حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
۱۶ حقیقت علمی در گذشته که دیگر صحت ندارند
30 سپتامبر 2019 - 13:18
شناسه : 7891
بازدید 152
7

اگر حالا نگاهی به کتاب های درسی جدید بیندازید، شاید با مطالبی مواجه شوید که با آنچه شما در دوران مدرسه خوانده بودید کمی متفاوت باشد. به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علم مجموعه‌ای از دانش است که پیوسته در حال رشد و تغییر است. اکتشافات یا تحقیقات جدید اغلب به ایجاد تغییراتی در نظریات […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگر حالا نگاهی به کتاب های درسی جدید بیندازید، شاید با مطالبی مواجه شوید که با آنچه شما در دوران مدرسه خوانده بودید کمی متفاوت باشد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علم مجموعه‌ای از دانش است که پیوسته در حال رشد و تغییر است. اکتشافات یا تحقیقات جدید اغلب به ایجاد تغییراتی در نظریات قدیمی می‌انجامند و گاهی هم به کلی آن‌ها را باطل می‌کنند. این بدان معنی است که بعضی «حقایق» علمی که در مدرسه یاد گرفتید دیگر لزوماً صحت ندارند. برای مثال، دایناسور‌ها احتمالاً آن شکلی نبودند که در کتاب‌های درسی شما به تصویر کشیده شده بودند، یا اینکه ریشه‌ی انسان‌های نوین شاید آنقدر‌ها که به شما گفته شده بود خالص نباشد، و یا بسیاری از توصیه‌هایی که در مورد تغذیه و ورزش به شما شده دیگر به کلی مردود باشد. در ادامه به حقایق علمی‌ می‌پردازیم که دیگر درست نیستند.

۱- ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث انقراض جمعی دایناسور‌ها شد

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

دانشمندان سال‌ها به دنبال علت انقراضی بودند که به عصر دایناسور‌ها پایان داد. نظریات مختلفی در این زمینه مطرح شد، در سال ۱۹۷۸، متخصصان ژئوفیزیک به گودال چیکسولوب برخوردند، حفره‌ی بزرگی در شبه جزیره‌ی یوکاتان که توسط یک شهاب سنگ به عرض ۹/۶ کیلومتر به وجود آمده بود. احتمالاً همین شهاب سنگ نابودی دایناسور‌ها را رقم زد.

از زمان این کشف، محققان به جزئیات بیشتری درباره‌ی برخورد این شهاب سنگ با کره زمین پی برده اند. این برخورد باعث به وجود آمدن یک سونامی به بلندای ۱/۶ کیلومتر، آتش سوزی‌های عظیم و انتشار میلیارد‌ها تن گوگرد در جو زمین شد که تا سال‌ها مانع از رسیدن نور خورشید به سیاره‌ی ما شد.

با این حال شاید برخورد شهاب سنگ تنها علت انقراض دایناسور‌ها نبوده. بعضی دانشمندان معتقدند فوران آتشفشان‌هایی که در محل کشور هند امروزی قرار دارند هم در سرنگونی حکومت دایناسور‌ها نقش داشت.

۲- دایناسور‌ها مارمولک‌هایی با پوست فلسی و به رنگ خاکی بودند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

دایناسور‌ها – حتی تیرانوسوروس رکس – احتمالاً پردار بودند. از پر‌ها به ندرت اثری در فسیل‌ها باقی می‌ماند، اما دانشمندان در فسیل‌های دایناسور‌هایی در چین و سیبری، پر کشف کرده اند، مسأله‌ای که نشان می‌دهد احتمالاً بیشتر این مارمولک‌های بزرگ پر داشتند. به گفته‌ی دانشمندان، این کشف احتمالاً به این معنی است که نیای مشترک همه‌ی دایناسور‌ها پردار بوده است.

جدا از پردار بودن، دایناسور‌ها مانند بسیاری از مارمولک‌های امروزی، فلس‌هایی با رنگ‌های برجسته داشتند. البته هرگز هیچ پری در فسیل‌های گونه‌ی تی رکس پیدا نشده، اما فسیل‌های دیگر گونه‌های تیرانوسوروس پر داشتند. به همین دلیل دیرینه شناسان حدس می‌زنند تی رکس‌ها هم از پر برخوردار بودند. گرچه عمده‌ی بدن تی رکس‌های بالغ پوشیده از فلس بوده، اما دانشمندان فکر می‌کنند در قسمت‌هایی از بدن آن‌ها مثل سر و دم پر وجود داشته که کارکرد آن‌ها جلب توجه بوده.

