حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
چه زمانی برای آروغ زدن به پزشک مراجعه کنیم؟
12 دسامبر 2018 - 15:16
شناسه : 4652
بازدید 262
8

در این مطلب برای شما از دلایلی که می تواند به آروغ زدنتان مرتبط باشد صحبت کرده ایم. یکی از این دلایل دیابت است! با اینکه خیلی بی ربط به نظر می رسد ولی بهتر است حتما پیگیری کنید. باد گلو یا آروغ یکی از واکنش‌های گوارشی بدن است و پس از خوردن غذا یک […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این مطلب برای شما از دلایلی که می تواند به آروغ زدنتان مرتبط باشد صحبت کرده ایم. یکی از این دلایل دیابت است! با اینکه خیلی بی ربط به نظر می رسد ولی بهتر است حتما پیگیری کنید.

باد گلو یا آروغ یکی از واکنش‌های گوارشی بدن است و پس از خوردن غذا یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود. علت آن خروج گازهای بلعیده شده همراه غذاست و گاهی هم بدون افزایش گاز شکم اتفاق می‌افتد.

در چنین شرایطی این مشکل نه‌تنها طبیعی نیست، بلکه می‌تواند نشانه یک بیماری گوارشی باشد و فرد حتما باید تحت درمان قرار بگیرد. به عنوان مثال اگر آروغ زدن با درد سینه همراه باشد، باید متخصص احتمال سکته دیواره تحتانی قلب را بررسی کند.

 

چرا بعضی از افراد مرتب آروغ می‌زنند؟

بعضی از افراد مرتب و به ‌طور مزمن آروغ می‌زنند. باید بدانید در آروغ زدن مزمن که در حقیقت یک بیماری محسوب می‌شود، فرد مبتلا قبل از هر بار آروغ زدن مقداری هوا می‌بلعد، ولی قبل از رسیدن به معده، این هوا اندکی از مسیر مری را می‌پیماید و دوباره بازگردانده می‌شود. بنابراین آروغ‌های مکرر در این افراد به علت بلع مکرر هوا ایجاد می‌شود، نه بر اثر تولید بیش از اندازه گاز در دستگاه گوارش.

 

یک راه‌حل پیشنهادی

وقتی بلع هوای زیاد به آروغ‌های مکرر و خارج کردن باد از گلو منجر می‌شود، گذاشتن یک وسیله تمیز بین دندان‌ها، می‌تواند تعداد بلع‌های غیرارادی که معمولا هم به علت عادت است را کاهش داده و چرخه بلع هوا و ایجاد ناراحتی در قسمت فوقانی شکم و در نتیجه آروغ زدن را قطع کند.

 

وقتی مشکل تولید گاز زیاد در شکم نیست

تولید گاز زیاد در معده و روده که با خوردن غذاهایی از قبیل حبوبات، سبزیجات، میوه‌های نارس، نوشیدن مایعات گازدار از قبیل ماءالشعیر، سودا یا حتی سیب، انگور و آلو ایجاد می‌شود، آروغ زدن‌های مداوم را به همراه دارد، اما همان طور که اشاره کردیم آروغ زدن، همیشه ناشی از بلع هوا یا تولید بیش از حد گاز ناشی از مواد غذایی نیست.

مثلا در مواردی، آروغ زدن همراه با خروج گاز بدبو از دهان است که در این صورت، باید حتما پزشک، شخص را معاینه کرده و بیماری‌هایی را که می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد آروغ بدبو باشند، تشخیص دهد. می‌پرسید چه بیماری‌هایی؟ انسداد قسمت خروجی معده که می‌‌تواند ناشی از زخم‌ اثنی‌عشر یا در موارد نادر، تومورهای بدخیم آن ناحیه باشد و به باقی ماندن غذا منجر می‌شود، یکی از علت‌هاست. همچنین گاستروپارزی یا همان فلج معده که در این وضع به علت آسیب اعصاب معده، تخلیه معده به آرامی انجام شده و منجر به انباشته شدن غذا در معده می‌شود. در اغلب موارد نیز این بیماری از‌جمله عوارض دیابت نوع یک و گاهی دیابت نوع دو است.

از طرفی واگوتومی (در این حالت اعصاب واگ معده به دلیل زخم معده یا هر علت دیگر، توسط جراح قطع شده است) از‌جمله علت‌های آروغ زدن‌های مداوم است. در دیگر بیماری‌های گوارش مثل کوله سیستیت، زخم پپتیک و بیماری ریفلاکس معده به مری هم بیماران ممکن است زیاد آروغ بزنند. زیرا آروغ زدن باعث تسکین موقتی بیمار خواهد شد. البته این مشکل با مراجعه به پزشک قابل درمان است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی-فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

منبع: جام جم

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.