حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, 5 اردیبهشت , 1403 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
انسان و موسیقی
29 جولای 2020 - 20:24
شناسه : 12257
بازدید 231
11

موسیقی و سلامتی موسیقی یک ویژگی بنیادی گونه های انسانی است.تقریباً همه فرهنگ ها ، از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین ، موسیقی را ساخته اند. به صورت کلی تاثیر موسیقی روی سلامتی انسان بسیار زیاد است. میخواهیم بخشی از آن هارا بررسی کنیم. موسیقی و مغز موسیقی مانند هر صدا ، به شکل امواج […]

ارسال توسط :
پ
پ

موسیقی و سلامتی

موسیقی یک ویژگی بنیادی گونه های انسانی است.تقریباً همه فرهنگ ها ، از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین ، موسیقی را ساخته اند. به صورت کلی تاثیر موسیقی روی سلامتی انسان بسیار زیاد است.

میخواهیم بخشی از آن هارا بررسی کنیم.

موسیقی و مغز

موسیقی مانند هر صدا ، به شکل امواج صوتی به گوش می رسد. گوش خارجی امواج صوتی را جمع می کند و به گوش میانی و آنها را تا پرده گوش می برد. هنگامی که امواج به پرده گوش ضربه می زنند ، باعث لرزش آن می شوند. ارتعاشات در امتداد زنجیره استخوانهای ریز در گوش میانی منتقل می شوند تا اینکه به استخوان سوم یعنی بندها ، که به حلزونی وصل می شوند، برسند.

فضای حلزونی کوچک کمی شلوغ  است. حلزونی با مایعات پر شده است که حدود 10،000 تا 15،000 سلول کوچک مو یا مژگان را احاطه کرده است. ارتعاشات ستونها امواج سیال به  حلزونی به شکل مارپیچی فرستاده می شود. امواج مایع حرکات نوسان سلولهای مژک دار را ایجاد می کنند. این سلولها به نوبه خود انتقال دهنده های عصبی شیمیایی را فعال می کنند که عصب شنوایی را فعال می کند و جریان های الکتریکی مینیاتوری را به قشر شنوایی در لوب تمپور مغز می فرستد.

از آنجا ، مسائل پیچیده تر می شوند. مطالعات با استفاده از اسکن MRI و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) نشان می دهد که شبکه های عصبی در قسمت های مختلف مغز مسئولیت اصلی رمزگشایی و تفسیر خصوصیات مختلف موسیقی را بر عهده دارند. به عنوان مثال ، یک منطقه کوچک در لوب تمپورال مناسب برای درک زمین ضروری است ، که اساس ملودی (الگوهای پیک به مرور زمان) ، آکورد (چندین تکه که همزمان صدا می شود) و هماهنگی (دو یا چند ملودی) را تشکیل می دهد. همزمان).

یکی دیگر از مراکز اطراف وظیفه رمزگشایی تایبرو است ، کیفیتی که به مغز امکان می دهد بین ابزارهای مختلفی که همان نت را بازی می کنند تمایز قایل شود. بخش دیگری از مغز ، مخچه ، ریتم پردازش می کند و لوب های فرونتال محتوای عاطفی موسیقی را تفسیر می کنند. و موسیقی که به اندازه کافی قدرتمند است که  می تواند «مرکز پاداش» مغز را روشن کند ، دقیقاً مانند محرک های دلپذیر اعم از الکل تا شکلات.

اگرچه هر مغز انسانی سالم می تواند تمام کارهای پیچیده مورد نیاز برای درک موسیقی را انجام دهد ، مغز موسیقی دانان به اصطلاح دقیق تر با این کارها مطابقت دارد. در انتهای دیگر این طیف ، بیماران مبتلا به آسیب مغزی ممکن است نقص قابل توجهی در پاسخ به موسیقی نشان دهند. دکتر الیور ساکس ، متخصص مغز و اعصاب و نویسندگان برجسته ، در کتاب خود Musicophilia در مورد بسیاری از انواع جالب آموزیا بحث می کند.

عصب شناسی موسیقی یک زمینه بسیار تخصصی است. اما موسیقی همچنین در بسیاری از جنبه های سلامتی تأثیرات اساسی دارد ، از حافظه و خلقی گرفته تا عملکرد قلبی عروقی و عملکرد ورزشی.

 

 

منبع:

سلامت هاروارد

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.