حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
طرح های نیمه تمام: کارت سوخت
08 اکتبر 2019 - 10:10
شناسه : 8479
بازدید 201
8

کاهش سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت بنزین جایگاه به  ۲۰ لیتر !؟ براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از ساعت صفر بامداد امروز سه شنبه 16 مهر ماه ، میزان سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه داران در هر بار سوخت گیری 20 لیتر خواهد بود. پیش از میزان سوخت گیری با […]

ارسال توسط :
پ
پ

کاهش سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت بنزین جایگاه به  ۲۰ لیتر !؟

براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از ساعت صفر بامداد امروز سه شنبه 16 مهر ماه ، میزان سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه داران در هر بار سوخت گیری 20 لیتر خواهد بود.

پیش از میزان سوخت گیری با کارت جایگاه داران 30 لیتر بود. این اقدام با هدف تشویق مردم به استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی انجام می‌شود.گفتنی است، خودرو‌ها می‌توانند با کارت سوخت شخصی در هر نوبت 60 لیتر سوخت گیری کنند.

البته بنزین داستان جالبی در ایران دارد که با طرح سهمیه بندی بنزین و هدفمندسازی یارانه ها وارد فاز جدیدی شد.

قیمت بنزین در ایران

هر لیتر بنزین در سال ۱۳۵۵ با نرخ ۶ ریال به فروش می‌رسید، در سال ۱۳۵۶ به ۸ ریال و در سال ۱۳۵۷ به یک تومان افزایش یافت. دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۵۹ دولت وقت قیمت بنزین را به سه تومان افزایش داد و این نرخ تا سال ۱۳۶۸ ثابت بود. پس از آن، در دولت سازندگی یک بار در سال ۱۳۶۹ قیمت بنزین به ۵ تومان در هر لیتر افزایش پیدا کرد و بار دیگر در سال ۱۳۷۴ قیمت بنزین به دو برابر افزایش یافت و با قیمت ۱۰ تومان در هر لیتر عرضه شد. از این پس، قیمت بنزین روند افزایش سالانه در پی گرفت و هر لیتر بنزین در سال ۱۳۷۵ به ۱۳ تومان و در سال ۱۳۷۶ به ۱۶ تومان رسید. در دولت اصلاحات نرخ بنزین طبق جدول زیر سالانه تغییر کرد و در سال ۱۳۸۳ به نرخ ۸۰ تومان در هر لیتر رسید تا اینکه با قانون تثبیت قیمت‌ها، مجلس هفتم دولت را از افزایش قیمت مواد سوختی و کالاهای عمومی منع کرد. منبع

یارانه در محل مصرف

عدالت طلبی یکی از شعائر انقلاب اسلامی بوده است در کشوری که با عقب افتادگی های فراوان، انقلاب و تحولات ساختاری حاکمیت و جنگ در گیر بوده است سازندگی با هزینه های بسیار و به متد و راهبرد توسعه اقتصادی غربی شروع شد. در این مقطع بود که عدالت به چالش کشیده شد و محل توزیع یارانه در محل مصرف قرار گرفت. بنزین به عنوان یکی از اقلام یارانه گیر نیز در جایگاه های بنزین و سوخت عرضه می شد. به زعم کارشناسان این رفتار عملی ضد انقلابی و ضد اسلامی می بود که بایستی اصلاح شود و بر همین اساس در دولت های نهم و دهم طرحی موسوم به طرح سهمیه بندی بنزین زیر طرح مادر هدفمندی یارانه ها و اصلاحات اقتصادی مطرح و پیاده سازی شد.

اعلان رسمی طرح کارت سوخت

سه شنبه 19 دی 1385 بود که رسانه ها خبری منتشر کردند:   دولت در بررسی های خود از لایحه بودجه سال 86 کل کشور تصویب کرده که بنزین از سال آینده سهمیه بندی شود.

یک مقام آگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: این مصوبه دولت در راستای هدفمند کردن یارانه ها، بهینه سازی مصرف سوخت در کشور و جلوگیری از مصرف بی رویه این محصول حیاتی اتخاذ شده است.

وی در عین حال در خصوص میزان سوخت سهمیه ای برای خودروهای مختلف اظهار نظر نکرد.

۱۰ اسفند ۱۳۸۵ بود که رسانه تیتر کردند:

«ه گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی مفتح در جمع خبرنگاران افزود : اعضای کمیسیون تلفیق دو بار پیشنهاد رای گیری مجدد مصوبه کمیسیون در مورد بنزین را مطرح کردند اما رای نیاورد تا در آخرین جلسه اکثر اعضا با تجدید نظر در این مورد موافقت کردند.

