حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آیا روغن حیوانی اثر ترمیمی بر زخم سوختگی دارد؟
23 ژانویه 2018 - 20:26
شناسه : 2218
بازدید 433
8

سوختگی یکی از علل مرگ و ناتوانی در دنیا است اما تحقیقاتی جدید توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است که نشان می دهد روغن حیوانی می تواند در بهبود زخم ناشی از سوختگی اثرگذار باشد و روند درمان را بهبود ببخشد و جالب است بدانید که در برخی از مناطق کشور این روغن […]

ارسال توسط :
پ
پ

سوختگی یکی از علل مرگ و ناتوانی در دنیا است اما تحقیقاتی جدید توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است که نشان می دهد روغن حیوانی می تواند در بهبود زخم ناشی از سوختگی اثرگذار باشد و روند درمان را بهبود ببخشد و جالب است بدانید که در برخی از مناطق کشور این روغن برای درمان سوختگی استفاده می شود.

نتایج بررسی اثر روغن حیوانی بر ترمیم زخم سوختگی توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان داد که روغن حیوانی نمی‌تواند روند بهبود زخم سوختگی را سرعت بخشد؛ این در حالی است که روغن حیوانی در برخی از مناطق کشور به شکل سنتی برای درمان سوختگی استفاده می‌شود.

سوختگی یکی از شایع‌ترین تروماها است و از جمله علل عمده‌ مرگ و ناتوانی در دنیا به شمار می‌رود. سالانه حدود 200 هزار نفر در اثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند. چگونگی درمان زخم سوختگی همواره به عنوان مشکل بهداشتی در دنیا مطرح بوده است. هر عاملی که بتواند باعث کاهش التهاب و ترشح فاکتورهای التهابی و نیز بهبود تکثیر و تشکیل بافت گرانوله شود، در بهبود زخم موثر خواهد بود.

 

امروزه از ترکیباتی با منشا طبیعی در درمان زخم‌ها به ویژه زخم سوختگی، به علت هزینه‌های بالای درمان و بازتوانی آن‌ها استفاده می‌شود.

روغن حیوانی یا روغن زرد، روغنی است که از شیر گرفته می‌شود. اگر کره محلی را آب کرده و دوغ آن را جدا کنیم، باقی‌مانده‌ آن روغن حیوانی می‌شود. روغن‌های گیاهی و حیوانی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، ترکیباتی هستند که از دیرباز به صورت سنتی در درمان زخم‌های سوختگی به کار می‌رفتند. روغن حیوانی گوسفند معروف به روغن زرد ترکیبی است که در برخی از نقاط کشور ایران به ویژه مناطق جنوبی مانند کهنوج، جیرفت و بافق به طور رایج در درمان زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران در مطالعه‌ای تاثیر روغن حیوانی در بهبود زخم سوختگی درجه‌ دو در موش صحرایی را بررسی کردند.در این پژوهش تجربی که در آزمایشگاه حیوانات مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه (س) انجام شد، در قسمت خلف ۳۶ رت نر بالغ نژاد  Sprague-Dawley به وزن تقریبی 300-250 گرم سوختگی درجه دو عمقی به ابعاد ۲×۴ سانتی‌متر ایجاد شد و سپس رت‌ها به طور تصادفی به سه گروه ۱۲ تایی تقسیم و به ترتیب با کرم سیلور سولفادیازین، روغن حیوانی و وازلین پانسمان شدند. روند بهبودی زخم با نرم‌افزار ,Image J  (ver. 1.45), NIH, Maryland, USA پایش شد. در روز ۱۷و ۳۰ نمونه‌ها جهت بررسی پاتولوژی فرستاده شد.

مشاهدات نشان داد که در روزهای ۱۵،۵ و ۲۵ وسعت زخم در گروه‌های روغن حیوانی و وازلین در مقایسه با سیلور سولفادیازین به طور معناداری کاهش یافته بود، اما این تفاوت میان گروه روغن حیوانی و وازلین معنادار نبود. در بازه زمانی ۱۷ روز، نتایج از نظر آرایش کلاژنی و در روز۳۰ نتایج اپیتلیزاسـیون سلول‌های التهابی حاد و فیبروپلازی در گروه روغن حیوانی و وازلین به طور معنادار بهتر بود.

 

نتایج این پژوهش که در مجله‌ دانشکده‌ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است، نشان داد روغن حیوانی نمی‌تواند ترمیم زخم سوختگی را تسریع و ایندکس‌های هیستوپاتولوژی را افزایش دهد.

منبع: ایسنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

5 دیدگاه برای “آیا روغن حیوانی اثر ترمیمی بر زخم سوختگی دارد؟”
  1. سلام
    ممنون از محتوای خوبی که منتشر میکنید.

    پاسخ
  2. سلام لطف فرمودید قربان مطالب بسیار کارایی در سایتتون پیدا کردم سپاس از زحمات شما

    پاسخ
  3. بسیار عالی. تشکر از خبر خوبی که بیان کردین. در مورد استفاده از خمیر دندان در سوختگی هم میشه توضیحاتی بیان کنید . با تشکر

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.