۳- تی رکس‌ها مارمولک‌های دونده و غرانی مثل دایناسور فیلم «پارک ژوراسیک» بودند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

 

تی رکس‌ها را «پادشاه دایناسورها» می‌دانند و گرچه در هراس انگیز بودن این شکارچی‌ها شکی نیست، اما احتمالاً آن‌ها نه غرش می‌کردند و نه به سرعت می‌دویدند. دایناسور‌ها با گام‌های بلندشان می‌توانستند با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند، اما هرگز نمی‌توانستند سرعت خود را به حدی برسانند که هنگام دویدن بین زمین و هوا معلق بمانند، چون همیشه دست کم یک پای آن‌ها روی زمین قرار می‌گرفت. تحقیقات بیان می‌کند، تی رکس‌ها به جای غریدن، احتمالاً صدایی مثل کبوتر‌ها و جغد‌ها و غرش‌هایی از ته گلو مانند شترمرغ‌های استرالیایی داشتد.

۴- نئاندرتال‌ها انسان‌هایی کند ذهن و فاقد شعور بودند که با انسان‌های نوین (هومو ساپینس یا انسان هوشمند) در نیامیختند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

نقاشی‌های غاری‌ای که از نئاندرتال‌ها در اروپا کشف شده، بسیار قدیمی‌تر از نقاشی‌های مشابهی است که از هومو ساپینس‌ها کشف شده.  خویشاوندان منقرض شده‌ی ما ابزار‌ها و زیورآلاتی از جنس سنگ و استخوان درست می‌کردند، از پوست درخت غان چسب قیری تولید می‌کردند تا از آن برای چسباندن دسته‌های چوبی به ابزارآلات سنگی خود استفاده کنند و با آتش غذا درست می‌کردند (گرچه ممکن است از برخورد صاعقه برای روشن کردن آتش استفاده می‌کردند). این هوش شاید همان چیزی باشد که باعث شد انسان‌های اولیه با نئاندرتال‌ها و دنیسوان ها، دیگر گونه‌ی انسانیان (هومینین)، جفت گیری کنند.

۵- انسان‌های نوین اولین بار ۲۰۰ هزار سال قبل در شرق آفریقا پدیدار شدند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

تحقیقات بیان می‌کند ممکن است گروه‌هایی از انسان‌های نوین به طور همزمان در سرتاسر آفریقا تکامل پیدا کرده باشند و این گونه‌ی انسان تنها از یک مکان اولیه پدیدار نشده باشد. در سال ۲۰۱۷ جمجمه‌ای کشف شد که زمان ظهور انسان‌های نوین را حدود ۳۰۰ هزار سال قبل نشان می‌داد که بیشتر از آنچه بود که پیش از آن تصور می‌شد.

این گروه‌ها همگی عیناً مانند هم نبودند، اما ممکن است شباهت کافی به گروهی که امروزه گونه‌ی انسان نوین تلقی می‌شود را داشته باشند. این گروه‌ها با یکدیگر تعامل داشتند و به دیگر نقاط قاره‌ی آفریقا مهاجرت کردند؛ بنابراین به جای آنکه از یک منطقه در شرق یا جنوب آفریقا پدیدار شده و از آنجا در نقاط دیگر پراکنده شده باشند، گروه‌هایی از انسان در سرتاسر قاره آفریقا که شباهت دوری به هم داشتند به مرور زمان شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا کردند.

۶- شتر‌ها در کوهان‌های خود آب ذخیره می‌کنند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

در کوهان‌های شتر‌ها چربی ذخیره می‌شود تا این حیوانات در شرایطی که مسافت طولانی و منابع غذایی محدود است، از این چربی به عنوان سوخت مورد نیاز بدن خود استفاده کنند. این چربی می‌تواند جایگزین حدود ۳ هفته غذا شود.

این گلبول‌های قرمز شتر‌ها هستند که آن‌ها را قادر می‌سازند یک هفته را بدون آب سر کنند. شتر‌ها سلول‌های خونی بیضی شکلی دارند که انعطاف پذیرتر هستند و بدن این حیوانات را قادر می‌سازند آب بیشتری در خود ذخیره کند.

