حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
گفت و گو با مبینا نصیری؛ مجری موفق صدا و سیما
09 فوریه 2018 - 23:12
شناسه : 2455
بازدید 434
7

مبینا نصیری یکی از مجریان موفق صدا و سیما است. او معتقد است که مجریان خانم قابل اعتمادترند و ارتباط عمومی قوی دارد و دوستان زیادی دارد و در زمینه مد و لباس هم فعالیت دارد. او در اجراهایش سعی می کند نشاط و خوشحالی را به بیننده انتقال دهد و علاقه زیادی به نوشته […]

ارسال توسط :
پ
پ
مبینا نصیری یکی از مجریان موفق صدا و سیما است. او معتقد است که مجریان خانم قابل اعتمادترند و ارتباط عمومی قوی دارد و دوستان زیادی دارد و در زمینه مد و لباس هم فعالیت دارد. او در اجراهایش سعی می کند نشاط و خوشحالی را به بیننده انتقال دهد و علاقه زیادی به نوشته های مرحوم علی حاتمی دارد. در ادامه این گپ صمیمانه را بخوانید.

برنامه «صبح‌به‌خیر ایران» و اجرا در یک برنامه صبحگاهی را چطور انتخاب کردید؟

من قبلا هم تجربه اجرا در «صبح‌به‌خیر ایران» را داشتم؛ در‌واقع سال‌۹۲ به‌مدت شش‌ماه در این برنامه اجرا کرده بودم؛ آن‌موقع به‌طور کل شب‌ها نمی‌خوابیدم و تا صبح بیدار می‌ماندم و «صبح‌به‌خیر ایران» را اجرا می‌کردم و بعد از آن می‌خوابیدم. اما الان ساعت خوابم را تنظیم کرده‌ام.ویژگی‌های یک برنامه صبحگاهی از‌نظر شما که آن را تجربه کرده‌اید در مقایسه با سایر ژانرها چیست؟

به‌هر‌حال برنامه صبحگاهی دارای نشاط و سرزندگی زیادی است و اتفاقا به روحیه من نزدیک‌تر است، فکر می‌کنم قریب به یک‌سال که از شبکه‌یک‌ فاصله گرفته بودم (بعد‌از «سیمای خانواده»)؛ حضور در «صبح‌به‌خیر ایران» شروع و همکاری خیلی‌خوبی است؛ رنگ و لعاب برنامه تغییر کرده، دکور بسیار جذاب و شکیل، بخش‌های متنوع و جالب؛ من در این برنامه مجری ثابت هستم و گفت‌وگوها را انجام می‌دهم و به‌‌نظرم برنامه حال‌و‌هوای بسیار خوبی دارد.
در این برنامه به رقابت با سایر برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون هم فکر می‌کنید؟

بله، ما به این موضوع فکر می‌کنیم و در‌پی آن هستیم تا در پایان سال عنوان بهترین برنامه صبحگاهی را به‌خود اختصاص دهیم.یعنی حتی در جشنواره‌ها و نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود حائز رتبه شوید؟

نه صرفا در جشنواره؛ بلکه خیلی مایلیم تا از جانب مردم به این جایگاه برسیم.تا‌‌به‌حال بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده‌اید چطور بوده است؟

مردم استقبال خیلی‌خوبی از برنامه داشتند و پیامک‌های زیادی به برنامه ارسال می‌کنند که نشان از این است که علاقه زیادی به آن دارند. به‌ویژه بینندگانی که از «صبح‌به‌خیر ایران» آقای نظام اسلامی و واحدی خاطره داشتند و این‌که دوباره چراغ این برنامه روشن شده است را دوست داشتند؛ چراکه بعد از «فرمول‌یک» جای برنامه صبحگاهی در شبکه‌یک خالی بود.طبیعتا هرگاه از برنامه صبحگاهی نام ببریم «صبح‌به‌خیر ایران» یکی از برنامه‌هایی است که مخاطبان آن را به‌خوبی به‌یاد دارند، هم‌اکنون این برنامه چه تغییراتی (به‌لحاظ فرم و قالب) نسبت‌به قبل داشته است؟

این برنامه شناسنامه دار بوده است؛ محتوای برنامه ما تغییرات زیادی داشته است، مثلا ما سعی کرده‌ایم خیلی به‌روز باشیم؛ من در زمینه مد و لباس هم فعالیت دارم و پیشنهاداتی در این راستا ارائه کردم که مورد‌استقبال قرار گرفت، جای این بخش در تلویزیون هم خالی بود.

