حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
قیاس های مع الفارق: مصرف سوخت در ایران و ترکیه
04 اکتبر 2019 - 18:00
شناسه : 8054
بازدید 207
5

اخیرا مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفته است : در همین کشور‌های همسایه مثل ترکیه با همین تعداد خودرو و جمعیتی مشابه ما تقریباً روزی ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما این رقم در کشور ما نزدیک به ۱۰۰ میلیون لیتر است. متأسفانه از این دست اظهاراتی که کمتر جنبه کارشناسی دارند و […]

ارسال توسط :
پ
پ

اخیرا مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفته است : در همین کشور‌های همسایه مثل ترکیه با همین تعداد خودرو و جمعیتی مشابه ما تقریباً روزی ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما این رقم در کشور ما نزدیک به ۱۰۰ میلیون لیتر است.

متأسفانه از این دست اظهاراتی که کمتر جنبه کارشناسی دارند و بیش از پیش مردم و مسئولین و برنامه ها را به انحراف می برند کم نیست.

محسن دلاویز شدت مصرف انرژی را در کشور 3 برابر متوسط جهانی و 5 برابر کشور‌های پیشرفته و صنعتی جهان دانست و افزود: بهینه سازی مصرف سوخت کار یک شرکت و یا یک وزارتخانه نیست و آحاد مردم ایران باید در آن حضور داشته باشند.

 

محسن دلاویز

محسن دلاویز

 

وی با بیان این که مردم ایران مردمی با فرهنگ و با تمدنی کهن هستند، گفت:​ قطعاً با فرهنگ سازی و آگاهی بخشیدن به مردم ما می‌توانیم شدت مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم.مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که در بخش حمل و نقل یک و نیم تا دو برابر متوسط جهانی سوخت مصرف می‌کنیم، افزود: در چند سال گذشته با اقدامات مؤثر وزارت نفت ظرفیت تولید بنزین کشور 30 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، اما از آن طرف مصرف نیز رشد غیر منطقی پیدا کرده که باید مسابقه مصرف و تولید یک جا متوقف شود.

دلاویز گفت: در همین کشور‌های همسایه مثل ترکیه با همین تعداد خودرو و جمعیتی مشابه ما تقریباً روزی 15 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما این رقم در کشور ما نزدیک به 100 میلیون لیتر است.وی با بیان این که وقتی از بهینه سازی مصرف سوخت صحبت می‌کنیم بحث افزایش قیمت سوخت نیست، افزود: هدف، منطقی کردن مصرف است و این که باید مصرف سوخت در کشور سامان داده شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اصلاح مصرف سوخت را از منظر عدالت اجتماعی نیز مهم عنوان کرد و گفت: طبق آمار‌ها 3 دهک ثروتمند جامعه 50 درصد یارانه بخش انرژی را مصرف می‌کنند بنابراین باید با سیاست‌های منطقی از بخش‌های کم برخوردار حمایت و این نظام یارانه‌ای سوخت را اصلاح کنیم.دلاویز با بیان این که هم اکنون بودجه عمومی کشور 400 هزار میلیارد تومان، اما یارانه انرژی 600 هزار میلیارد تومان است، افزود: این نحوه توزیع یارانه قطعاً ما را به سمت توسعه نخواهد برد.

وی در تشریح بیشتر میزان مصرف انرژی در کشور گفت: تقریباً در نهایت سالانه معادل یک میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت، انرژی در کشور مصرف می‌شود که از این میزان 396 میلیون بشکه نفت در بحث خانگی، 319 میلیون بشکه نفت در حمل و نقل، 330 میلیون بشکه نفت در صنعت و چیزی حدود 79 میلیون بشکه نفت خام در خدمات تجاری مصرف می‌شود و می توان تا 500 میلیون بشکه صرفه جویی کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که فقط در بخش خانگی و تجاری انرژی مصرفی معادل 475 میلیون بشکه نفت خام است، افزود: این میزان 35 درصد میزان نهایی مصرف انرژی در کشور است بنابراین ظرفیت بسیار زیادی در این بخش وجود دارد که بتوان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

دلاویز با بیان این که مردم در این زمینه می‌توانند با رعایت استاندارد‌های بسیار کوچک صرفه جویی‌های بزرگی را رقم بزنند، گفت: وفور نعمت هرگز مجوزی برای مصرف بی رویه نیست و ما باید فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه را از گروه‌های پایه در دبستان‌ها و مهدکودک‌ها آغاز کنیم و رسانه ملی به دلیل ظرفیت بسیار بالایی که دارد می‌تواند در این زمینه در کنار ما و یار ما باشد.

 

متاسفانه صحبت از مصرف سوخت ایران و ترکیه بدون توجه به وسعت جغرافیایی سرزمینی و شرایط اقلیمی، شرایط فرهنگی مصرف آب و سوخت، توجه به ابزارها و وسایل مصرف کننده سوخت و ده ها پارامتر دیگر در عمل نوعی قیاس مع الفارق است.

 

مادامی که ما خودروهای پرمصرف قدیمی پژو که مونتاژی یا تولیدی شرکت ایران خودرو را استفاده می کنیم. خودروهای خیابان های ترکیه خودروهای روز اروپایی و امریکایی است اگر گذرتان به  ترکیه افتاده باشد جولان برند فولکس واگن را در آنجا خواهید دید. خودروهای ما ایرانی ها و خودروی ترک ها اصلا به لحاظ مصرف قابل قیاس نیست! چگونه میشود که یک مقام مدیریتی این حرفها را می زند.

استفاده از استاندارد در کارخانجات تولید کننده خودرو اهمیت دارد یا در خانه ها!؟ همین مقام چند نوبت مصاحبه برای توقف تولید خودروهای یا حتی چند مصاحبه کرده است که از روند تولید خودروهای پرمصرف انتقاد کند!؟ همین نکات ساده نشان می دهد که ایشان چقدر پیگیر کار اصلاح سوخت در مبدا هستند و چقدر به دنبال کار در پایان!؟

 

پذیرش فرهنگسازی به عنوان یک فعالیت بنیادین و اساسی

اگرچه فرهنگ سازی فرآیندی درازمدت  و بنیادین است که حتما بایستی به آن توجه ویژه کرد اما صداقت در بیان مسئولان و پیگیری همه جانبه کار و انجام کارهای عمقی تر فرهنگی راهکار فرهنگسازی است نه بیان مطالب سطحی و غیره کارشناسی!؟ این قبیل حرفها بیشتر در مردم و آحاد مختلف جامعه مقاومت در برابر اصلاح فرهنگ غلط ایجاد می کند تا همراهی برای اصلاح. توجه به عوامل اساسی دیگر، جدی گرفتن استانداردها ، اصلاح تولید و صنعت از نکات مهمی است که در روند اصلاح مصرف سوخت بایستی به آن توجه کرد.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.