفیه شده داخل مخزن دستگاه بریزید.

احتمال زیاد لازم باشد از یک دستگاه تصفیه آب بهره گرفته شود.به این دلیل که امکان دارد آب مصرفی خانه و کافی شاپ شما نسبت املاح معدنی محلول در آب بسیار بالایی داشته باشدو مواد معدنی و املاح زیادی در آب وجود دارد که پس از جوش آمدن آب، در مخزن قهوه ساز رسوب می‌کنند. از آنجایی که رسوب‌زدایی قهوه‌ساز دردسر زیادی دارد، بهتر است از آب تصفیه شده برای دم کردن قهوه استفاده کنید.

احتمالا شما نگران هزینه های دستگاه تصفیه آب باشید اما شما هم میدانید که دستگاه قهوه ساز شما به مراتب گرانتر می باشد و با استفاده از دستگاه تصفیه آب معمولی و با قیمت پایین نیز می توانید عمر دستگاه خود را تا چند سال افزایش دهید، و نگران خرابی و از کارافتادگی آن در کوتاه مدت نباشید.

  • اندازه آسیاب را مشخص کنید.

دستگاه‌های قهوه‌ساز درجه تنظیم آسیاب دارند، یعنی باید قبل از روشن کردن دستگاه و بسته به نوع و اندازه دانه‌های قهوه درجه آسیاب را تنظیم کنید.اگر درجه تنظیم آسیاب اشتباه باشد، دستگاه به خوبی کار نمی‌کند و دچار آسیب می‌شود. علاوه بر این، میزان نبودن درجه آسیاب طعم و عطر اصیل قهوه را از بین می‌برد.

  • دستگاه قهوه ساز را در جای مناسبی قرار دهید.

دستگاه قهوه ساز را باید در مکانی صحیح قرار دهید. اگر قهوه ساز را در کنار اجاق گاز قرار دهید، سبب کاهش طول عمر دستگاه می شود. علت آن هم این است که بخارها و گرمای حاصل شده از اجاق گاز سبب می شود تا روی موتور و قطعات دستگاه، صدمات جبران ناپذیری وارد شود.

در آخر لازم است که بگویم رعایت هر چه بیشتر این نکات باعث می شود که طول عمر دستگاه قهوه ساز شما افزایش یابد و درست است که رعایت این نکات زمان بر است اما به شما در نگهداری هر چه بیشتر دستگاه قهوه ساز شما کمک می کند و باعث می شود که قهوه با طعم دلنشینی را نوش جان کنید.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.