درباره طراحی لباس صحبت می‌کنیم؛ در بخش دیگری از برنامه به موسیقی می‌پردازیم و از خوانندگان دعوت می‌کنیم، ترانه پخش می‌شود همچنین یک بخش نوستالژی داریم که من اسم آن را «دهه‌شصتی‌ها» گذاشته‌ام و در آن نوستالژی‌های دهه۶۰ را پخش می‌کنیم، از برنامه‌هایی که در دوره نوجوانی متولدین دهه ۶۰ ساخته شده مثل «اکسیژن» و «نیمرخ»‌ یا سریال‌هایی که آن‌ها به‌خاطر دارند و خوشبختانه خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته است.

قسمت دیگری که سه‌شنبه هر‌هفته اجرا می‌کنم ویژه ورزش بانوان است، به این شکل که ورزشکاران قهرمان و درجه‌یک خانم کشور در برنامه حضور پیدا کرده و با آن‌ها گفت‌وگوی خودمانی و ورزشی دارم که از این بخش هم استقبال خیلی‌خوبی شده است. ریتم برنامه تندتر شده زیرا زندگی‌هایمان به اصطلاح فست‌فودی شده و برنامه آیتم‌محور است، به‌علاوه این‌که شش-هفت مجری خیلی‌خوب برنامه را اجرا می‌کنند.

این بخش مورد‌استقبال قرار گرفته و شامل ممیزی‌هایی برای پرداختن نشده است؟

تا جایی‌که بتوان عنوان کرد به‌آن می‌پردازیم، به‌طور‌کل بخش مد و لباس مورد‌تایید قرار گرفت.چرا برنامه‌سازان در اکثر برنامه‌های صبحگاهی کمتر از مجریان خانم بهره می‌برند؟

شاید سلیقه تهیه‌کننده به این سمت‌و‌سو است که مثلا از مجری آقا استفاده کند.
محدودیتی در این مورد وجود دارد؟

نه؛ من حتی در اجرای خود سعی می‌کنم که خیلی با نشاط ظاهر شوم. نه مصنوعی و تظاهر بلکه این نشاط را همراه خود دارم و قائدتا این نشاط به بیننده هم منتقل خواهد شد.این اعمال‌سلیقه باعث نمی‌شود که به‌مرور زمان به جایی برسیم که در بین خانم‌ها مجری برندی نداشته باشیم؟

من این موضوع را قبول دارم، چقدر‌خوب شد که به این موضوع اشاره کردید که چرا در تلویزیون بین مجریان خانم آن‌قدری مجری نمره‌یک نداریم یا بین آقایان بیشتر است؛ شاید یکی از دلایل آن نسپردن برنامه‌های متنوع و مختلف به خانم‌هاست که این باعث یکنواختی آن‌ها می‌شود. اگر فضاهای متفاوت در اختیار مجریان خانم گذاشته شود ما افراد بسیار با‌سواد و متبحری داریم که به‌خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.

 مجری خانم هم می‌تواند به‌اندازه یک مجری آقا شاد باشد، ممکن است یک آقا با حرکات بدن این حس را داشته باشد اما مجری خانم هم می‌تواند از طریق کلام این کار را انجام دهد و مردم هم این موارد را می‌فهمند؛ اما دلیل نمی‌شود که ما قصد داشته باشیم یک برنامه شاد یا جنگ کار کنیم و در آن از مجری خانم استفاده نکنیم بلکه ما برنامه‌هایی داشتیم که توسط مجریان خانم اجرا و تبدیل به برند هم شد. در‌مجموع فکر می‌کنم که باید بیشتر به مجریان خانم اعتماد کنیم.

