حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 3 فروردین , 1403 13 رمضان 1445 Friday, 22 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آب در مریخ وجود دارد! نشانه هایی از دریاچه های دفن شده دانشمندان را تحریک می کنند!
26 جولای 2018 - 15:19
شناسه : 3541
بازدید 305
6

اگرچه مشاهدات یک فضاپیمای اروپایی تأیید شده است، دریاچه اولین قسمت از آب مایع است که در سیاره قرمز یافت شده است.     به نظر می رسد یک دریاچه بزرگ آب شور در زیر یخ در نزدیکی قطب جنوب مریخ قرار دارد. اگر تأیید شود، این اولین ماده ای از آب مایع است که […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگرچه مشاهدات یک فضاپیمای اروپایی تأیید شده است، دریاچه اولین قسمت از آب مایع است که در سیاره قرمز یافت شده است.

 

 

به نظر می رسد یک دریاچه بزرگ آب شور در زیر یخ در نزدیکی قطب جنوب مریخ قرار دارد. اگر تأیید شود، این اولین ماده ای از آب مایع است که تاکنون بر روی سیاره سرخ شناخته شده است و یک نقطه عطف مهم در تلاش برای تعیین اینکه زندگی در آن وجود دارد.

روبرتو اورزهی، دانشمند سیاره ای در مؤسسهی استروفی فیزیک ملی در بولونیا، ایتالیا می گوید: “این محل بسیار امیدوار کننده ای است برای جستجوی زندگی در مریخ. “اما ما مطمئن نیستیم که آیا آن ساکن است.” در زمین، دریاچه های مشابه زیر گلادیاتورها به زندگی میکروبی زندگی می کنند.

یک گروه از محققان ایتالیایی، به رهبری Orosei، این کشف را در 25 ژوئیه در Science1 گزارش دادند. آنها اطلاعاتی از اطلاعات رادار از فضاپیمای مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا دریافت کردند.

 

دیگران می گویند که این کار خسته کننده است، اما، مانند هر چیز دیگری در شکار بحث برانگیز آب در مریخ، نیاز به شواهد بیشتری دارد. جفری پولوت، دانشمند سیاره ای در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا، می گوید: “این هنوز کاملا خرد نشده است.”

 

اگر مطالعات بیشتر وجود یک دریاچه را تایید کند، می تواند مسیرهای جدیدی را برای بررسی مریخ باز کند. محققان به دریاچه های زیرخانواده بر روی زمین غرق شده اند و آب را برای نشانه های میکروب ها نمونه برداری کرده اند، در حالیکه دیگران تکنولوژی هایی را برای رسیدن به اقیانوس خزنده در ماه اروپا در اروپا می گذرانند. هیچ مأموریت حفاری یخ در حال حاضر برای مریخ وجود ندارد – اما آخرین کشف می تواند تغییر کند چگونه دانشمندان در مورد کاوش در این سیاره فکر می کنند.

جیم گرین، دانشمند ارشد ناسا می گوید: “این خط جدیدی از تحقیقات را آغاز می کند که بسیار هیجان انگیز است.”

دنباله دار ترسناک

آب امروز در فرم های مختلف در سراسر مریخ ظاهر می شود، از زمانی که میلیاردها سال پیش زمانی که سیاره گرم تر و مرطوب تر بود، باقی مانده است. پروب های هواپیما در بسیاری از نقاط یخ، ازجمله یخچال های یخی را نیز دیده اند. سفینه فضایی عکس های شیب های شیب دار را که ظاهر آن به صورت فصلی تغییر می کند، به تصویر می کشد، به طوری که آب مایع در حال رانندگی است و نشانه های تاریک را ترک می کند. نوردان کنجکاوی ناسا بخار آب را در جو زمین اندازه گیری کرده است.

 

Orosei و همکارانش دریاچه را با استفاده از یک ابزار رادار به نام MARSIS روی مریخ اکسپرس، که در سال 2003 راهاندازی کردند، پیدا کردند. این امواج رادیویی را که از سطح و زیر سطح لرزش برخورد می کند، می فرستد؛ نحوه نمایش سیگنال رادار، نوعی از مواد موجود را نشان می دهد، مانند سنگ، یخ و آب. دانشمندان تلاش خود را بر لایه های یخ و گرد و غبار که پوشش قطب جنوب سیاره را پوشش می داد، متمرکز کردند.

