حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
راهکار های داشتن رضایت درونی!
19 مارس 2021 - 11:00
شناسه : 12872
بازدید 251
11
رضایت درونی

همه ما گذشته را پشت سر گذاشته ایم و آینده را پیش رو داریم؛ گذشته ای که از دست رفته است و آینده ای که از آن چیز زیادی نمی دانیم. اما یکی از مهم ترین فاکتور هایی که شما را تبدیل به یک انسان پر انرژی و شاد در لحظه خود می کند، میزان […]

ارسال توسط :
پ
پ

همه ما گذشته را پشت سر گذاشته ایم و آینده را پیش رو داریم؛ گذشته ای که از دست رفته است و آینده ای که از آن چیز زیادی نمی دانیم. اما یکی از مهم ترین فاکتور هایی که شما را تبدیل به یک انسان پر انرژی و شاد در لحظه خود می کند، میزان رضایت از زندگی است. هر چه میزان رضایت از زندگی در افراد بالاتر باشد، درک احساس خوشبختی بیشتر خواهد شد. اما رضایت از زندگی، یک فاکتور درونی است و می تواند در هر فردی متفاوت باشد. ما در مطلب اموزشی با استفاده از منابع مختلف، سعی می کنیم راه کار هایی به شما ارائه دهیم تا شاید بتوانید رضایت را از درون خود دریافت کنید، نه محیط اطراف خود!

1 –  بخشش را فراموش نکنید

نوع‌دوستی و بخشش را به جزئی از زندگی خود تبدیل کنید و از این کار مقصودی را بجویید. محققان می‌گویند کمک به همسایه، داوطلب‌شدن برای انجام کارهای عام‌المنفعه یا اهدای کالا و خدمات باعث ایجاد احساس خوبی در شخص می‌شود که مزایای زیادی از نظر تندرستی به همراه دارد که از ورزش کردن یا ترک کردن سیگار هم بیشتر است. گوش کردن به درد دل دوست، یاد دادن مهارت‌ها، توجه به موفقیت‌های دیگران و روحیه گذشت نیز به رضایت می‌افزاید. محققان می‌گویند کسانی که برای دیگران خرج می‌کنند، بیشتر از کسانی که برای خودشان خرج می‌کنند، احساس رضایت می‌کنند.

2 –  از خانه بیرون بروید و ورزش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به اندازه داروها در درمان افسردگی مؤثر باشد و در عین حال هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز نداشته باشد. به علاوه، هزینه آن نیز به‌مراتب کمتر است. ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد، امکان تعامل با دیگران را فراهم می‌کند، هورمون‌های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌کند و عزت نفس را افزایش می‌دهد.

3 –  بیش از اندازه به پول توجه نکنید

کسانی که پول را در رأس فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین هستند. این امر در ملل و فرهنگ‌های گوناگون یکسان است. هر چقدر بیشتر رضایت را در کالاهای مادی بجوییم، کمتر آن را می‌یابیم. رضایت، عمر کوتاهی دارد و گذراست. پول‌دوستان نیز در آزمون پویایی و خودشکوفایی نمره اندکی می‌گیرند.

4 –  لبخند بزنید، حتی زمانی که حالش را ندارید

به‌نظر ساده می‌رسد  اما بسیار مؤثر است. افراد راضی امکانات موجود، فرصت‌ها و موفقیت را می‌بینند. وقتی آنان به آینده نگاه می‌کنند، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می‌کنند، معمولا  گزینه‌های مثبت را می‌بینند. حتی اگر از بچگی اینگونه بزرگ نشده‌اید که نیمه پر لیوان را ببینید، با تمرین نگرش مثبت به عادت تبدیل می‌شود.

5 –  اهداف معنادار داشته باشید

کسانی که برای تحقق چیزی ارزشمند تلاش می‌کنند، بسیار راضی‌تر از کسانی هستند که رؤیاها یا آرزویی ندارند. این اهداف می‌تواند به سادگی یاد‌گرفتن مهارتی جدید یا بار آوردن بچه‌ها به شیوه‌ای اخلاقی باشد. انسان همواره برای رشد به نوعی معنا نیاز دارد. به گفته دانشمندان، رضایت و خوشبختی در محل تلاقی لذت و معنا قرار دارد. هدف چه در محل کار و چه در خانه آن است که فعالیت‌هایی انجام دهیم که از نظر شخصی هم لذت‌بخش و هم مهم باشد.

6 –  در کار ابتکار به خرج دهید

میزان رضایت شما از شغل تا حدی به ابتکاری که به خرج می‌دهید، بستگی دارد. محققان معتقدند هنگامی که خلاقیت به خرج می‌دهیم، به دیگران کمک می‌کنیم و  راه‌های بهبود در امور را پیشنهاد می‌کنیم یا کارهای اضافی انجام می‌دهیم، از کارمان بیشتر احساس اغنا می‌کنیم.

7 –  لحظات روزانه زندگی را درک کنید

هر از چندی مکث کنید تا گل سرخی را ببویید یا کودکان را حین بازی تماشا کنید. کسانی که درنگ می‌کنند تا وقایعی را که به‌طور عادی با عجله پشت سر می‌گذارند، ببینند یا در طول روز به وقایع خوشایند روزانه فکر می‌کنند، افزایش قابل توجهی را از نظر رضایت و کاهش افسردگی گزارش می‌کنند. 

8- از مقایسه کردن خود با دیگران بپرهیزید:

یکی از عواملی که باعث می شود احساس ناخوشایندی نسبت به زندگی خود پیدا کنیم، مقایسه ی زندگی خود با دیگران است. ما در دنیایی زندگی می کنیم که شبکه های اجتماعی به طور عموم و گسترده، در دسترس همگان قرار گرفته و با چند کلیک می توان از زندگی خصوصی افراد مطلع شد. در نظر داشته باشید که مردم همان وجهی را از زندگی خود به نمایش می گذارند، که شما به دنبال آن هستید!

یعنی امتیازات و ویژگی هایی منحصر به فرد زندگی شان، لحظات شاد و اغراق شده، تفریحات، لبخند ها و شادی هایی که، وجه مبالغه آمیز آن به نمایش در آمده است…

طبق بررسی های صورت گرفته، شبکه اجتماعی اینستاگرام به تنهایی توانسته نقش پررنگی در افسردگی جوانان ایفا کند و باعث شده است، میزان رضایت از زندگی در افرادی که از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند، به شدت کاهش یابد.

به این نکته توجه نمایید، آنچه که در زندگی دیگران می بینیم، تنها بخش کوچکی از زندگی آن هاست که خودشان تمایل دارند با ما به اشتراک بگذارند! همه ی افراد به نوبه ی خود، با مشکلاتی مانند آن چه که ما در زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می کنیم، کم و بیش درگیرند.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.