حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
علت کم آبی چیست؟
24 ژانویه 2018 - 11:37
شناسه : 2224
بازدید 217
8

زمین گرم می شود. این جمله ای است که از دوران راهنمایی و دبیرستان مدام در کتاب های خود خوانده ایم. اون لحظه دقیقا منظور این جمله را نمی فهمیدیم. اما حالا که بزرگتر شده ایم. دقیق تر می فهمیم. وقتی که تصاویر ذوب شدن یخ های قطب شمال را میبینیم، وقتی که دیگر در […]

ارسال توسط :
پ
پ

زمین گرم می شود. این جمله ای است که از دوران راهنمایی و دبیرستان مدام در کتاب های خود خوانده ایم. اون لحظه دقیقا منظور این جمله را نمی فهمیدیم. اما حالا که بزرگتر شده ایم. دقیق تر می فهمیم. وقتی که تصاویر ذوب شدن یخ های قطب شمال را میبینیم، وقتی که دیگر در زمستان برفی نمیبینیم وقتی که حالا فصل ها جابه جا شده اند، و حالا که دیگر در فصل پاییز حتی باران هم نداریم میگویند علتش گرمایش زمین است. کسی چه می داند شاید سال های دیگر در زمستان کولر روشن کردیم

علی ملاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: با ورود به فصل سرد، پرارتفاع جنب حاره‌ای که مرکز آن بر روی شبه جزیره عربستان قرار می‌گیرد باید به سمت عرض‌های جنوبی‌تر و شرق (به سمت هند) جابجا شده و شرایط را برای حضور سامانه‌های بارشی فصل سرد را مهیا کند، که چنین شرایطی در پاییز سال جاری و ابتدای زمستان مهیا نشده و یکی از دلایل کاهش بارش سال زراعی جاری تاکنون است. دلیل این امر نیز گرمایش جهانی است و پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

وی گفت: داده‌های مشاهداتی نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان با دریافت 4/3 میلی متر بارش در سال زراعی جاری تاکنون با کاهش کم سابقه 91 درصدی میزان بارش نسبت به بلندمدت، کم بارش‌ترین استان کشور است. پیامد این کاهش بارش بروز مشکلات حاد در تامین آب شرب و کشاورزی در فصول آینده خواهد بود.

ملاشاهی اظهار داشت: بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش در ماه بهمن درحدود نرمال تا کمتر از نرمال، اسفند تا اواسط فروردین برخی نقاط جنوب حدود نرمال تا بیش از نرمال انتظار می‌رود و ناهنجاری میانگین دما در سه ماه آینده در حدود 1 درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع، شرایط فوق مدیریت واقع بینانه منابع آب درحوزه‌های آبریز استان بخصوص برای تامین آب کشاورزی و شرب فصل بهار و تابستان سال آتی را می‌طلبد.

منبع : ایرنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.