حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
چرا با کاهش قیمت دلار، قیمت اجناس پایین نمی آید؟
28 دسامبر 2018 - 17:16
شناسه : 4771
بازدید 310
9

یکی از بزرگترین سوالاتی که در این روزها مردم از یکدیگر می پرسند این است که مگر دلار ارزان نشد، پس چرا قیمت کالاها پایین نمی آید؟! در این مطلب هم نماینده مجلس شورای اسلامی در این زمینه پاسخی ارائه کرده. رامین نور قلی‌پور درباره علت کاهش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی علیرغم نصف شدن قیمت دلار، گفت: رفتار بازار و […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از بزرگترین سوالاتی که در این روزها مردم از یکدیگر می پرسند این است که مگر دلار ارزان نشد، پس چرا قیمت کالاها پایین نمی آید؟! در این مطلب هم نماینده مجلس شورای اسلامی در این زمینه پاسخی ارائه کرده.

رامین نور قلی‌پور درباره علت کاهش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی علیرغم نصف شدن قیمت دلار، گفت: رفتار بازار و کاهش قیمت کالاها در واکنش به کاهش نرخ ارز زمان بر است. اگرچه پس از افزایش نرخ ارز قیمت کالاها نیز بیشتر شد اما این تغییر بلافاصله نبود بنابراین قیمت لوازم خانگی پس از کاهش نرخ ارز به مرور کم خواهد شد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی افزود:  در حال حاضر بخشی از مواد اولیه موردنیاز تولید لوازم خانگی با ارزهایی با نرخ بالا در گذشته خریداری شده به همین دلیل نمی‌توان دفعتی قیمت‌ها را کاهش دهد.

کاهش قیمت لوازم خانگی در گرو تامین ارز با نرخ پایین است

وی بیان کرد: مشروط بر اینکه تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه موردنیاز تولید را با نرخ پایین تهیه کنند قیمت لوازم خانگی نیز کاهش پیدا می‌کند، همچنین اگر ارز با قیمت کنونی به راحتی در دسترس تولید کننده قرار گیرد و بازار نیز در چند ماه آینده پایدار بماند در ماه‌های آینده شاهد کاهش زیاد قیمت کالاها خواهیم بود.

انتقال ارز در تحریم هزینه‌‌ی زیادی به تولیدکنندگان تحمیل میکند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که تولیدکننده بتواند ارز را با قیمت های پایین و به میزان موردنیاز تهیه و در پروسه تولید استفاده کند، اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه موردنیاز تولیدات داخلی از خارج وارد می‌شود و انتقال ارز در تحریم هزینه‌ای زیادی به تولیدکنندگان تحمیل می کند.

نورقلی پور با بیان اینکه علیرغم صحبت‌های وزیر صنعت مبنی بر اینکه دلیلی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی که با نرخ 4 هزار و 200 تومانی دلار به کشور وارد می‌شوند وجود ندارد این روزها شاهد افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی مانند مرغ هستیم، خاطرنشان کرد: اگرچه مرغ در داخل تولید می‌شود اما در زنجیره تولید آن وابستگی‌هایی به خارج از کشور وجود دارد به همین دلیل در قیمت نهایی تاثیرگذار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش سطح عمومی قیمت‌ها باعث می‌شود تولیدکننده کالای نهایی را با قیمتی بالا به بازار عرضه کند؛ اگرچه دستگاه‌های نظارتی بسیاری در کشور فعالیت می‌کند اما خلاهایی در حوزه نظارت می‌شود نیاز است قیمت کالاهای اساسی هرچه سریعتر کاهش پیدا کند.

ضرورت تعیین تکلیف کالاهای احتکاری

وی با اشاره به ضروروت تعیین تکلیف هرچه سریعتر کالاهای موجود در گمرک و کالاهای احتکاری، عنوان کرد: باید با مکانیزمی درست این کالاها توزیع شوند تا از سواستفاده دلالان جلوگیری شود. گمرک و وزارت صنعت می‌توانند اصلی‌ترین نقش را برعهده داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از سوظنی که به تولیدکنندگان وجود دارد، اذعان کرد: بسیاری از مواد موردنیاز تولیدکنندگان در گمرک بلاتکلیف مانده یا احتکار شده و هنوز تعیین تکلیف نشده است  با وجود چنین شرایطی تولید کنندگان با تمام توان تلاش می‌کنند که بدون تعدیل نیرو کالاهای مصرفی موردنیاز را تولید کنند.

مشکل تولیدکنندگان؛ از کمبود مواد اولیه تا مشکل در ثبت سفارش

وی با بیان اینکه تمام تولیدکنندگان با مسائلی مانند کمبود مواد اولیه، مشکل در ثبت سفارش، عدم ترخیص مواد اولیه و.. درگیر هستند، گفت: در جلسات متعدد به دنبال ایجاد کانال‌هایی هستیم که زمینه واردات مواد اولیه فراهم و از بیکاری کارگران جلوگیری شود.

به زعم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بایستی هرچه سریعتر تمام کالاهای احتکاری و بلاتکلیف گمرک مانند لوام خانگی، مواد اولیه و… تعیین تکلیف و در بازار توزیع شود چرا که در صورت بی توجهی به این ظرفیت زیان‌های بسیای به مردم وارد می شود.

منبع: خانه ملت

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.