حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 30 فروردین , 1403 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
پانادول چه کاربردی دارد؟
29 نوامبر 2018 - 15:46
شناسه : 4530
بازدید 366
10

پانادول و آسپرین چه تفاوتی دارند؟ چه کسانی نباید از این دارو استفاده کنند؟ مقدار مصرف این دارو در هر بار استفاده چقدر است؟ پاسخ تمام این سوالات را در این مطلب بخوانید. استامینوفن در تسکین دردهای ملایم تا متوسط و به عنوان ضد تب بکار می‌رود.این دارو با مهار ساخته شدن پروستاگلاندین‌ها موجب تب […]

ارسال توسط :
پ
پ

پانادول و آسپرین چه تفاوتی دارند؟ چه کسانی نباید از این دارو استفاده کنند؟ مقدار مصرف این دارو در هر بار استفاده چقدر است؟ پاسخ تمام این سوالات را در این مطلب بخوانید.

استامینوفن در تسکین دردهای ملایم تا متوسط و به عنوان ضد تب بکار می‌رود.این دارو با مهار ساخته شدن پروستاگلاندین‌ها موجب تب و کاهش شدت درد می‌گردد.جذب استامینوفن از راه خواراکی سریع و کامل و از راه رکتال متغیر می‌باشد.به طور وسیعی (۹۵% – ۹۰)‌در کبد متابولیزه شده و دفع دارو و متابولیت‌های‌آن عمدتاً از راه ادرار صورت می‌گیرد . نیمه عمر دارو ۴-۱ ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر ۳-۱ ساعت می‌باشد.

 

پانادول چه مصرفی دارد؟

پانادول و آسپرین داروهایی هستند که معمولا برای درمان تب و درد استفاده می شوند اما میزان تاثیر این دو متفاوت است.در این مقاله وب سایت تفاوت ها به بررسی تفاوت این دو داروی پرکاربرد میپردازد.پانادول معمولا با عنوان پاراستامول و آسپیرین (اسید استیل) شناخته می شود که هر دو متعلق به گروه ضد درد از داروها و دارای خواص ضد التهابی و تسکین درد می باشند.پانادول بر روی سیکلواکسیژناز با تمایل بیشتر به سمت آنزیم COX-2 تاثیر می گذارد. پاراستامول شکل اکسید شده از آنزیم COX را کاهش می دهد و آن را از شکل گیری مواد شیمیایی التهابی منع می کند.

در حالی که آسپرین بر روی همان آنزیم و کووالان استیله آن با گروه های استیل آن تاثیر می گذارد.نشانه های اصلی برای استفاده از این دو دارو تب آنفلوآنزا و درد است. آسپرین نیز در اختلالات عروق کرونر همراه با درمان اصلاحی و در پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی نیز استفاده می شود زیرا که به عنوان یک عامل رقیق کننده ی خون عمل می کند.پانادول دارویی است که بدون نسخه ی پزشک در داروخانه ها به صورت آزاد برای درمان تب و سردرد تجویز می شود.این دارو در سال ۱۸۹۳ به بازار معرفی شد.پانادول اساسا COX-2، گونه ای از سیکلواکسیژناز، که مسئول متابولیسم اسید آراشیدونیک و پروستاگلندین H2 که یک مولکول ناپایداراست را مهار می کند و آن را به دیگر ترکیبات ضد التهابی متعددی تبدیل می کند.

بنابراین باعث تسکین التهاب می شود. این دارو به شکل های قرص، کپسول، تعلیق مایع، شیاف، تزریق وریدی و عضلانی بسته به نسخه پزشک در دسترس است.دوز رایج برای بزرگسالان ۵۰۰ میلی گرم تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است و خواص ضد التهابی کم تری در مقایسه با دیگر NSAIDS ها مانند آسپرین و ایبوبروفن دارد.ترکیب آن با اوپیوئیدها نیز برای درد مزمن در بازار موجود است.عوارض جانبی اصلی پانادول عوارض گوارشی در دوز بالا است. پانادول برای زنان باردار و کودکان بی خطر است. برخی مطالعات ارتباطی بین آن با آسم را نشان می دهد.

 

آسپرین چه کاربردی دارد؟

آسپرین اغلب به عنوان دارویی برای سردرد مورد استفاده قرار می گیرد.آن بر روی آنزیم سیکلواکسیژناز عمل می کند و آن را از تولید پروستاگلاندین ها منع می کند که منجر به تسکین درد و تورم می شود.این داروی ضد التهاب قوی تر از پانادول است. گرچه در کاهش سردرد دارای اثر برابر با پانادول می باشد.در برخی از داروهای ترکیبی از ترکیب آن با پانادول و کافئین استفاده می شود که اثر بخشی بالاتری دارد.این دارو برای سردرد، درد، تب ، سرماخوردگی و پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی تجویز می شود. به دلیل سمی بودن آن نسبت به جایگزین های موجودش، این دارو فقط در موارد خاص در برخی از کشورها برای کودکان استفاده می شود.

