حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
دلایل کاهش حافظه و اختلال در یادگیری
13 اکتبر 2019 - 13:18
شناسه : 8947
بازدید 207
8

چرا بعضی مواقع حس می کنیم حافظمان کم شده است؟ دلیل اینکه فراموشی به سراغمان می آید چیست؟ برای تقویت حافظه ی خود چه کارهایی می توان کرد؟ فرآیند فکر کردن و یادگیری و یاد آوردن، امکان اثرگذاری بر روی حافظه را دارند. با دکتر سلام همراه ما باشید. پزشکان از دست دادن حافظه را […]

ارسال توسط :
پ
پ

چرا بعضی مواقع حس می کنیم حافظمان کم شده است؟ دلیل اینکه فراموشی به سراغمان می آید چیست؟ برای تقویت حافظه ی خود چه کارهایی می توان کرد؟ فرآیند فکر کردن و یادگیری و یاد آوردن، امکان اثرگذاری بر روی حافظه را دارند. با دکتر سلام همراه ما باشید. پزشکان از دست دادن حافظه را با گرفتن یک تاریخچه پزشکی، پرسیدن سوالاتی برای آزمایش توانایی ذهنی ، انجام معاینه بالینی و عصبی و انجام آزمایش خون و ادرار تشخیص میدهند. تصویربرداری از مغز با استفاده از توموگرافی کامپیوتری محوری (CAT اسکن) و یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی ( MRI ) ، می تواند به شناسایی سکته مغزی و تومور که گاهی اوقات می تواند باعث از دست دادن حافظه شود، کمک کند. هدف رد کردن عواملی است که به طور بالقوه برگشت پذیرند و اگر از دست دادن حافظه به علت یک بیماری جدی تر مغزی است ، تعیین این علت خواهد بود. علل از دست دادن حافظه ، که برخی از آنها می توانند با هم رخ دهند، شامل موارد زیر است : داروها : نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل درکارکرد حافظه شوند بیشتر شامل مسکن ها و قرص های خواب آور، آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی ، بعضی از داروهای مورد استفاده در درمان اسکیزوفرنی و داروهای ضد درد که بعد از عمل جراحی استفاده می شود، است. مصرف الکل و مواد مخدر : استفاده زیاد الکل می تواند موجب کمبود ویتامین B1 ( تیامین ) شود که می تواند به حافظه آسیب برساند(سندرم کورساکف). الکل و مواد مخدر می تواند به مواد شیمیایی مغز (نوروترانسمیتر) آسیب رساند و حافظه را تحت تاثیر قرار دهد. استرس : استرس ، به ویژه ضربه عاطفی می تواند منجربه از دست دادن حافظه شود و در موارد شدید که نادر است، به بیماری به نام فراموشی روانزاد منجرمی شود.که معمولا به خودی خود برطرف می شود. افسردگی : افسردگی، با بالا رفتن سن رایج است که باعث عدم توجه و تمرکز میشود که می تواند بر حافظه تاثیر گذارد. معمولا درمان افسردگی باعث بهبود مشکلات حافظه پس از آن نیز میشود. ضربه به سر : ضربه به سر می تواند موجب از دست دادن هوشیاری و از دست دادن حافظه شود. از دست دادن حافظه ناشی از ضربه به سر به طور معمول به تدریج بهتر می شود و هیچگاه بدتر نمی شود. عفونت : افراد مبتلا به HIV ، سل، سیفلیس ، تبخال و دیگر عفونت ها ممکن است مشکلات حافظه را تجربه کنند. اختلال عملکرد تیروئید : تیروئید کم کار و یا بیش از حد فعال می تواند در به یاد آوردن رویدادهای اخیر دخالت داشته باشد. محرومیت از خواب : کمبود خواب با کیفیت ، بی خوابی، و یا آپنه خواب می تواند برحافظه تاثیر گذارد. کمبود تغذیه ای : کمبود ویتامین B1 و B12 می تواند روی حافظه تاثیر گذارد. این کمبود می تواند با یک قرص یا تزریق درمان شود. پیری طبیعی : فراموشی به عنوان بخشی از روند پیری طبیعی است و برای برخی افراد به خاطر بعضی از انواع اطلاعات، از جمله نام افراد سخت تر است.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.