وی افزود : چند پیشنهاد در مورد بنزین در کمیسیون مطرح شد، اما رای نیاورد ولی آخرین پیشنهاد به تصویب اکثر اعضا رسید.

مفتح تصریح کرد : بر این اساس در سال  آینده بنزین تولید داخلی و 5/2 میلیارد دلار بنزین وارداتی سهمیه بندی شده و به قیمت هر لیتر 100 تومان توزیع خواهد شد.

وی با بیان این که مازاد مصرف با نرخی بالاتر توزیع می شود، افزود : دولت مکلف است نرخ دوم بنزین را به گونه ای محاسبه کند که نیاز داخلی با حداکثر یارانه 5/2 میلیارد دلار تامین شود.

مفتح ادامه داد : وزارت نفت و سازمان مدیریت مکلف اند آئین نامه اجرایی برای سهمیه بندی و محاسبه نرخ آزاد را تا پایان فروردین ماه تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسانند.

مفتح خاطرنشان کرد : برای افزایش سهم مردم از بنزین سهمیه بندی شده ، استفاده  کلیه خودروهای دولتی که مشمول قانون ماده 160 برنامه چهارم توسعه می شوند از بنزین سهمیه بندی شده ممنوع است و بنزین این خودروها با نرخ دوم محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به این که این مصوبه باید حداکثر تا ابتدای خرداد ماه 86 اجرا شود اظهار داشت : نرخ گازوئیل نیز لیتری 450 ریال تعیین شد.

مخبر کمیسیون تلفیق تصریح کرد : کمیسیون تلفیق به دولت توصیه می کند روش اجرایی را با اولویت کارت هوشمند آغاز کند.

وی ادامه داد : همچنین بهتر است دولت زمان استفاده از سهمیه بندی را در قالب سه ماه و 6 ماه تنظیم کند تا مردم در صرفه جویی و استفاده از سوخت سهمیه بندی شده در مسافرت مشکلی نداشته باشند.

به گفته وی، قیمت بنزین تا اول خرداد ماه تغییری نخواهد کرد و لیتری 80 تومان عرضه می شود.»

حک و اصلاح طرح در اثنای اجرا

میزان قابل ذخیره سهمیه سوخت در کارت های هوشمند که در آغاز سهمیه بندی بنزین در سال 86 در سقف 400 لیتر بود در برخی مقاطع افزایش یافته و هم اکنون در آخرین تغییرات حاصل شده، این سهمیه قابل انتقال به دوره بعدی به 1880 لیتر رسیده است.

البته این میزان سهمیه قابل انتقال مخصوص خودروهای شخصی بنزین سوز و دوگانه سوز بوده و سقف میزان ذخیره انتقالی به دوره بعد در دیگر وسایل نقلیه متفاوت است.

امشب در دقایق آغازین سومین ماه سال، سهمیه 60 لیتری نیمه یارانه ای بنزین خودروهای شخصی، سهمیه 25 لیتری نیمه یارانه ای بنزین موتورسیکلت ها و دیگر سهمیه های سوخت به کارت های هوشمند واریز می شود که این شارژ سهمیه بدون تغییر نسبت به ماههای گذشته خواهد بود.

دولت یازدهم و حذف کارت سوخت

پس از لغو نظام سهمیه‌بندی در خرداد 94 و احتمال از بین رفتن سامانۀ هوشمند سوخت، مجلس شورای اسلامی با تصویب بند «ح» تبصرۀ 14 در قانون بودجۀ سال 95، استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین را الزامی کرد که با روی کار آمدن مجلس دهم، این بند از قانون حذف شد.

بازگشت کارت سوخت در دولت دوازدهم روحانی

در مورخه ۹ خرداد ۱۳۹۸ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد که از ۲۰ مرداد ماه سال جاری عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان پذیر خواهد بود. این تصمیم در راستای نظارت بیشتر بر مصرف و عرضه بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ شده است. گفتنی است هر لیتر قاچاق بنزین برای قاچاقچیان به کشور‌های اطراف بین ۶۰۰ تومان تا ۱۱۸۸۰ تومان سود در پی دارد.

بازهم خبری مبنی بر جدی تر شدن سهمیه بندی بنزین

با انتشار خبر امروز مبنی بر کاهش میزان سوخت گیری خودروها با کارت سوخت جایگاه ها بنظر می رسد طرح سهمیه بندی بنزین جدی تر شده است. طرحی که در اوایل دولت یازدهم به کل مطرود شده بود و در اثنای تحریم های امریکا مسبب اعمال رفشار بر ایران شد با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم مشکل حل نشده است یا بهتر است بگوییم مسئله اصلا شدت مصرف بنزین و یارانه ای است که در این حوزه پرداخت می شود یارانه ای که می تواند در جای دیگر و در جیب اشخاص دیگری باشد

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.