 

تفاوت بین پانادول و آسپیرین چیست؟

هر دوی آن ها تقریبا در نسخه، اهدف عمل و اثرات مشابه هستند و متعلق به گروه یکسانی از NSAIDS در طبقه بندی داروهای ضد درد می باشند.

میزان تاثیر این دو متفاوت است. پانادول برای تب و آنفلوآنزا در بیماران جوان تر ترجیح داده می شود.

آسپیرین معمولا برای استفاده ی کودکان بیمار مناسب نیست، پانادول در این موارد بسیار امن تر است.

آسپرین در دیواره معده عمل می کند و خطر ابتلا به خونریزی دستگاه گوارش را افزایش می دهد در حالی که پانادول در این زمینه خطر بسیار کمی دارد.

آسپرین در بیمارانی با خطر ابتلا به ایسکمی قلبی و سکته مغزی می تواند بسیار مفید باشد و خطر را تا ۸٪ کاهش دهد و همچنین دارای اثر پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی است زیرا که مانع از تولید ترومبوکسان می شود.

 

نتیجه میگیریم که:

برای سردرد در اثر سرماخوردگی و تب ، داروی پانادول به علت عوارض جانبی کم آن ارجح است.

با این حال آسپیرین در برخی از موارد قوی تر است ، گرچه برای کودکان بیمار خطراتی را به همراه دارد.

استفاده از آسپرین برای فعالیت ضدانعقادی و برای اثرات قلبی اجتناب ناپذیر است زیرا که نجات دهنده ی زندگی با کمترین میزان ریسک می باشد.

 

موارد منع مصرف پانادول

▪ در بیماران دیابتی ، احتمال مثبت شدن کاذب تست قند خون وجود دارد.

▪ از مصرف سالیسیلات‌ها یا سایر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی همراه با استامینوفن بیش از چند روز باید خودداری شود.

▪ درموارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: الکلسیم فعال، بیماری کبد و هپاتیت ویروسی.

 

عوارض جانبی پانادول

بثورات پوستی، درماتیت آلرژیک، اختلالات خونی و پانکراتیت حاد از عوارض جانبی پس از مصرف طولانی می‌باشد. صدمات کبدی متعاقب مصرف بیش از حد آن ایجاد می‌گردد.

 

تداخل دارویی پانادول

کلستیرامین جذب استامینوفن را کاهش و متو کلوپرامید موجب تسریع جذب آن می‌شود.

 

نکات قابل توصیه پانادول

مصرف بیش از ۵ نوبت در روز کودکان توصیه نمی‌شود ، مگر اینکه طبق دستور پزشک باشد.

به دلیل احتمال بروز آسیب کبدی یا کلیوی ، این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود.

 

قرص، محلول خوراکی، سوسپانسیون

بزرگسالان

به عنوان ضد درد و ضد تب، ۵۰۰-۳۲۵ میلی گرم هر ۳ ساعت یا ۶۵۰-۳۲۵ میلی گرم هر ۴ ساعت تا زمان وجود علائم مصرف می‌شود.

کودکان

به عنوان ضد درد و تب در کودکان تا ۳ ماه ۴۰ میلی گرم هر ۴ ساعت،‌ ۱۲-۴ ماه ۸۰میلی گرم هر ۴ ساعت، ۲-۱ سال ۱۲۰ میلی گرم هر ۴ ساعت ،‌ ۴-۲ سال ۱۶۰ میلی گرم هر ۴ ساعت ، ۶-۴ سال ۲۴۰میلی گرم هر ۴ ساعت( تا زمان وجود علائم )‌، ۹-۶ سال۳۲۰ میلی گرم هر ۴ ساعت( تا زمان وجود علائم)،۱۱-۹ سال ۴۰۰-۳۲۰ میلی گرم هر ۴ ساعت ( تا زمان وجود علایم )و ۱۲-۱۱ سال ۴۸۰ – ۳۲۰ میلی‌گرم هر ۴ ساعت ( تا زمان وجود علائم) مصرف می‌شود.

 

شیاف

بزرگسالان

به عنوان ضد درد و تب ۵۰۰-۳۲۵ میلی گرم هر ۳ ساعت یا ۶۵۰-۳۲۵ میلی گرم هر ۴ ساعت ( تا زمان وجود علائم)‌استعمال می‌شود.

کودکان

به عنوان ضد درد و تب در کودکان تا ۲ سال ، مقدار مصرف توسط پزشک تعیین می‌شود. برای کودکان با سن بالاتر، مقدار مصرف مشابه مقدار مصرف سایر اشکال دارویی این دارو است.

 

اشکال دارویی

pediatric drops:100 mg/ml

oral solution:120 mg/5ml

pediatric Suppository:125mg

Oral suspension:120 mg/5 ml

suppository : 325 mg

tablet :325 mg , 500mg

film coated tablet : acetaminophen 300 mg + codeine phosphate 20 mg

منبع: دلگرام

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.