حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
راهنمای خرید مانیتور مناسب برای گیمینگ
06 آوریل 2021 - 14:00
شناسه : 12925
بازدید 260
12
خرید مانیتور مناسب برای گیمینگ

یکی از تفریحات بسیار لذت بخش در جامعه امروزی انجام بازی‌های کامپیوتری است .صنعت بازی در حال تبدیل به یکی از بزرگ ترین صنعت های دنیا است . گیمرهای حرفه‌ای همیشه پس از آسوده شدن از بابتِ انتخاب قطعات کیس گیمینگ و مونتاژ پی‌سی مورد علاقه‌ی خود برای بازی، باید به فکر انتخاب مانیتوری متناسب […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از تفریحات بسیار لذت بخش در جامعه امروزی انجام بازی‌های کامپیوتری است .صنعت بازی در حال تبدیل به یکی از بزرگ ترین صنعت های دنیا است . گیمرهای حرفه‌ای همیشه پس از آسوده شدن از بابتِ انتخاب قطعات کیس گیمینگ و مونتاژ پی‌سی مورد علاقه‌ی خود برای بازی، باید به فکر انتخاب مانیتوری متناسب با خواسته و توان کامپیوتر گیمینگ خود نیز باشند .

خرید مانیتور مناسب برای گیمینگ

شما نه تنها به یک مانیتور خوب نیاز دارید بلکه باید مانیتوری بخرید که بتواند عملکرد حرفه ای داشته باشد . در ادامه قصد داریم ویژگی و امکانات مانیتورهای مخصوص بازی را به شما شرح دهیم .

 

فاکتور های مهم در انتخاب مانیتور مناسب :

  • رزولوشن
  • ابعاد نمایشگر
  • نرخ بروز رسانی
  • تکنولوژی به کار رفته در پنل صفحه نمایش

 

رزولوشن

اولین و مهم‌ترین عاملی که برای انتخاب مانیتور مناسب گیم در نظر می‌گیریم، رزولوشن است. رزولوشن بر کیفیت تصاویر تاثیر مستقیم دارد، هرچه میزان رزولوشن بالاتر باشد کیفیت بافت های تصاویر نیز بالاتر خواهد رفت چون رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسل‌های موجود در هر صفحه نمایش استفاده می‌شود.

رزولوشن

هرچقدر رزولوشن بالاتر باشد، گرافیک شما به پردازش قوی‌تری برای مدیریت پیکسل‌ها احتیاج خواهد داشت . رزولوشن معیاری برای سنجش وضوح و کیفیت تصویر است که غالبا به صورت (p1080 (Full HD و (p1440 (QHD/2K و (p2160  (UHD/4K عرضه می‌شوند.

ابعاد نمایشگر

فاکتور مهم بعدی ابعاد نمایشگر است . تراکم پیکسلی یکی از مواردی است که در وضوح تصویر یا همان رزولوشن تأثیر ویژه‌ای دارد. اگر سایز مانیتور و رزولوشن باهم تطابق داشته باشند، کیفیت نور خروجی یا همان تصویری که به چشم کاربر بازتاب می‌شود بسیار بهتر خواهد بود.

ابعاد نمایشگر

نرخ بروز رسانی

زمان پاسخگویی که در دنیای مانیتورها به آن Response Time نیز گفته می شود، به عبارت دیگر زمانی نمایشگر شما در هر ثانیه چندبار اطلاعات را بروزرسانی می‌کند . ر چه قدر این زمان پاسخگویی کمتر باشد سرعت پردازش تصویر نیز بالاتر میرود .

نرخ بروز رسانی

گیمرها نیاز به زمان پاسخ دهی پایینی دارند تا جذابیت بازی بیشتر شود . به طور مثال اگر فریم‌های یک ثانیه یا همان FPS یک بازی 120 باشد و مانیتور شما نرخ بروزرسانی 60 هرتزی داشته باشد، قادر به بروزرسانی و پخش آن بازی نیست .

تکنولوژی پنل نمایشگر

نمایشگرهای رایج امروزی از نوع LCD (مخفف liquid-crystal displays یا نمایشگرهای کریستال مایع)، یک نمایشگر با صفحه‌ی تخت هستند که از کریستال‌های مایع و تعدادی فیلترهای پلاریزه تشکیل شده‌اند . کریستال‌های مایع مستقیما نوری تابش نمی‌کنند و از نور پس‌زمینه برای تابش نور و نمایش تصاویر در رنگ‌های مختلف کمک می‌گیرند .

در واقع نام این  LCD ها به LED تغییر پیدا می کند که همان LCD می باشد که تنها قسمت روشنایی آن، فرق کرده است .