۷- خفاش‌ها نابینا هستند

بسیاری از خفاش‌ها با استفاده از قابلیت جهت یابی پژواکی مسیر خود را پیدا می‌کنند، اما این بدان معنی نیست که آن‌ها قادر به دیدن نیستند.

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

۸– هرم غذایی اصلی‌ترین استاندارد نحوه‌ی تغذیه است

هرم غذایی در سال ۱۹۹۲، توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا ارائه شد، اما حالا معلوم شده بخش عمده‌ی توصیه‌های این هرم در مورد تعذیه‌ی سالم ناکارآمد است.

در این هرم هیچ تفاوتی میان کربوهیدرات‌هایی تصفیه شده‌ای مثل نان سفید و غلات کاملی مانند برنج قهوه‌ای گذاشته نشده. به علاوه، در این هرم هیچ تفاوتی میان سالم‌ترین انواع پروتئین (مثل لوبیاها، مغز‌های خوراکی و ماهی) و گوشت قرمز که می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، وجود ندارد.

در این هرم همچنین چربی‌های سالم در نوک هرم قرار گرفته اند، یعنی بخشی که توصیه شده محتوای آن به طور محدود مصرف شوند و در آن چربی‌های سالم هم ردیف قند‌های افزودنی و چربی‌های ترانس موجود در روغن‌های فرآوری شده و مواد غذایی بسته بندی شده قرار داده شد. تحقیقات نشان داده چربی‌های ترانس یکی از عوامل مرگ و میر‌های غیر قابل جلوگیری هستند. به علاوه، به گفته‌ی محققان، چربی‌های اشباع نشده‌ی سالمی که در مواد غذایی‌ای مثل مغز‌ها و دانه‌های خوراکی و آووکادو وجود دارد، برای برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل ضروری هستند.

۹- شیر برای استخوان‌ها مفید است

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

بیشتر باور نادرستی که در مورد شیر شکل گرفته از کمپین‌های بازاریابی صنایع لبنی نشأت می‌گیرد، گرچه نهاد‌های رسمی‌ای مثل وزارت کشاورزی آمریکا هم به این مسأله دامن زدند. در وبسایت وزارت کشاورزی آمریکا صفحه‌ای وجود دارد که در آن بیان شده افراد بزرگسال باید روزانه ۳ فنجان شیر بخورند که عمده دلیل آن برخورداری از کلسیم و ویتامین دی موجود در شیر است و کودکان هم باید هر روز ۲ تا ۳ فنجان شیر مصرف کنند تا استخوان‌های محکمی داشته باشند.

با این حال، تحقیقات متعددی نشان داده هیچ ارتباطی میان مصرف بیشتر شیر (یا مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی) و کاهش وقوع شکستگی‌های استخوانی وجود ندارد. بعضی تحقیقات حتی نشان می‌دهد میان مصرف شیر و افزایش مجموع مرگ و میر‌ها ارتباط وجود دارد؛ البته این بدان معنی نیست که خوردن شیر علت مرگ بوده، اما مفید بودن شیر را هم تأیید نمی‌کند.

۱۰- حرکات کرانچ و دراز و نشست برای میان تنه بسیار مفید هستند

بسیاری از کارشناسان معتقدند حرکات کرانچ تأثیری در تقویت عضلات میان تنه ندارند و در صورتی که درست انجام نشوند، می‌توانند به پشت و گردن صدمه بزنند. به گفته‌ی کارشناسان، اغلب افراد حرکات کرانچ را بیش از حد سریع انجام می‌دهند و به اشتباه عضلات خم کننده‌ی مفصل ران (فلکسور هیپ) خود را درگیر می‌کنند. این تکنیک باعث چرخیدن لگن رو به جلو می‌شود، مسأله‌ای فشار وارده به کمر را افزایش می‌دهد. این وضعیت برای بدن مضر است و باید از آن پرهیز شود.

۱۱- الماس از ذغال سنگ به وجود می‌آید

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

الماس و ذغال سنگ هر دو از کربن ساخته می‌شوند، اما بیشتر الماس‌های کره زمین قدمتی بیشتر از ذغال سنگ‌های آن دارند. به علاوه، الماس‌ها از نقاط عمیق تری از کره زمین که تحت فشار بالایی هستند به دست می‌آیند و طی فرآیندی به وجود می‌آیند که هیچ ارتباطی به ذغال سنگ ندارد. از طرفی دیگر، ذغال سنگ‌ها از پوسته‌ی زمین به دست می‌آیند.

