حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه کتاب برگزار شد
03 می 2018 - 21:53
شناسه : 3045
بازدید 299
9

نخستین نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور همایون امیرزاده برگزار شد. نشست خبری همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (13 اردیبهشت ماه) در محل نمایشگاه برگزار شد. در این نشست همایون امیرزاده با اشاره به استقبال گسترده مردم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: تکمیل حلقه واسپاری […]

ارسال توسط :
پ
پ

نخستین نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور همایون امیرزاده برگزار شد.

نشست خبری همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (13 اردیبهشت ماه) در محل نمایشگاه برگزار شد.

در این نشست همایون امیرزاده با اشاره به استقبال گسترده مردم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: تکمیل حلقه واسپاری امور نمایشگاه به صنف، توجه به چهل سالگی انقلاب و چهل سالگی نشر در ایران و توجه به ابعاد بین‌المللی و تقویت این ابعاد رویکردهای مدنظر سیاستگذاران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. با توجه به اینکه امسال به مصلا بازگشتیم این مکان، مکان جدیدی برای نمایشگاه بود زیرا مصلای امسال با مصلای دو سال پیش فرق می‌کرد و دو رواق شرقی و غربی به نمایشگاه اضافه شد و این موضوع باعث شد یک مصلای متفاوت را داشته باشیم و نمایشگاه در واقع یک مکان جدید را تجربه کند. بارها درباره اینکه چرا نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلای بازگشت صحبت کردیم. مهمترین مساله خدمات‌رسانی و رضایتمندی مردم و ناشران بود به همین دلیل اقتضاء این بود که به مصلا باز گردیم.

او در ادامه افزود: استقبال مردم در روز نخست سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اولین روز نمایشگاه بیست و نهم قابل مقایسه است و می‌توان در تاریخ برگزاری نمایشگاه بی‌نظیر بوده است.

او درباره بخش نظارتی نمایشگاه اظهار کرد:بخشی از آیین‌نامه‌های نظارتی در نمایشگاه تغییر پیدا کرده است. مشارکت صنف نسبت به سال‌های گذشته برجسته‌تر شده است. واگذاری‌هایی که به صنف انجام شده نشان دهنده این است که وزارت ارشاد عزم خود را جزم کرده است تا این واگذاری را به بخش خصوصی انجام دهد و بدون خساست، تجربیات خود را در اختیار صنف قرار دهد. ما سعی کردیم با اصلاح برخی از آیین‌نامه‌های نظارتی این بخش را تقویت کنیم. علاوه بر نظارت، حوزه حمایت را مدنظر داشته‌ایم.

امیرزاده درباره حوزه حمایتی، اظهار کرد: ما با وزارت آموزش و پرورش مشارکت داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم که جمعیت حاضر در نمایشگاه به سمت کودک و نوجوان تغییر پیدا کنند. همچنین ساماندهی اردوهای دانش‌آموزی نمایشگاه را داشتیم و امسال حدود 80 هزار دانش‌آموز به نمایشگاه می‌آیند. یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز برای خرید کتاب برای کتابخانه مدارس در نظر گرفته شده است.

او درباره قیمت ارز و عرضه کتاب در بخش بین‌الملل نیز بیان کرد: قیمت رسمی اعلام شده ارز توسط دولت 4200 تومان است اما بسیاری از ناشران قبل از اعلام این قیمت کتاب‌های خود را خریده‌اند. ما سعی کردیم تا ناشران نیز متضرر نشوند و از آنها حمایت کردیم. در جلسه‌ای که با داود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی داشتیم، تصمیم گرفته شد کتاب‌های بخش بین‌الملل با حداقل 15 درصد تخفیف در اختیار مخاطبان قرار گیرد البته کتاب‌هایی که قبل از تاریخ 2016 هستند با تخفیف بیشتری ارائه می‌شوند. با این 15 درصد تخفیف قیمت دلار محاسبه شده برای کتاب‌های بین‌المللی 4400 ـ 4500 می‌شود که با نرخ تصویب شده دولت فاصله زیادی ندارد.

او با بیان اینکه هیچ تخلفی تاکنون از سوی ناشران ثبت نشده است، درباره تغییرات آیین‌نامه نظارتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: دریافت و هزینه بن الکترونیکی کتاب که به اشخاص داده شده است، به صورت تجمعی مجموعا با اعتبار 500 میلیون ریال تخلف محسوب می‌شود یعنی یک ناشر نمی‌تواند به صورت تجمعی بیش از 500 هزار تومان بن از یک فرد دریافت کند. صدور فاکتور دقیق در فروش مازاد پنج میلیون ریال الزامی است. نهادهای دولتی که برای تجهیز کتابخانه خود از معاونت فرهنگی بن دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند از انتشارات زیرمجموعه خود بن خرید کنند. سال گذشته با این موضوع مواجه بودیم که برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی که بن دریافت کرده‌اند از خودشان برای تجهیز کتابخانه‌شان خریداری می‌کردند، این خرید کتاب نبوده بلکه پولشویی است.

