حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 1 اردیبهشت , 1403 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
کارکرد فروشگاه های اینترنتی در بازار ایران- بخش مقدماتی
10 آوریل 2018 - 16:03
شناسه : 2982
بازدید 305
6

در پی بروز نوسانات شدید دلار در طی روزهای اخیر در بازار ایران، هم اقتصاد کلان، هم مصرف کننده و هم تولید کننده شدیدا متحمل خسارات جبران ناپذیری می شوند که برخی از علائم آن  آشکارا امروزه در بازار و جامعه دیده می شود و البته علائم و عوارض پنهانش سالها در اقتصاد باقی می […]

ارسال توسط :
پ
پ

در پی بروز نوسانات شدید دلار در طی روزهای اخیر در بازار ایران، هم اقتصاد کلان، هم مصرف کننده و هم تولید کننده شدیدا متحمل خسارات جبران ناپذیری می شوند که برخی از علائم آن  آشکارا امروزه در بازار و جامعه دیده می شود و البته علائم و عوارض پنهانش سالها در اقتصاد باقی می ماند.

افزایش لجام گسیخته دلار هم بر اقتصاد خرد و بنگاه ها و مصرف کنندگان آثار سوء اقتصادی دارد و هم بر تصمیم گیری های کلان ملی که قرار است یک سیستم اقتصادی بیمار را با ریل گذاریهای جدید از وضع نابه سامان خارج کند.

در شرایط امروز بیش از هر زمانی فرصت پرداخت به کارکرد فروشگاه های اینترنتی در بازار ایران محسوس بنظر می رسد. شدت نیاز به این پرداخت و تحلیل مربوط به اثرگذاری مثبت یا منفی فروشگاه های اینترنتی بر اقتصاد خرد و کلان است.

در بحبوحه افزایش قیمت دلار ، ارز و طلا اتفاقاتی در بازار بروز می کند که نمایان شدن عارضه های یک اقتصاد بیمار است از یک سو در بازار  یا  بار جابه جا نمی شود یا به کندی جابه جا می شود. کارخانه ها به حالت نیمه تعطیل و گاها تعطیل در می آیند. از سویی دیگر مردم برای خرید ارز هجوم می برند و موجب تشدید قیمت ارز به سبب تحریک بخش تقاضا می شوند. بخشی از آحاد مردم که درگیر داد و ستد هستند با ترس از آینده یا فروش نخواهند داشت یا به شدت و در حالتی کاذب تقاضای خرید خواهند داشت.

اگر فروشگاه های اینترنتی عملکرد مناسبی داشته باشند می توانند بخشی از تنش اقتصادی ایجاد شده در پی افزایش نرخ ارز و دلار را تخفیف دهند یا حتی در شرایط ایده آل آن را خنثی کنند.

چنانچه  فروشگاه های اینترنتی به عنوان یک سیستم کاری نوین به خوبی طراحی ،عملیاتی ، هدایت و نظارت شوند می توانند عامل موثری در رفع تنش های اقتصادی باشند و چنانچه از عمکرد و کارکرد درستی برخوردار نباشند به نوبه خود به یک المان معیوب سیستم اقتصادی بیمار مبدل می شوند و جز پیچده تر و بغرنج تر کردن شرایط اقتصادی عملکرد دیگری ندارند.

البته بررسی کارکرد فروشگاه های اینترنتی در بازار ایران فقط به شرایط حاد و بحرانی بر نمی گردد و ضرورت بررسی کارکرد و عملکرد انها در شرایط رکود و حتی آرامش بازار نیز حائز اهمیت است اما مورد اول به جهت بهره برداری کنشگران مختلف اقتصادی در درمان بیماریهای مزمن اقتصادی ایران بیش از مورد دوم است.

برای بررسی عملکرد فروشگاه های اینترنتی بایستی به فلسفه شکل گیری آنها مراجعه کرد.فروشگاه های اینترنتی به لحاظ عملکردی به دو نوع «فروشگاه مبتنی بر انبار» و «فروشگاه مبتنی بر تامین» تقسیم می شوند که هر یک از آنها  عملکرد و اثرگذاری خواصی بر اقتصاد دارند که بایستی در جای خود بررسی و تحلیل شوند.

 

در ادامه سلسله مقالات « کارکرد فروشگاه های اینترنتی در بازار ایران» به تفصیل درباره کارکرد بازار نوین کشورمان سخن خواهیم گفت.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.