حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 7 فروردین , 1403 17 رمضان 1445 Tuesday, 26 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
مشکلات برگزاری جشنواره سی و ششم
05 فوریه 2018 - 13:06
شناسه : 2415
بازدید 248
6

در جشنواره بین المللی فجر امسال نقدهایی بر حاشیه برگزاری این جشنواره وارد است از قبیل مشکل پارکینگ، بلیت فروشی، تاخیر پخش فیلم و برگزاری نشست های خبری، حضور افراد متفرقه در جایگاه عکاسان و اصحاب رسانه، عدم نظارت بر روند پخش فیلم ها و … که گاه اعتراض شرکت کنندگان، خبرنگاران، عکاسان خبری و […]

ارسال توسط :
پ
پ

در جشنواره بین المللی فجر امسال نقدهایی بر حاشیه برگزاری این جشنواره وارد است از قبیل مشکل پارکینگ، بلیت فروشی، تاخیر پخش فیلم و برگزاری نشست های خبری، حضور افراد متفرقه در جایگاه عکاسان و اصحاب رسانه، عدم نظارت بر روند پخش فیلم ها و … که گاه اعتراض شرکت کنندگان، خبرنگاران، عکاسان خبری و تماشاگران را به دنبال داشته و حتی بر متن جشنواره سایه انداخته است.

 

تماشاگرانِ بدون پارکینگ 

چالش نبود یا کمبود جای پارک برای شرکت کنندگان این دوره از جشنواره، داستان دنباله داری است که به دلیل برگزاری مراسم در سینما «پردیس ملت» و آشنا نبودن بسیاری از شرکت کنندگان با این فضا، به ظاهر تا مراسم اختتامیه ادامه خواهد داشت.
این جشنواره سال های قبل در برج میلاد برگزار می شد و مشکل پارکینگ در زمره چالش های برگزاری قرار نداشت. اما با کوچ این جشنواره از میلاد به ملت، ساعت ها به دنبال جای پارک گشتن عامل دیر رسیدن شرکت کنندگان یا رسیدن آنان با اعصاب به هم ریخته به جشنواره می شود.
کمبود امکاناتی چون سرویس های بهداشتی پردیس سینمایی ملت، تهویه نامناسب در سالن های نمایش فیلم، مشکل قطع و وصل شدن صدا در سالن برگزاری نشست فیلم ها و کمبود آسانسور هم از دیگر مواردی است که مشکلات سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را مضاعف ساخته است.

از بلیت های ارگانی تا بازار سیاه بلیت 

فروش بلیت جشنواره هم از جمله موضوع هایی است که به صورت مزمن با نارضایتی و گلایه افراد روبه رو بوده؛ از بازار سیاه بلیت گرفته تا فروش ارگانی آن. جشنواره فیلم فجر 96 هم از وضعیت سال های گذشته برکنار نبود و در نخستین روز، باعث عصبانیت یکی از کارگردانان نام آشنای حاضر در جشنواره شد.
«منیژه حکمت» کارگردان فیلم «جاده قدیم» که به همراه عوامل سیاه پوش فیلم در جشنواره حضور داشت، در نشست خبری این فیلم، لب به اعتراض گشود و از خریداری بلیت فیلم‌ها از سوی ارگان‌های مختلف برای دریافت سیمرغ مردمی انتقاد کرد. درابتدای نشست، منیژه حکمت با بیان نوشته شدن سناریو این جشنواره از قبل گفت: من روز اول با مردم در سالن سینما فیلم می‌دیدم ولی بلیت نبود و مردم باید روی زمین می‌نشستند و فیلم می‌دیدند چون بلیت‌ها برای ارگان‌ها فروش رفته بود.
حکمت همچنین با ابراز پشیمانی از حضور در چنین جشنواره ای، در پاسخ به پرسشی درباره سیاه پوشیدن عوامل فیلمش و ربط احتمالی آن با اعتراض هالیوودی به خشونت و آزار جنسی علیه زنان بیان داشت: اجازه بدهید روند این اتفاق در ادامه اکران مشخص خواهد شد. شاید ما هم برای شما سورپرایزی داشته باشیم.
به گزارش برخی رسانه ها، در گروهی از سینماهای مردمی تهران برای برخی فیلم ها در یکی از پردیس‌های تهران بلیت کف زمین به فروش رسید و وقتی تماشاگران به داخل سالن راه یافتند، دست کم پنج ردیف صندلی خالی دیدند که در آخر به نشستن روی همان ها هدایت شدند این در حالی است که عده زیادی از مردم که در صف مانده بودند از خرید بلیت کف خودداری کردند.

نارضایتی از نحوه نظارت بر پخش فیلم 

افراد بلیت به دست برای تماشای فیلم منتخب خود در جشنواره فجر وارد سالن می شوند تا فیلمی را که تازه از تنور فیلمبرداری و کارگردانی درآمده ببینند و با افتخار برای دیگران از این تجربه خصوصی خود بگویند؛ فیلمی که کارگردان و عوامل با هزاران امید آن را برای جشنواره می فرستند تا سیمرغ های جشنواره را درو کند و این در حالی است که حفظ و صیانت از محتوای فیلم و داستان آن بر عهده عوامل برگزار کننده جشنواره فیلم فجر است تا فرد یا افرادی با کپی برداری و فیمبرداری از فیلم روی پرده جشنواره، موجبات لو رفتن و انتشار آن نشوند.
نحوه نظارت بر پخش فیلم در نخستین روز از جشنواره، باعث واکنش و عصبانیت «ابراهیم حاتمی‌کیا» کارگردان فیلم «به وقت شام» شد. داستان از این قرار بود که حاتمی کیا با حضور در پردیس اطلس مشهد، به اتفاق مردم این شهر به تماشای فیلم خود نشست که فیلمبرداری برخی از تماشاگران از فیلم، این کارگردان را به روی سِن کشاند و با عصبانیت خواستار توقف فیلم و پیگیری مسوولان امر در این مورد شد.

جولان طرفداران پروپا قرص عکس و سلفی با سلبریتی ها

شبکه های اجتماعی، میدان رقابت برخی افراد برای به نمایش گذاشتن عکس و ویدئو با سلبریتی ها شده است. همین مساله به چالشی برای اصحاب رسانه در جشنواره تبدیل شده است به این معنا که حضور رسانه های تصویری اینترنتی در جشنواره بسیار پررنگ است و حضور پرتعداد این رسانه ها در کنار عوامل فیلم ها برای گرفتن مصاحبه های تصویری و فیلم و عکس، امکان گفتگو برای رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها را محدود کرده است.
افرادی با گفتگوها و پرسش های تکراری و غیرتخصصی که دیگر رمقی برای عوامل فیلم باقی نمی گذارند تا با خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب نیز مصاحبه کنند و در پاره ای موارد باعث کلافه شدن آنان نیز می شوند.
ضعیف بودن اینترنت هم مشکل دیگری است که دست و پای اصحاب رسانه برای ارسال سریع اخبار را بسته است. با این حال، در گفت وگوهای شفاهی اهالی رسانه و سینما با برخی مسوولان برگزاری جشنواره این وعده مطرح شده که با بهبود وضعیت نظارت و رفع چالش های سخت افزاری، در روزهای آینده از دردسرهای پیش روی دوستداران و اهالی سینما تاحدی کاسته شود.

منبع: ایرنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.