 

اما مشاهدات ناخوشایند ناسازگار بودند. مرسدس اکسپرس گاهی اوقات بازتابی روشن در چندین مکان را نشان می دهد که بار بعدی فضاپیما در آن سایت ها نشان نمی دهد. در نهایت، در سال 2012، دانشمندان تصمیم گرفتند MARSIS به جای انجام پردازش خودکار قبل از ارسال اطلاعات به زمین، داده های خام را پشت سر بگذارند. Orosei می گوید: “این همه چیز را تغییر داد، و برای مشخص کردن منعکس کننده های روشن بسیار واضح تر بود.”

 

داده ها نشان می دهد که بازتاب های روشن از یک ناحیه 20 کیلومتری در ناحیه شناخته شده به عنوان Planum Australe آمده است. پس از حذف سایر توضیحات احتمالی، مانند یخ دی اکسید کربن، دانشمندان نتیجه گرفتند که بازتاب ها از آب زیرزمینی به وجود آمده است.

Surface of Mars showing echo power

عمق پیوندها

دریاچه حدود 1.5 کیلومتر زیر سطح مریخ است و عمق آن حداقل 1 متر است. Orosei می گوید: برای جلوگیری از انجماد، آب باید خیلی شور باشد – شاید به مانند دریاچه های زیر گلادیایی فوق العاده شور که در اواخر امسال در قطب شمال کانادا گزارش شده است 3. Anja Rutishauser، یک گلادیاتور از دانشگاه آلبرتا در ادمونتون، می گوید: “سنگهای غنی از نمک در زیر دریاچه های کانادا، آب را پر می کنند و اجازه می دهند مایع باقی بماند.” در مریخ، نمک های شناخته شده به عنوان پرکلرات ممکن است باعث ایجاد نمک می شود؛ در سال 2008، فضاپیمای فاینیکس ناسا پرکلرات ها را در خاک های نزدیک یخ قطبی شمال سیاره یافت.

 

استفن کلیففدر، دانشمند سیاره ای که این ایده را در سال 19874 پیشنهاد کرد و در حال حاضر برای موسسه علوم سیاره ای کار می کند، می گوید که مریخ در گذشته، بسیاری از دریاچه های مشابه را داشته است، زمانی که گرما از عمق سیاره در حال افزایش است. در هوستون، تگزاس. او می گوید، اگر زندگی یک بار در دریاچه های زیرزمینی باستان پرورش یابد، آخرین یافته “حمایت از این ایده را مطرح می کند که زندگی می تواند در مریخ ادامه یابد”.

 

جان پرسیو، یک گیاه زیستی در دانشگاه ایالتی مونتانا در Bozeman می گوید: با آب مایع و عناصر شیمیایی مناسب برای تامین انرژی، دریاچه مریخ به خاک سپرده خواهد شد مواد لازم برای حفظ زندگی – تا زمانی که آن را بیش از حد نمکی است. اما کشف آن آسان نخواهد بود. پریسو یک تیم را هدایت می کند که هدف از آن این است که در اواخر امسال در دریاچه Mercer زیردریایی قطب جنوب تمرین کند. هدر دادن تن از تجهیزات و سوخت به آن مکان از راه دور، هفته های مورد نیاز تراکتور ها را در حال عبور از ورقه یخ قطب جنوب مورد نیاز است. او می گوید: “هیچ راهی برای رسیدن به این مریخ وجود ندارد.

 

اما راه هایی برای یادگیری بیشتر با فضاپیما در حال حاضر وجود دارد. Green متوجه شده است که پروسسور InSight ناسا، که قرار است در ماه نوامبر در نزدیکی استوا مریخ قرار بگیرد، جریان گرما را در بالای 5 متر از سطح آن اندازه گیری می کند. دانشمندان می توانند از این داده ها برای برداشتن چگونگی افزایش حرارت از زیر کلاه قطبی جنوب، ذوب یخ و ایجاد دریاچه های بالقوه بیشتر استفاده کنند.

 

Orosei می گوید تیم او به چشم انداز دیگر انعکاسی روشن است، اما آماده نیست بگویم که آیا آنها دریاچه هستند یا نه. Plaut می گوید: مطالعات بیشتر با استفاده از MARSIS و همچنین رادار در Orbiter Mars Reconnaissance NASA که در Planum Australe دیده می شود و انعکاس آن را نمی بیند، می تواند کمک کند تا نشان دهد که آیا آنها واقعا آب مایع یا چیز دیگری هستند.

این خبر از سایت nature.com ترجمه شده.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.