حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
دوری از سرطان روده و رحم با ورزش!
03 ژوئن 2019 - 10:03
شناسه : 6000
بازدید 249
8

برای سلامت بدن باید ورزش کرد و تحرک داشت. این جمله را بارها شنیده اید ولی شاید هیچ گاه به این جنبه از قضیه توجهی نشان ندادید که حتی سلامت دستگاه گوارش شما هم در تحرک و ورزش است! برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید. عامل اصلی ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه […]

ارسال توسط :
پ
پ
برای سلامت بدن باید ورزش کرد و تحرک داشت. این جمله را بارها شنیده اید ولی شاید هیچ گاه به این جنبه از قضیه توجهی نشان ندادید که حتی سلامت دستگاه گوارش شما هم در تحرک و ورزش است! برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

عامل اصلی ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و رحم در خانم‌ها، چاقی و بی‌تحرکی است که در سال‌های اخیر به دو مشکل اساسی در میان ایرانیان تبدیل شده‌است. میزان چاقی و اضافه وزن در کشور نسبت به 20 سال گذشته به سرعت افزایش پیدا کرده به طوری که حدود 70 درصد ایرانیان یا چاق هستند یا از اضافه وزن رنج می‌برند. تحرک بدنی هم در ایرانیان در مقایسه با سال‌های گذشته به طور چشمگیری کم شده است. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، 80 تا 90 درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند. جالب این که چاقی در میان روستایی‌ها بیشتر از افراد شهرنشین شده است.

 

زندگی سالم، بهترین پیشگیری
بهترین روش پیشگیری از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش، انتخاب شیوه زندگی سالم است. رژیم‌غذایی متعادل داشته باشید و از پرخوری پرهیز کنید، وزنتان را در حد متعادل نگه دارید، ورزش کرده و تحرک بدنی کافی داشته باشید، از مصرف سیگار و تریاک دوری کنید، در طول روز سه بار دندان‌هایتان را مسواک بزنید و سبزیجات و میوه‌های زیادی مصرف کنید. به عنوان مثال، روزی پنج بار و هر بار یک میوه مصرف کنید.

 

تشخیص زودهنگام
سرطان روده بزرگ یا کولون در ایران به‌ویژه در جنوب کشور در حال افزایش است. در افراد عادی از 50 سالگی و افرادی که اقوام درجه یک آنها سرطان روده بزرگ داشته‌اند، ده سال زودتر از سنی که آن فرد مبتلا به سرطان شده، باید مورد بررسی قرار گیرند و سالی یک مرتبه آزمایش مدفوع دهند تا از نظر وجود خون مخفی در مدفوع بررسی شوند. اگر نتیجه مثبت باشد، فرد باید مورد کولونوسکوپی قرار گیرد.
قبل از ایجاد سرطان روده بزرگ، ضایعاتی به نام پولیپ در روده ایجاد می‌شود که با برداشتن آنها خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد، اما
به همه توصیه می‌کنیم کسانی که در خانواده‌شان سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ بوده، علاوه بر سالی یک بار آزمایش مدفوع، یک بار هم مورد کولونوسکوپی قرار گیرند تا بتوان از بروز آن جلوگیری کرد. اگر فرد پولیپ ندارد، هر ده سال یک‌بار، اما اگر بین یک تا سه پولیپ دارد هر پنج سال و اگر تعداد پولیپ‌ها از سه تا بیشتر است هر سه سال یک‌بار باید کولونوسکوپی انجام دهد.

منبع: روزنامه جام جم

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.