رییس رسیدگی به تخلفات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره کمیته حمایت و خرید کتاب معاونت فرهنگی که از امروز در مصلا مستقر شده‌اند، گفت: این کمیته از ناشران خصوصی تا سقف یک میلیارد تومان خرید می‌کند. این خرید برای غرفه‌هایی با متراژ 40 متر، 70 درصد از میزان اجاره بهای غرفه آنها، برای غرفه‌هایی با متراژ 40 تا 70 تا سقف 50 درصد اجاره بهای غرفه آنها و غرفه‌هایی با متراژ بالای 80 متر تا سقف 30 درصد اجاره بهای غرفه آنها است که این آمار نشان می‌دهد حمایت به سمت ناشران کوچک‌تر است.

امیرزاده ظهار کرد: کمیته حمایت و خرید کتاب معاونت فرهنگی به دنبال کتاب‌هایی است که در جریان فرهنگ تاثیرگذار باشند. همچنین کتاب‌هایی که چاپ اول آنها باشد در اولویت قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید باشگاه‌های کتابخوانی و مروجان کتاب و کتابخوانی و روستاهای دوستدار کتاب در سراسر کشور وجود دارند. ما سه هزار باشگاه کتابخوانی، 100 روستای دوستدار کتاب و 100 شهر در طرح ترویج کتابخوانی حضور دارند، کتاب‌هایی که در طرح‌های حمایتی خریداری می‌شوند به آنها اختصاص می‌یابد.

همایون امیرزاده درباره مکانیزم نظارتی بر روی ناشران نیز اظهار کرد: تمام بن کارت‌ها به نام صادر و در سامانه ما ثبت شده است. نام خریدار و ناشر در سامانه ثبت می‌شود بنابراین ما بر روی خرید کتاب‌ها نظارت داریم زیرا که نام خریدار و فروشنده در تراکنش‌ها ثبت می‌شود.

او درباره بی‌نظمی‌هایی که در روز اول و دوم نمایشگاه با توجه به تجربه 30 ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود دارد، توضیح داد: انتقال تجربیات دوره‌های قبلی نمایشگاه به این دوره بر کسی پوشیده نیست. تجارب به صنف منتقل شده است اما شرایط عملکردی ما تابع مکان است و با تغییر مکان این اتفاقات افتاده است. ما در حال تبادل تجارب خود به بخش خصوصی و صنف هستیم. این موضوع به خاطر مانیفست اجرا نبوده است، ما یک مکان ثابت را نداریم البته به دنبال تخصصی کردن نمایشگاه و تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه هستیم تا نمایشگاه کتاب فقط یک فعالیت 10 روزه نباشد و این فعالیت در طول سال مستمر برگزار شود.

او در خصوص انتقال تجارب نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایشگاه کتاب تهران نیز اظهار کرد: این موضوع به لحاظ محتوایی اتفاق افتاده است. ما در غرفه‌ها ساماندهی رایت، رایت سنتر و بحث مهمان ویژه را در این سال‌ها داشتیم که این موضوع منجر به تبادل اطلاعات شده است. همچنین در سرای اهل قلم جلساتی برگزار و درباره ادبیات سخن گفته می‌شود.

رییس رسیدگی به تخلفات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره ناشران نمونه و حمایت از آنها، اظهار کرد: هم در بخش خصوصی و هم در بخش غیرخصوصی ناشران با یکدیگر رقابت دارند و فضا به نفع ناشران خصوصی است. ناشران خصوصی که به عنوان ناشران برتر انتخاب شده‌اند کمترین حمایت را از وزارت ارشاد دریافت می‌کنند. ما نمی‌خواهیم حمایت‌ها از ناشران به کم‌ توان شدن آنها در حوزه مالی منجر شود و از این موضوع فاصله گرفته‌ایم اما ناشرانی که فکر می‌کنند باید از آنها حمایت شود، وزارت ارشاد آماده حمایت از آنهاست. از طرف دیگر ناشرانی که به عنوان ناشر نمونه و برگزیده انتخاب می‌شوند در کتاب‌های چاپ جدید خود این عنوان را مطرح می‌کنند که باعث معرفی این ناشر به مخاطبان می‌شود در واقع یک نوع حمایت معنوی از آنها شکل می‌گیرد.

همایون امیرزاده در پایان آمار نهایی ناشران و کتاب‌های حاضر در نمایشگاه را اینگونه بیان کرد: حدود 456 هزار و 532 عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه شده است و دو هزار و 573 ناشر در نمایشگاه ثبت‌نام کردند و 405 نمایندگی در نمایشگاه داشتیم. در بخش داخلی هزار و 715 غرفه وجود دارد. همچنین تعداد 456 هزار و 532 عنوان کتاب و 301 هزار و 432 عنوان داخلی هستند. 209 ناشر دولتی نیز در نمایشگاه حضور دارند.

منبع: ایسنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.