حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, 27 اسفند , 1402 8 رمضان 1445 Sunday, 17 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
ساخت دم رباتیک توسط ژاپنی ها
14 سپتامبر 2019 - 15:11
شناسه : 7240
بازدید 184
7

اگر شما هم مستعد لغزیدن یا از دست دادن تعادل هستید، از این رو شاید به راهکار غیرمعمول و متفاوت محققان ژاپنی نیاز داشته باشید: دم رباتیک. تیمی از محققان دانشگاه کیو در توکیو، یک دم رباتیک انسانی پوشیدنی را طراحی کرده اند که از طریق یک کمربند به بدن متصل شده و به شخصی […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگر شما هم مستعد لغزیدن یا از دست دادن تعادل هستید، از این رو شاید به راهکار غیرمعمول و متفاوت محققان ژاپنی نیاز داشته باشید: دم رباتیک. تیمی از محققان دانشگاه کیو در توکیو، یک دم رباتیک انسانی پوشیدنی را طراحی کرده اند که از طریق یک کمربند به بدن متصل شده و به شخصی که آن را پوشیده کمک می کند که تعادلش را حفظ نماید، دقیقاً مشابه همان کاربردی که دم در حیوانات دارد. این دم زیست تقلیدی بعد از بررسی و تحلیل پستانداران و مهره دارانی که دمشان نقش یک اندام اضافی مانند دست و پا را برای آن ایفا می کند ساخته شده است.

این دم رباتیک قطور و یک متری که به کمر فرد متصل می شود به چیزی شبیه آنچه که تنها در فیلم های علمی تخیلی می بینیم شبیه است. این دم که از صفحاتی شبیه مهره های ستون فقرات تشکیل شده مانند یک دم واقعی پیچ خورده و می جنبد. این دم رباتیک حاوی سنسورهای متعدد و ۴ «عضله» مصنوعی است که به آن امکان می دهند در پاسخ به حرکات شخص حرکت خاص و متوازن خود را داشته باشند. برای مثال اگر فرد به سمت چپ خم شود، دم او به سمت راست می چرخد و اگر به سمت پایین خم شود دم او به سمت بالا خواهد چرخید. این قابلیت حرکت در جهت مخالف بدن نیروی کافی برای تغییر تکانه بدن و مرکز جاذبه زمین را فراهم کرده که به حفظ تعادل و رسیدن به ثبات فیزیکی فرد کمک می کند. این پروژه که «Arque» نام دارد به رهبری یامن سارایجی، جونیچی نابشیما و کوتا مینامیزاوا صورت گرفته و ایده آن تابستان گذشته در ذهن این محققان شکل گرفت. سارایجی در این باره چنین گفته است: «ما به پاسخ این سوال علاقمند بودیم که چطور می توانیم بدن انسان را با تکنولوژی های پوشیدنی تقویت کنیم؟»

در ابتدا، این محققان کار خود را با نمونه های اولیه که از دم گربه و ببر الهام گرفته شده بود آغاز کردند که مشخص شد برای تاثیر بر تعادل بدن انسان بیش از حد سبک هستند. از این رو آن ها تمرکز خود را روی دم اسب دریایی قرار دادند زیرا بزرگ تر و سنگین تر از موارد قبلی بوده و مقدار تکانه و نیروی لازم برای کاربردی بودن در انسان را در خود داشت. به گفته سارایجی، دم مورد نظر آن ها باید حدود ۵ درصد وزن شخصی که آن را می پوشید وزن می داشت تا بتواند تاثیری در حفظ تعادل او داشته باشد. از این رو طول و وزن نمونه اولیه باید به خوبی با هم متناسب می بود. از آنجا که دم رباتیک مورد نظر به کمر فرد متصل می شد، فرد هنگام پوشیدن آن وزن چندانی حس نمی کند تا زمانی که این دم شروع به تکان خوردن می کند.

سازندگان تاکید دارند که این دم رباتیک هنوز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد و به این زودی ها به مرحله تولید و استفاده عمومی نخواهد رسید. محققان امیدوارند که بتوانند ماهیچه های مصنوعی بیشتری به این دم اضافه کنند به نحوی که این دم بتواند واکنشی سریع تر نسبت به حرکات استفاده کنندگان از آن نشان دهد. همچنین آن ها در حال بررسی و تحلیل اثرات جانبی استفاده دراز مدت استفاده از این گجت پوشیدنی هستند. این تیم تحقیقاتی که یک سال گذشته را روی این دم کار کرده اند، دو هفته پیش برای اولین بار دم رباتیک اولیه خود را به نمایش عمومی درآوردند و بدین ترتیب شیوه عمل آن برای مخاطبان مشخص شد.

 

منبع : روزیاتو

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.