حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
قیمت کولر آبی در سال 98 چقدر خواهد بود؟
07 مارس 2019 - 11:10
شناسه : 5247
بازدید 362
10

اواخر اسفند ماه سال 1397 است و خیابان ها پر از ازدحام و شلوغی خرید شب عید!؟ اما هستند هنوز افرادی که با مطابق تصورات قبلی شان سعی می کنند پیش از فرا رسیدن فصل گرما اقدام به خرید وسایل سرمایشی من جمله کولر  آبی کنند.بنابر مصلحت عمومی جامعه قرار نیست در این مقاله از […]

ارسال توسط :
پ
پ

اواخر اسفند ماه سال 1397 است و خیابان ها پر از ازدحام و شلوغی خرید شب عید!؟ اما هستند هنوز افرادی که با مطابق تصورات قبلی شان سعی می کنند پیش از فرا رسیدن فصل گرما اقدام به خرید وسایل سرمایشی من جمله کولر  آبی کنند.بنابر مصلحت عمومی جامعه قرار نیست در این مقاله از نرخ قیمت کولرها سخنی بگوییم و فقط قصد داریم یک رفتار اجتماعی و تاثیرش بر قیمت ها را  به عنوان نمونه بیان کنیم.

 

نوسانات شدید قیمتی کولرآبی ناشی از یک تصور غلط خریداران

میشود گفت هنوز کارخانجات لوازم خانگی که همزمان وسایل سرمایشی و گرمایشی تولید می کنند هنوز وارد فاز تولید تجهیزات سرمایشی نشده بودند که برخی از متقاضیان در بحبوحه ی سرمای شدید زمستان در پی خرید کولر آبی بودند. این خریداران مطابق یک تصور غلط قبلی و صد البته در پی افزایش قیمت کالاها منتج از نوسانات قیمت ارز و به تبع آن تاثیرپذیری تولید و بازار از آن دستپاچه وارد بازار شده بودند تا نیاز آتی شان در تابستان سال 1398 را در زمستان 1397 تامین کنند اما غافل از اینکه کولرهای آبی موجود در بازار همان بار بر زمین مانده تابستان سال جاری (1397)  است که بنا به اصل حفظ و حراست از دارایی ها توسط فروشندگان به قیمت مبادله ای روز فروخته می شد و می شود. همین تصور غلط کافی بود تا موجودی کولر بازار رو به کاهش گذارد و فروشندگان بدون اعلام قیمت جدید مصرف از سوی کارخانه و وزارت صنعت و متولین امر تولید و قیمت گذاری در کشور متناسب با موجودی و تقاضا قیمت مبادله ایی کولر را روز به روز بالاتر ببرند و عملا تناسبی بین تقاضای خریدار و قیمت مطلوب ایجاد کنند.

 

اختلاف دو برابری قیمت واقعی و قیمت مبادله ایی بازار کولرهای آبی در زمستان!؟

رفتار غلط خریداران در بازار اولین جرقه را برای افزایش قیمت کولر آبی در بازار زد.اما رفتار غلط خریداران چه بود؟ هجوم برای خرید آتی کالایی که پشتوانه تولید و تامین بازار ندارد و با خریدش موجودی آن روز به روز در بازار کاهش می یابد.در پی هجوم برای خرید کولر آبی در بازار و کمتر شدن موجودی کالا؛ قیمت مبادله ایی کالا افزایش می یافت اما اطلاع رسانی ضعف رسانه ها و از آن مهم تر عدم عرضه ی کولر آبی از سوی تولیدکنندگان نام آشنای کولر آبی همچون آبسال، انرژی و سپهر الکتریک؛ قیمت ها به صورت مداوم رو به افزایش گذاشت.

 

سهم پایین قیمت تمام شده در افزایش قیمت و سهم بالای روانی

شاید تولید کنندگان بگویند که افزایش قیمت ورق، افزایش نرخ دلار و حتی قطعات کولر آبی عامل افزایش قیمت کولر است. البته که پر واضح است که این عوامل بهانه ها ی غیر علمی و غیر کارشناسی برای افزایش قیمت کولر آبی ست.بد نیست که بدانید شاید کولر آبی تنها محصولی باشد که به صورت تمام عیار در داخل تولید می شود و حتی به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست که برخی از قطعاتش را از چین وارد کنند. بنابراین افزایش قیمت دلار بهانه ی قشنگی که نیست کاملا بی ربط است.

قطعات داخلی کولر آبی نیز خیلی پیچیده نیستند و تنها عامل گرانی محتمل گرانی ورق است که با توجه به خرید چند ماهه گاها شش ماهه تا یکساله دپوی ورق کارخانجات نباید این عامل را عامل اصلی دانست.

 

پیش بینی قیمت و راهکار کاهش قیمت

«رفتار غلط خریداران در بازار» و «تفاوت قیمت واقعی و قیمت مبادله ای کالا» عامل اصلی گرانی کولر آبی در این روزها و تابستان پیش رو خواهد بود. بنظر می رسد در تابستان سال 98 کولر آبی قیمتی معادل دو تا سه برابر قیمت کولر در سال 97 داشته باشد البته این جو روانی با عرضه کولرهای آبی کمترشناخته شده اما استاندارد به بازار و بهره گیری صحیح از سیستم فروش مویرگی اینترنتی قابل شکسته شدن است و قیمت ها می تواند خیلی پایین تر از انتظارات باشد.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.