حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, 6 فروردین , 1403 16 رمضان 1445 Monday, 25 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
میدان مغناطیسی زمین احتمالا عامل ایجاد آب روی سطح ماه است
10 فوریه 2021 - 17:27
شناسه : 12656
بازدید 252
11
تاثیر پذیری ماه از میدان مغناطیسی زمین

تاکنون شواهد متعددی از وجود آب روی سطح ماه به دست آمده‌ است و طبق پژوهشی جدید، مغناطیس‌کره‌ و ذرات باردار زمین هم می‌توانند بر شکل‌گیری آب در سطح ماه تأثیر بگذارند و باعث اثبات این فرضیه شوند. تاثیر پذیری ماه از میدان مغناطیسی زمین ر اساس یکی از نظریه‌های رایج، یون‌های هیدروژن باردار مثبت […]

ارسال توسط :
پ
پ

تاکنون شواهد متعددی از وجود آب روی سطح ماه به دست آمده‌ است و طبق پژوهشی جدید، مغناطیس‌کره‌ و ذرات باردار زمین هم می‌توانند بر شکل‌گیری آب در سطح ماه تأثیر بگذارند و باعث اثبات این فرضیه شوند.

تاثیر پذیری ماه از میدان مغناطیسی زمین

ر اساس یکی از نظریه‌های رایج، یون‌های هیدروژن باردار مثبت از طریق بادهای خورشیدی سطح ماه را بمباران کردند و با یکدیگر برای تولید آب به شکل‌های هیدروکسیل و مولکول آب، واکنش دادند. با این حال طبق پژوهش جدید چندرشته‌ای که در Astrophysical Journal Letters منتشر شد، بادهای خورشیدی تنها منبع یون‌های تشکیل‌دهنده‌ی آب نیستند. طبق یافته‌های پژوهشگرها، ذرات باردار زمین می‌توانند عامل به وجود آمدن آب در ماه باشند. در نتیجه سیاره‌های دیگر هم بر شکل‌گیری آب در قمرهای خود نقش دارند.

آب در فضا رایج‌تر از چیزی است که ستاره‌شناسان تصور می‌کردند. از آب‌های سطحی مریخ تا قمرها و حلقه‌های مشتری، دنباله‌دارها، سیارک‌ها و سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو، همه از منابع آب هستند. آب حتی در ابرهای آن سوی منظومه‌ی شمسی هم مشاهده شده است. بر اساس فرضیه‌های قبلی، آب در طول شکل‌گیری منظومه‌ی شمسی وارد این اجرام شده است؛ اما طبق شواهد جدید، آب موجود در فضا وضعیت متغیری دارد.

بادهای خورشیدی یکی از منابع احتمالی آب سطح ماه هستند؛ اما بر اساس پیش‌بینی مدل‌های کامپیوتری، در طول دوره‌ی سه‌روزه‌ی ماه کامل یعنی زمانی که ماه در مغناطیس‌کره‌ی زمین (مگنتوسفر) قرار می‌گیرد، نیمی از آب‌های موجود در مناطق مرتفع ماه تبخیر و ناپدید می‌شوند.

تاثیر پذیری ماه از میدان مغناطیسی زمین

طبق تحلیل ابزار نقشه‌برداری مدارپیمای چاندرایان ‍۱ از سطح آبی-هیدروکسیلی ماه، آب سطحی ماه در طول دوره‌ی پوشش مغناطیس‌کره ناپدید نمی‌شود؛ بلکه میدان مغناطیسی زمین از رسیدن بادهای خورشیدی به ماه و بازتولید سریع‌تر آب جلوگیری می‌کند؛ اما پژوهشگرها با بررسی بیشتر به نتایج متفاوتی رسیدند.

پژوهش های جدید

پژوهشگرها در نهایت با مقایسه‌ی سری‌های زمانی نقشه‌های آبی قبلی در طول عبور از مغناطیس‌کره و پس از آن، به این نتیجه رسیدند که آب ماه به دلیل جریان یون‌های مغناطیس‌کره یا باد زمینی دوباره پر می‌شود. ماهواره‌ی کاگویا وجود یون‌های زمین در نزدیکی ماه را تأیید کرد؛ از طرفی پژوهشگرها از رصدهای ماهواره‌ی تمیس آرتمیس برای بررسی ویژگی‌های برجسته‌ی یون‌های باد خورشیدی و مقایسه‌ی آن‌ها با باد مغناطیس‌کره‌ی زمین استفاده کردند.

روش تایید این فرضیه

بر اساس رصدهای قبلی ماهواره‌ی کاگویا در طول فاز ماه کامل، تراکم‌های بالایی از ایزوتوپ‌های اکسیژن کشف شدند که از لایه‌ی اوزون زمین وارد خاک ماه شده بودند. همچنین فراوانی زیادی از یون‌های هیدروژن در جو رقیق ماه یا اگزوسفر آن مشاهده شد. این جریان‌های ترکیبی از ذرات مغناطیسی کره به‌طور کلی با جریان‌های باد خورشیدی تفاوت دارند؛ بنابراین آخرین کشف آب سطحی در این پژوهش فرضیه‌ی پوشش مغناطیسی کره را رد می‌کند و در عوض نشان می‌دهد مغناطیس‌کره باعث به وجود آمدن آب در ماه می‌شود.

پژوهش‌های آینده در حوزه‌ی باد خورشیدی و باد سیاره‌ای می‌توانند حقایق بیشتری را درباره‌ی تکامل آب در منظومه‌ی شمسی و آثار بالقوه‌ی فعالیت مغناطیس‌کره و خورشیدی بر قمرها و دیگر اجرام سیاره‌ای آشکار کند. توسعه‌ی پژوهش‌ها مستلزم ماهواره‌های جدیدی است که مجهز به طیف‌سنج‌های نقشه‌برداری جامع هیدروکسیل/ آب باشند و سنسورهایی در مدار و سطح ماه، این مکانیزم را تأیید کنند. این ابزار به پیش‌بینی بهترین مناطق برای اکتشاف، استخراج معدنی و اسکان فضانوردان روی ماه در آینده کمک می‌کنند.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.