۱۲- پلوتون نهمین سیاره‌ی منظومه شمسی است

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

اتحادیه بین المللی اخترشناسی در ابتدا پلوتون را به عنوان نهمین سیاره‌ای اعلام کرد که به دور خورشید می‌گردد. اما در سال ۲۰۰۵، اریس کشف شد، دیگر سنگ فضایی بسیار بزرگی که به دور خورشید می‌گردد. اریس ۲۷ درصد بزرگ‌تر از پلوتون است، گرچه در سال ۲۰۱۵ معلوم شد پلوتون اندکی بزرگ‌تر است. این مسأله اتحادیه‌ی بین المللی اخترشناسی را به تجدیدنظر در مورد تعریف سیاره واداشت. این اتحادیه در نهایت معیاری تعیین کرد که نه در مورد پلوتون صدق می‌کرد و نه اریس، بنابراین حالا هیچ کدام از سیارات اصلی منظومه شمسی محسوب نمی‌شوند. در واقع پلوتون و اریس هر دو سیاره، اما از نوع کوتوله‌ی آن اطلاق می‌شوند.

۱۳- مریخ بیابانی بی آب از غبار سرخ است

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

اطلاعات به دست آمده طی سالیان نشان می‌دهد احتمالاً دریاچه‌ای از آب مایع در زیر یخچال‌های قطبی مریخ پنهان شده. یافته‌های قبلی هم از احتمال جاری شدن آب مایع بر سطح مریخ به صورت فصلی حکایت دارد، گرچه این کشف حال زیر سؤال رفته.

۱۴- هیچ چیزی سریع‌تر از نور حرکت نمی‌کند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

نور در خلاء با سرعت ۲۹۹،۷۹۲،۴۵۸ متر در ثانیه حرکت می‌کند،اما سرعت امواج الکترومغناطیسی در خلاء ثابت است و برابر با 8^10×3 متر بر ثانیه. سرعت این امواج در محیط غلیظ تر کاهش می یابد. اما هنگام عبور از مواد مختلف از سرعت آن کاسته می‌شود. برای مثال، نور از آب با حدوداً ۷۵ درصد سرعت ذکر شده عبور می‌کند و هنگام عبور از الماس سرعتی حدوداً معادل ۴۱ درصد از میزان ذکر شده دارد. الکترون ها، نوترون‌ها یا نوترینو‌ها در چنین محیط‌هایی می‌توانند از فوتون‌های نور پیشی بگیرند؛ گرچه آن‌ها برای این کار باید انرژی خود را تبدیل به اشعه کنند. دانشمندان معتقدند یک بار هم در جریان واقعه‌ی بیگ بنگ ساختار فضا با سرعتی بیشتر از نور گسترش پیدا کرد.

۱۵- مایع، جامد و گاز تنها حالت‌های ماده هستند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

ماده حالت‌های بیشتری هم دارد مثل پلاسمای کوارک گلوئون، ابر شاره ها، چگال‌های بوز-اینشتین، چگال‌های فرمیونیک، ماده‌ی فوتونی و احتمالاً حتی ابر جامدها؛ و این‌ها فقط تعدادی از انواع آن هستند. مایع، جامد و گاز تنها آن حالت‌هایی از ماده هستند که در زندگی روزمره قابل مشاهده هستند. پلاسما که شاید نام آن را شنیده باشید و یکی دیگر از حالت‌های ماده است، فراوان‌ترین حالت ماده در جهان به شمار می‌رود.

۱۶- اتم‌ها یعنی همان اجزای سازنده‌ی ماده، فقط می‌توانند به الکترون، پروتون و نوترون تقسیم شوند

۱۴ حقیقت علمی که دیگر صحت ندارند + تصاویر

ماده می‌تواند به اجزای بسیار کوچک تری هم تجزیه شود. طبق تخمین‌های فیزیک کوانتوم، ماده از ۱۸ جزء اصلی تشکیل شده که ۱۶ تای آن‌ها با آزمایشات علمی شناسایی شده اند. پروتون‌ها و نوترون‌ها خود از کوارک تشکیل شده اند که آن هم از گلوان ساخته شده است.

 

منبع:روزیاتو

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.