بین تمام مجریان رقابتی برای اجرای ویژه‌برنامه‌ها خاصه سال‌تحویل وجود دارد.
بله، همه دوست دارند که این برنامه را اجرا کنند. شاید یکی از گل‌های تلویزیون برنامه‌های سال‌تحویل باشد.

چقدر دوست دارید که شب‌عید به‌عنوان مجری روی آنتن زنده تلویزیون باشید؟
البته من تجربه این کار را دارم؛ یک‌سال در شبکه‌یک به‌همراه سحردولتشاهی و اشکان خطیبی برنامه سال‌تحویل را اجرا کردیم. حس بی‌نظیر و قشنگی است و قابل‌توصیف نیست که شما هرسال سال‌تحویل را کنار خانواده خود بودید و حالا در کنار مردم لحظات خاصی را شریک می‌شوید. هیجان خاصی دارد وفوق‌العاده است. چرا دوست نداشته باشم؟ یکی از ایده‌آل‌هایم اجرای ویژه برنامه سال‌تحویل است. امیدوارم که باز‌هم این اتفاق بیفتد.

با کدام مجری خانم ارتباط نزدیکی دارید؟ یا صرفا به‌عنوان یک همکار آن‌ها را می‌بینید؟
اساسا روحیه دوستی در من قوی است. سریع با آدم‌ها دوست می‌شوم؛ از آدم‌ها فاصله نمی‌گیرم مگر این که چالشی ایجاد شود و در شرایطی که فردی از حضور من ناراحت شود از او فاصله بگیرم؛ در طی این سال‌ها با افراد زیادی دوست بودم که برخی از آن‌ها پایدار و برخی ناپایدار بودند، در حال‌حاضر با محیا اسناوندی، صبا راد، رویا حسینی که سه‌سال در شبکه جام‌جم «خانه مهر» را با‌هم اجرا می‌کردیم دوست هستم، به خانم ژیلا امیرشاهی علاقه بسیاری دارم؛ خانم الهام صفوی‌زاده عزیزم که خیلی دوستشان دارم و البته بقیه دوستان که شاید نام آن‌ها را به‌خاطر نداشته باشم.

چطور می‌شود که روی آنتن زنده گهگاه حواشی برای یک مجری به‌وجود می‌آید؟ و چطور یک مجری اجرای خود را مدیریت می‌کند تا به این سمت کشیده نشود واز طرفی برخورد مدیران با این قضایا و کسانی‌که حواشی را بزرگ‌نمایی می‌کنند، چیست؟
در همه‌جای دنیا کسی که برنامه زنده اجرا می‌کند ممکن است دچار یک‌سری اتفاقات شود و این جزو لاینفک برنامه زنده است؛ ممکن است شما در‌حال اجرای برنامه زنده باشید و به‌عنوان مثال لامپی بترکد ویا اتفاقاتی دیگر؛ مهم نیست که این اتفاقات در برنامه شما رخ می‌دهند، مهم این است که چگونه آن را کنترل می‌کنید؛ من از باشگاه رادیویی جوان وارد صدا‌و‌سیما شدم؛ زمانی‌که در باشگاه رادیویی جوان فعال بودم جمله‌ای را از زبان یکی از اساتیدم شنیدم که اتفاقا آن را همیشه در برنامه‌هایم مورد‌استفاده قرار داده‌ام.

او به من گفت زمانی‌که در‌حال اجرای برنامه زنده هستی قطع به‌یقین اتفاقاتی در برنامه خواهد افتاد، پس چرا می‌خواهی که به‌روی خودت نیاوری؟ چرا‌که در این صورت تو قصد داری بگویی من متوجه این اتفاق نشده‌ام، چندین میلیون بیننده این اتفاق را دیدند و من نه! بنابراین خیلی طبیعی با این اتفاق برخورد کن اما تلویزیونی و در چارچوب.

