حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
زلزله در تهران !!!
09 می 2020 - 18:00
شناسه : 11856
بازدید 177
7

در ساعات اولیه بامداد جمعه 19 اردبیهشت سال 1399 زلزله پایتخت ایران را لرزاند. در حوالی ساعت 1 بامداد روز نوزدهم اردبیهشت ماه ، زمین لرزه ای به شدت 5.1 ریشتر استان تهران را لرزاند. این پدیده طبیعی زمین شناسی در عمق حدود 11 کیلومتری زمین اتفاق افتاد که به لطف خدا خسارت چندانی را […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ساعات اولیه بامداد جمعه 19 اردبیهشت سال 1399 زلزله پایتخت ایران را لرزاند.

در حوالی ساعت 1 بامداد روز نوزدهم اردبیهشت ماه ، زمین لرزه ای به شدت 5.1 ریشتر استان تهران را لرزاند.

این پدیده طبیعی زمین شناسی در عمق حدود 11 کیلومتری زمین اتفاق افتاد که به لطف خدا خسارت چندانی را برای پایتخت نشینان در پی نداشت.

در پی زلزله 5.1 ریشتری بامداد جمعه (19 اردیبهشت 1399‌/ 8 مه 2020) در تهران که چندین مصدوم نیز به جا گذاشت، نگرانی‌ ها درباره تکرار این بلای طبیعی عمیق‌ تر شده و احتمالات درباره زلزله بزرگ در پایتخت ایران که بسیاری از کارشناسان علم زلزله‌ شناسی پیش ‌بینی کرده‌اند، قوت گرفت.

پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌ شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله ‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از جمله کسانی است که از مدت ‌ها پیش نسبت به وقوع زلزله در تهران هشدار داده و حتی درباره دامنه خسارات آن برآوردهایی داشته است.

مردم آماده زلزله در آینده باشند!

عکاشه همچنین به شاخه دیگر زلزله‌ خیزی ایران در شرق این کشور اشاره و تصریح کرد: زلزله‌خیزی شرق ایران شمالی جنوبی است و از جمله مناطق شمال شرق بسیار زلزله‌خیز هستند و زلزله‌های تاریخی زیادی با دامنه تخریب بالا در این مناطق ثبت شده که همین مساله ضرورت ایجاب می‌کند که همواره برای زلزله آماده باشیم.

بویژه در تهران باید آمادگی‌ها در سطح بالایی باشد.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران در خصوص وضعیت گسل‌های تهران گفت: از شرق تا غرب تهران حدود 40 کیلومتر و شمال و جنوب تهران حدود 15 کیلومتر است که در آنها صدها گسل وجود دارد و ضروری است که بدانیم گسل‌های تهران تقریبا گسل‌های شرقی و غربی هستند که به موازات کوه‌های البرز مرکزی واقع شده‌اند و مناطق شمال و جنوب تهران به شدت زلزله‌خیز بوده و این موضوع نگرانی‌ها را از حیث دامنه تخریب آن عمیق‌تر می کند.

پروفسور عکاشه در ادامه مناطق 1، 2 و 3 تهران را از جمله مناطق این شهر برشمرد که با فعال شدن احتمالی گسل‌های شمال پایتخت بیشترین آسیب را از وقوع این بلای طبیعی خواهند دید.

وی افزود: از آنجا که مناطقی چون مناطق 7، 9 ،11 و 17 دارای بافت فشرده هستند، در صورت وقوع زلزله این مناطق هم آسیب جدی دیده و دامنه خسارات در این مناطق بسیار بالا خواهد بود.

 کمااینکه نباید فراموش کنیم که گسل ری و فشم دو گسل بزرگ تهران هستند و فعال شدن آنها خطرناک خواهد بود.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.