LCD-vs-LED

QLED هم یک نوع دیگر از این نوع LCD ها می باشد که جهت نور پس زمینه از نانو ذراتی به نام Quantom Dot بهره می برد که نتیجه آن نمایش بهتر در رنگ‌ها و سایه‌ها، می باشد . نوع OLED پنل هایی با تکنولوژی پیشرفته تر هستند که از دیودهای نوری ساخته شده اند که به صورت ذاتی، نور تولید می کنند. پنل‌های OLED به دلیل قیمت زیادی که دارند و سختی تولید در اندازه بزرگ، در مانیتورهای گیمینگ کم استفاده، می باشند .

 

تکنولوژی پنل

مانیتورهای امروزی از 3 نوع پنل نمایشگر بهره می‌برند : TN – IPS – VA

TN - IPS – VA

پنل TN :

پنل‌های TN (مخفف Twisted Nematic) دیرزمانی است که در نمایشگرها استفاده می‌شوند . این پنل‌ها که از قدیمی ترین پنل‌های مورد استفاده در ساخت مانیتورها هستند دارای زمان پاسخ دهی بسیار پایینی می‌باشند(اغلب 1 میلی‌ثانیه) اما در مقابل زاویه دید محدودی را ارائه می­کنند و همچنین رنگ­ها نیز تا حدودی غیر واقعی و عمیق هستند .

طیف رنگی این مانیتورها نسبت به سایر پنل‌ها کمتر است، برخی سازندگان مانیتور، از این نوع پنل‌ها برای افزایش سرعت پاسخ‌دهی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که قیمت مانیتورهایی که از پنل TN بهره می‌برند نسبت به سایرین کمتر است.

پنل IPS :

شاید بتوان پنل‌های IPS (مخففی از In Plane Switching) را بهترین و متوازن‌ترین فناوری موجود از حیث کیفیت تصویر و دقتِ نمایش رنگ‌ها و زاویه‌ی دید خطاب کرد . این پنل‌ها در نقطه مقابل پنل‌های TN هستند. رنگ‌های به نمایش درآمده توسط مانیتورهایی که از این پنل­ها استفاده می‌کنند به واقعیت نزدیک هستند و همچنین زاویه دید آن‌ها نیز بسیار گسترده‌تر است (اغلب 178 درجه در حالت افقی و 178 درجه در حالت عمودی)؛ اما مشکل اصلی آن­ها زمان پاسخ دهی آن‌هاست که معمولا 5 میلی‌ثانیه و بیشتر هستند .

این پنل‌ها هم ۸ بیتی هستند و طیفِ کامل رنگی را پشتیبانی می‌کنند. گونه‌های S-IPS و H-IPS از زیرمجموعه‌های این فناوری هستند و پنل‌های PLS سامسونگ نیز در اصل با فناوری IPS تولید می‌شوند. PLS زاویه‌‌ی دید بهتر و روشنایی بیشتری را ارائه می‌کند .

پنل VA :

این پنل، پیشرفته‌ترین نوع پنل فعلی است که مدت پاسخ دهی پنل‌های TN با کیفیت رنگ پنل‌های IPS را ایجاد میکند . این پنل‌ها را می‌توان بین دو پنل IPS و TN قرار داد ؛ البته در ابتدا این پنل‌ها چندان موفق نبودند اما در حال حاضر اغلب مشکلات آن رفع شده و یکی از پنل‌های پر استفاده در صنعت ساخت مانیتور به خصوص مانیتورهای منحنی محسوب می‌شود. زمان پاسخ دهی این پنل‌ها متغیر است و از 1 میلی‌ثانیه شروع شده و تا 6 یا 7 میلی‌ثانیه ادامه دارد. زاویه دید در آن‌ها مانند پنل‌های IPS گسترده است و رنگ‌های نمایش داده شده نیز بین دو پنل دیگر قرار می‌گیرد (نه به طبیعی بودن IPS و نه به غلظت TN) .

پنل‌های VA قادر به تولید رنگ‌های ۸ بیتی هستند و انواعی از آنها را می‌توان MVA ،S-PVA و البته AMVA (مخففی از Advanced MVA) نام برد .

 

در این مقاله سعی شد تمامی نکات و مواردی که برای خرید یک مانیتور برای کاربردهای گوناگون حائز اهمیت است، پوشش داده شود. مانیتور مناسب مانیتوری است که ما با توجه به نیازهایمان به امکانات آن نیاز داریم، پس لزوما نیازی به گرون ترین مانیتور ها نداریم.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.