حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 1 اردیبهشت , 1403 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
رکود شدید بازار لوازم خونگی در سایه کرونا
09 مارس 2020 - 22:21
شناسه : 11386
بازدید 216
5

ویروس کرونا بازار لوازم خانگی را کساد کرد سید مرتضی میری رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مصاحبه با ایرنا از رکود 70 درصدی بازار لوازم خانگی خبر داد. همچنین افزود،اوضاع اسفند ماه امسال نه تنها هیچ شباهتی به همه اسفندماه‌های گذشته ندارد بلکه حتی نسبت به یک ماه پیش هم وضعیت به مراتب بدتر […]

ارسال توسط :
پ
پ

ویروس کرونا بازار لوازم خانگی را کساد کرد

سید مرتضی میری رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مصاحبه با ایرنا از رکود 70 درصدی بازار لوازم خانگی خبر داد.

همچنین افزود،اوضاع اسفند ماه امسال نه تنها هیچ شباهتی به همه اسفندماه‌های گذشته ندارد بلکه حتی نسبت به یک ماه پیش هم وضعیت به مراتب بدتر شده است. به گونه‌ای که بسیاری از همکاران ما در طول روز حتی یک قلم کالا هم نمی‌فروشند و اکنون وضعیت بازار در بدترین شرایط است. به گفته وی مردم از ترس کرونا حاضر به خرید لوازم خانگی نیستند.

وی در رابطه با نامه‌ای که صنف فروشندگان لوازم خانگی به وزیر دارایی نوشتند، تصریح کرد: ما شرایط دولت را کاملا درک می‌کنیم. دولت دیگر امکان فروش نفت را ندارد و مجبور است هزینه‌های خود را از راه مالیات جذب کند. با این حال شرایط ما گونه‌ای نیست که بتوانیم مالیات مصوب را بپردازیم.

میری تاکید کرد: در این نامه که رونوشت آن را به وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم فرستادیم قبل از هر چیز خواهان تخفیف مالیات هستیم و انتظار داریم دولت با بررسی شرایط واقعی بازار و فعالان اقدام به مالیات‌گیری کند. در غیر این صورت بسیاری از فعالان بازار مشکل بتوانند سال بعد هم در بازار حاضر باشند.

میری با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: امسال در کل سال خوبی نبود ولی چهار ماه بود منتظر پایان سال بودیم. درواقع همواره فعالان بازار سه چهار ماه قبل از عید خود را آماده می‌کنند تا کسانی که می‌خواهند لوازم جدید خانه تهیه کنند را به اصطلاح راه بیاندازند. منتها با آمدن کرونا تمام این امیدها از بین رفت.

او افزود: این میان تنها کمک دولت به ما این است که فشار مالیاتی کمتری را به اصناف وارد کند تا از این طریق، حداقل امید به بهبود شرایط در سال آینده افزایش یابد و فعالان بازار نیز دچار سرخوردگی نشوند. کاهش فعالیت‌ها در بازارها قطعا به کاهش اشتغال خواهد انجامید که قطعا مطلوب دولت نیست.

وی با رد شایعاتی مبنی بر ورشکستگی فعالان در روزهای اخیر تصریح کرد: اپیدمی کرونا اکنون حدود دو هفته است در کشور شایع شده و در این مدت هنوز هیچ‌کدام واحدهایی که من از آنها اطلاع دارم ورشکسته نشدند. با این حال این وضعیت اگر طولانی‌تر شود حتما ورشکستگی سراغ آنها خواهد آمد. در این وضعیت اغلب فعالان خرد و متوسط هستند که آسیب می‌بینند.

او افزود: نسبت به دو سه سال قبل و زمان پیش از تحریم‌ها نیز وضعیت به قدری بد شده که اندازه‌گیری کردن آن دشوار است. دو سال پیش ما هیچ کدام از مشکلات امروز را نداشتیم. درنتیجه کاهش فروش نسبت به یک، دو و یا سه سال قبل بسیار بسیار زیاد بوده است؛ همان اندازه که مراجعه به بازار کم شده به همین نسبت از فروش هم کاسته شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: اسفند ماه امسال هر چه کاشتیم پیش از آن‌که درو شوند نابود شدند. البته همان طور که گفتم این مساله به صنف ما محدود نیست. با این حال شیوع کرونا کاری کرد تا اسفندماه امسال بیش از آنکه بوی بهار را بدهد، بوی خزان و برگ‌ریزان پاییز را می‌دهد.

وی اظهار داشت: مردم در این روزها اغلب به فکر تامین کالاهای اساسی و مواد شوینده و ضد عفونی کننده هستند و با توجه به نگرانی‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا برای خرید اقلام غیرضروری مانند لوازم خانگی کمتر اقدام می‌کنند.

وی دو خواسته اصلی این اتحادیه از مسوولان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی را جلوگیری از برگشت خوردن چک‌ها و تسهیل در دریافت مالیات سال ۹۸ عنوان کرد و گفت:‌ از مسوولان خواهشمندیم با توجه به کسادی بازار، در این دو مورد به یاری کسبه بپردازند.

او، همچنین از ترخیص بیش از ۱۰۰ کانتینر لوازم‌خانگی که بین یک تا یک سال و نیم در گمرکات مختلف کشور باقی مانده بود خبر داد و گفت: این کالاها شامل یخچال‌های معمولی و ساید بای ساید، لباسشویی و ظرفشویی است که عمده آنها از آلمان و ترکیه وارد شده بود.

 

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۶۲۱‌هزار و ۹۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از آغاز امسال تا پایان دی‌ماه و رشد ۶.۳‌درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه این آمارها، تا پایان دی‌ماه تولید لباسشویی با ثبت رشد ۳۰.۵‌درصدی در مقایسه با ۱۰ ماهه پارسال به ۵۷۲‌هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.

در این مدت ۷۰۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه کولر آبی توسط کارخانجات مختلف کشور تولید شد که رشد ۲۳.۷‌درصدی نشان می‌دهد.

تولید تلویزیون در این مدت با افت مواجه شد و کارخانجات ۶۲۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۵.۳ درصدی است.

 

منبع:خبرآنلاین

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.