بر همین‌اساس من هم معتقدم که باید خیلی واقعی با مردم برخورد کرد چرا‌که در این صورت مردم هم بهتر قضایا را می‌پذیرند و از سوی‌دیگر برخورد مدیران و نهادهای نظارتی، زمانی‌که شخص را رصد می‌کنند همراه با فهم بسیار بالایی است.

البته در‌مورد مجریان خانم ما، یک‌مقدار حساسیت‌ها بیشتر است زیرا اساسا در فرهنگ ما برای خانم‌ها حرمت ویژه‌ای قائل هستیم و دلمان نمی‌خواهد که هر‌حرفی به خانم‌ها زده و هر شوخی‌ای با خانم‌ها شود. به همین‌دلیل برای آن‌ها حرمت قائلند. در‌مجموع به‌نظر من این یک نوع احترام تلقی می‌شود و مجریان خانم هم این توانایی را دارند که خیلی‌خوب از پس شرایط بحرانی برآیند و در این بین تجربه و هوش‌هیجانی می‌توانند کمک‌های شایانی بکنند.

سال گذشته شما به‌عنوان یکی از خوش‌پوش‌ترین مجریان زن تلویزیون انتخاب شدید؛ چه فاکتورهایی رادر این زمینه لحاظ کردید که مورد تشویق قرار گرفتید؟
سبک لباس‌های من برگرفته از معماری سنتی ایران است و از آن‌جایی که از‌نظر من لباس بخش مهمی از هویت فرهنگی هر مردم و کشوری است تصمیم گرفتم تا بخشی از تاریخ ‌معماریمان را روی لباس احیا کنم که شاید فراموش شده هم بود واتفاقا خیلی با‌استقبال خوب خانم‌ها و حتی آقایان روبه‌رو شد.

در یکی از برنامه‌ها با عبارتی عربی مهمان را معرفی کردید که این کار سرو صدای زیادی را در فضای مجازی به‌پا کرد و نظرات مختلفی را در‌پی داشت؛ در‌مورد این اتفاق هم توضیح دهید.
بله من در آن برنامه جمله «اکمل آلات الحان حلوق انسانی است» را به‌کار بردم که از سریال «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی وام گرفته بودم، معنی جمله این بود که بهترین صدایی که ممکن است تولید شود، صدای حنجره انسان است و من برای دعوت از مهمان برنامه که خواننده هم بود این جمله را به‌کار بردم که حرف‌های زیادی راجع‌به آن زده شد، بسیاری گفتند که چرا عربی حرف می‌زنید و… اما به‌نظر من این جمله بسیار زیباست و من علاقه زیادی به نوشته‌های علی حاتمی دارم و به‌نظرم او فردی بسیار باسواد بود؛ البته تعداد زیادی هم از کاربرد این جمله استقبال کردند و آن را دوست داشتند، کسانی‌که اهل فیلم و مطالعه بودند متوجه شدند که این عبارت متعلق به کیست و از کجا آمده.

در پایان اگر صحبتی باقی‌مانده بفرمایید.
به مردم قول می‌دهم هربار که جلوی دوربین قرار می‌گیرم با همه توانم ظاهر شوم. هر غم و غصه‌ای که وجود دارد را آن سوی دوربین‌ها بگذارم و با لبخند با مردم حرف بزنم. امیدارم که مردم هم از ما بپذیرند و کم‌و‌کاستی‌ها را ببخشند چرا‌که نگاه مردم بزرگوارانه‌تر از کمبودهای ماست؛ در پایان از تهیه‌کننده محترم برنامه‌، آقای علی هنرور که مسابقه «خانواده باحال» در شبکه نسیم را هم روی آنتن دارد و مدیرگروه اجتماعی شبکه‌یک آقای شریعت پناهی تشکر فراوان می‌کنم که ما را حمایت و به مجریان خانم اعتماد کردند.

منبع : خبرگزاری صبا
<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.