حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 4 اردیبهشت , 1403 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
متهم گریخت : برنامه ریزی!!؟
22 اکتبر 2018 - 10:33
شناسه : 4164
بازدید 212
8

وقتی بازار به هم می ریزد و قیمت ها سرسام آور بالا می رود همه من جمله مردم و مسئولان اولین موضوعی که مطرح می کنند و بر آن صحه می گذارند؛ «نظارت» است. حال فرق نمی کند که نظارت بر تولید کننده باشد یا نظارت بر بازار و شبکه توزیع یا حتی نظارت بر […]

ارسال توسط :
پ
پ

وقتی بازار به هم می ریزد و قیمت ها سرسام آور بالا می رود همه من جمله مردم و مسئولان اولین موضوعی که مطرح می کنند و بر آن صحه می گذارند؛ «نظارت» است. حال فرق نمی کند که نظارت بر تولید کننده باشد یا نظارت بر بازار و شبکه توزیع یا حتی نظارت بر مصرف و انبارداری کالا باشد.

 

نظارت بی اثر

روی آوردن به نظارت و کنترل بی اثر و کشمکش های مضر به حال اقتصاد پس از بی نظمی در بازار این رویه تقریبا بارها و به کررات تکرار شده است در شرایط نابه سامانی وضعیت اقتصادی کشورمان آنچه از ذهن ها فرار می کند و متواری می شود؛ «برنامه ریزی» است. در چنین شرایطی هر وقت خواستیم کار مؤثری در بازار انجام دهیم و وضعیت آشفته را کمی سامان دهیم به سراغ «نظارت و کنترل» رفتیم و کمتر به «برنامه ریزی» که مهمترین وظیفه تخصصی مدیران است پرداختیم. وقتی کمتر از آنچه ضرورت است به برنامه ریزی پرداختیم، «فرآیند و سیستم معیوبی» را ساخته و پرداخته کرده ایم که منتهی به هدف از پیش تعیین شده نمی رسد و اختلاف فاحش نتیجه ی حاصل شده از کار با هدف از پیش تعیین شده در برنامه ریزی منجر به سرخوردگی برنامه ریزان و مدیران و جامعه می شود. دقیقا در همین زمان است که به سراغ نظارت و کنترلی می رویم که چندان اثربخش نیست و بیشتر شبیه به مچ گیری است تا نظارت!؟

 

مثالی برای لمس بیشتر موضوع

برای ملموس شدن این موضوع یک مثال مصداقی بیان می کنیم: با احترام به همه تولید کنندگان کشورمان و بویژه شرکت خوش نام و خوش سابقه ی آبسال

غفلت از برنامه ریزی در فرآیندهای کاری و اقتصادی

غفلت از برنامه ریزی در فرآیندهای کاری و اقتصادی

 

یکی از کارهایی که ناظران بویژه سازمان تعزیرات برای مدیریت بازار می کنند ملزم کردن تولید کنندگان به چسباندن برچسب قیمت  بر روی محصولاتشان به جهت اطلاع رسانی و شفافیت اقتصادی می باشد اما برای موثر بودن این کار و نظارت بایستی فرآیندی منطقی و عقلانی پیش بینی شود. ما برای اینکه نشان دهیم ضعف برنامه ریزی در کشورمان چقدر مشهود است از یک لیبل قیمت آبسال تصویر گرفتیم و در سایت قرار دادیم.

عموما قیمت مصرف کننده بایستی قیمت تمام شده برای خریدار با احتساب همه هزینه ها باشد. از قیمت کرایه حمل کالا که بگذریم و انتظار می رود «مالیات ارزش افزوده» در قیمت مصرف کننده لحاظ شده باشد اما همانگونه که بر روی این برچسب مشخص است. شرکت آبسال در جدول اعلامی؛ قیمت مصرف کالاهایش را اعلام می کند اما با دو تبصره ؛ اختلاف قیمتی بین قیمت تمام شده کالا برای مشتری با قیمت مصرف را ایجاد کرده است. اختلاف قیمت 34 تا 40 هزار تومانی نتیجه ی این لیبل بی خاصیت است. این برچسب فقط به اجبار تعزیرات از سوی کارخانه بر روی کارتن نصب شده است و شاید هم علت این کار عدم توافق وزارت صمت با افزایش قیمت مدنظر کارخانه باشد.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.