حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
طرح ناتمام: مبارزه با قاچاق کالا
30 اکتبر 2019 - 16:21
شناسه : 9976
بازدید 246
4

امین حضور تهران مملو از لوازم خانگی قاچاق است در غیاب یا کاهش فعالیت نمایندگی های معتبر لوازم خانگی خارجی همچون سامسونگ، ال جی و بوش؛ به وفور کالاهایی را نه در پستوها و دالان های زیر زمینی بلکه در سنگفرش های پیاده رو در خیابان ری تهران می بینید که حتی از کارتنش هم […]

ارسال توسط :
پ
پ

امین حضور تهران مملو از لوازم خانگی قاچاق است در غیاب یا کاهش فعالیت نمایندگی های معتبر لوازم خانگی خارجی همچون سامسونگ، ال جی و بوش؛ به وفور کالاهایی را نه در پستوها و دالان های زیر زمینی بلکه در سنگفرش های پیاده رو در خیابان ری تهران می بینید که حتی از کارتنش هم می توان تشخیص داد که این کالا قاچاق است. خودنمایی این کالاها مشتریان را به داخل پاساژ و فروشگاه می کشاند و به علت سود مناسب فروش این کالاها فروشندگان نیز مشتری را متقاعد به خرید این کالا می کنند.

 

انعکاس حضور لوازم خانگی قاچاق در سایت اتحادیه لوازم خانگی 

در شهریور ماه سال جاری خبری در اتحادیه لوازم خانگی تهران پیرامون مبارزه با قاچاق کالا منتشر شد که نظرتان را به بخشی از آن جلب می کنم:

اولین انتقاد قابل اشاره به سیستم نظارتی برخورد مقطعی و احتمالا نمایش گونه در سطح عرضه است. اینکه حالا هرازچندگاهی دستگاه های نظارتی به بازارهای فروش لوازم خانگی بروند و کالاهای قاچاق را جمع آوری و در نهایت واحد صنفی متخلف را جریمه کنند، نه تنها مسکن موقت هم به شمار نمی رود، بلکه پاک کردن صورت مساله است.

 

پر واضح است که واحدهای فروشنده متخلف، آخرین حلقه از این پدیده ناخوشایند اقتصادی هستند. لوازم خانگی کالای کوچکی نیست که به راحتی از مرزهای آبی وارد خاک کشور شوند، از گمرک و یا چند مرز زمینی و ایست های بازرسی عبور کنند و کسی متوجه آنها نشود.

 

در همین رابطه عبدالمجید اجتهادی مدیر کل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفته بود : «هماهنگی قاچاقچیان با برخی از افراد صاحب منصب در استان های مرزی از دلایل قاچاق لوازم خانگی به کشور است و در حقیقت آن صاحب منصبان ورود کالا به مرزی های کشور را تسهیل می کنند.»

 

از همه این ها که بگذریم تعداد زیاد فروشگاه های اینترنتی “کالای بانه ای” است. یک جستجوی ساده در موتور جستجو گر گوکل نشان می دهد که بیش از صدها سایت فروش لوازم خانگی بانه وجود دارد که دست برقضا هیچکدام هم فیلتر نیستند.

 

البته این روزها خود معضل کالاهای قاچاق بانه ای نیز به معضل تبدیل شده!!! یعنی چه؟ یعنی اینکه در گذشته کالای بانه ای در حقیقت یک کالای قاچاق بود که از خارج کشور وارد شده بود اما در حال حاضر کالای بانه ای مشخص نیست که قاچاق است یا لوازم خانگی ایرانی که به اسم کالای خارجی بانه ای در اختیار خریداران قرار می گیرد. بماند که بخش عمده ای از این کالاها در زیرپله های تهران و با بی کیفیت ترین قطعات موجود تولید و به بانه فرستاده می شود تا به اسم کالای خارجی با کیفیت و البته بانه ای به مشتریان بخت برگشته فروخته شود.

 

در مدت زمان اندکی که فشارها برای مقابله با قاچاق لوازم خانگی افزایش یافته بود، بخش عمده ای از فروشندگان کالای قاچاق به فضای مجازی روی آوردند که البته هیچ نظارتی هم بر آنها نشد. حالا که بازار رها شده لوازم خانگی جولانگاه قاچاقچیان کالا شده، سایت های فروش کالاهای بانه ای با قدرت بیشتری به کار خود ادامه می دهند.

 

رصد حضور لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی 

رصد روزانه ما هم در فضای مجازی موید همین ادعاهای اظهار شده پیرامون بهرهگیری از فضای مجازی کشور برای فروش اجناس قاچاق می باشد. طیف وسیعی از فروشگاه های فیزیکی سطح شهر تهران واقع در سه راه امین حضور و دیگر نقاط مراکز صنفی لوازم خانگی متاسفانه در غیاب نظارت ها اقدام به فروش لوازم خانگی قاچاق از طریق سایت با ارائه کارت های گارانتی غیر معتبر و زیرزمینی می کنند. این فروشگاه ها به غیر از فروشگاه های اینترنتی بانه ای هستند که خریداران حتی دسترسی به اطلاعات سکونتی و محل فیزیکی فروشنده دارند.

 

نمونه ای از فروشگاه های اینترنتی بانه ای با نماد اعتماد!؟

به عنوان مثال در اینترنت دنبال لباسشویی ال جی مدل F4J6TNP8S که از مدل های بدون گارانتی است می گردیم به فروشگاه های اینترنتی متعددی واقع در بانه به نماد اعتماد الکترونیک حتی دو ستاره برخورد می کنیم.

لباسشویی ال جی قاچاق F4J6TNP8S

لباسشویی ال جی قاچاق F4J6TNP8S

 

فروشگاه اینترنتی بانه 90، فروشگاه اینترنتی ژیراکالا، بانه سایان،بانه شاپ برخی از این فروشگاه ها هستند البته برای دسترسی به این سایت ها، سایت های واسطی همچون ایمالز هم وجود دارند که در مقام موتور جستجوی کالا و قیمت به تبلیغ گسترده این سایت ها در اینترنت کمک می کنند.

صفحه لباسشویی قاچاق  ال جی مدل  F4J6TNP8Sدر ایمالز.

رقابت 43 فروشگاه اینترنتی در موتور جستجوی ایمالز – در زمان درج این خبر – برای ارائه این کالای قاچاق با قیمت و خدمات مناسب نشان می دهد که این کالا چقدر فراوانی در بازار دارد.

پرسش ما از مسئولین اینست مادامی که دریافت  اینماد نیازمند مجوزهای لازم از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت می باشد چگونه میشود به سایت های بانه ای که عمدتا کالای قاچاق می فروشند مجوز فعالیت داده شود؟ اصولا آیا نظارتی بر عملکرد سایت های فروشگاهی می شود یا خیر؟

 

اما براستی مشکل طرح مبارزه با قاچاق کالا کجاست؟

بنظر می رسد علاوه بر اینکه منافعی در قاچاق گسترده کالا برای برخی نهفته است  اراده کافی دستگاه های دولتی و اجرایی هم در مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد!؟ و البته دلیلش تا حدودی مشخص است دلیل اول نظام اقتصادی بیمار کشور است که مسبب سوءاستفاده های فراوانی نیز شده است. دلیل دوم هم به سطح و میزان اشتغالی بر می گردد که همین حجم قاچاق در سطح جامعه شاغلین کشور بوجود آورده است و سوم هم بالاخره بخشی از نقدینگی کشور درگیر این فرآیند شده است حجم نقدینگی که اگر در اینجا نباشد می تواند سونامی تاسف بار اقتصادی به بار بیاورد.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.