حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
داخلی سازی کامل لوازم خانگی؛ حقیقت دارد؟؟
15 آگوست 2019 - 10:29
شناسه : 6664
بازدید 227
8

طی روزهای گذشته اخباری در حوزه لوازم خانگی داخلی و اینکه چرا این تولیدکنندگان با گرفتن تسهیلات کافی گامی در این صنعت برنمی دارند منتشر شد که مورد توجه و بررسی عده ای قرار گرفت. روزگاری که نه تحریم بود و نه محدودیت های تولید لوازم خانگی جنگ ستیزی آمریکایی ها با ایران حرف دیروز […]

ارسال توسط :
پ
پ

طی روزهای گذشته اخباری در حوزه لوازم خانگی داخلی و اینکه چرا این تولیدکنندگان با گرفتن تسهیلات کافی گامی در این صنعت برنمی دارند منتشر شد که مورد توجه و بررسی عده ای قرار گرفت.

روزگاری که نه تحریم بود و نه محدودیت های تولید لوازم خانگی

جنگ ستیزی آمریکایی ها با ایران حرف دیروز و امروز نیست اما سخت ترین روزهای تحریم ایران از سال ۹۱ آغاز شد. زمانی که به دستور مستقیم اوباما؛ رئیس جمهور وقت آمریکا به سنا، صنایع مادر نظیر خودرو و … تحریم شد. اما از همان زمان تا پیش از اردیبهشت ۹۷ شرایط تولید لوازم خانگی در کشور وجود داشت و سختی روزهای تحریم مجدد را تجربه نکرده بود.

البته پیش از تحریم ها نیز صنعت لوازم خانگی در بحث تحقیق و توسعه فعالیت گسترده ای نداشت. بخش عمده ای از بازار در اختیار شرکت های کره ای بود که در ایران کارخانه تولیدی احداث کرده بودند و بخش کوچکی نیز در اختیار چند شرکت تولیدکننده داخلی که به دلیل قیمت مناسب نسبت به رقبای خارجی، برای قشر متوسط رو به پایین جامعه مناسب بود.

اینکه چرا بخش تولید لوازم خانگی در ایران میل به توسعه فناوری های تولید نداشت از چند دیدگاه قابل بررسی است. عدم حمایت دولت های گذشته و البته نگاه سنتی به تولید از سمت خود تولیدکنندگان مهمترین دلایل این عقب افتادگی از تولید محصولات به روز است اما در همان زمان نیز تولید برخی قطعات های تک در ایران به دلیل عدم صرفه اقتصادی و نبود زیرساخت ها امکان پذیر نبود.

 

نتایج آزمون تولیدکنندگان لوازم خانگی در روزهای انحصار

بدعهدی قمار باز آمریکایی اگرچه پیامدهای کوتاه مدت و حتی بلند مدت بدی برای بخش تولید کشور داشت، اما همین اتفاق باعث شد تا برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور که سالها پاشنه در مجلس را از جا در آورده بودند که درهای واردات را ببندید، به آرزوی دیرینه خود برسند. اتخاذ سیاست های جدید ارزی توسط دولت با توجه به شرایط کشور باعث شد تا واردات لوازم خانگی به صورت کامل ممنوع شود.

در همین شرایط که فرصت برای تولیدکنندگان داخلی محیا بود تا از انحصار ناخواسته به وجود آمده برای بازارسازی بیشتر محصولات خود استفاده کننده، برخی از تولیدکنندگان این بازار سازی را به بازار سوزی مبدل کردند. احتکار برخی از شرکت های تولیدکننده باعث شد تا بازار در آشفتگی بیشتر فرو برود و دست خریداران لوازم خانگی از این بازار تشنه به کالا کوتاه بماند.

متاسفانه به دلیل برخی از ملاحظات غلط هیچ وقت نام هیچ یک از شرکت های احتکار کننده فاش نشد چنانکه اگر این اتفاق رخ می داد، امروز شاهد بسیاری از ناهنجاری های اقتصادی در کشور نبودیم.

در برخی از کشورهای آسیایی با ورود به فرودگاه های این کشورها، تصاویر و اسامی افرادی به صورت بزرگ درج شده که در نگاه اول فکر خواهید کرد یک نخبه سیاسی و یا اقتصادی و حتی ورزشکار ملی هستند اما در واقع این افراد مفسدان اقتصادی آن کشور ها هستند که بدون هیچگونه ملاحظه ای اسامی و تصاویر آنها منتشر شده است و همین شفافیت باعث شده تا میزان فساد در این کشورها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

در همین رابطه محمدعلی اسفنانی؛ مدیر کل تعزیرات استان تهران طی اظهار نظری با بیان اینکه اگرچه احتکار باعث کاهش عرضه لوازم خانگی به بازار شد اما مشکل اصلی گرانی لوازم خانگی، احتکار نبود، گفته بود: «شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی توانایی تامین نیاز بازار را ندارند. اگرچه محدودیت واردات لوازم خانگی باعث افزایش قیمت شد اما انتظار می‌رفت انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و با تامین نیاز مردم، سهم بازار را به دست گیرد چراکه تولیدکنندگان گلایه‌مند بودند که ما کالای ایرانی تولید می‌کنیم اما مردم به سراغ کالای و لوازم خانگی وارداتی می روند. در شرایطی که واردات لوازم خانگی محدود شده است متاسفانه نه تنها با افزایش تولید کالای داخلی مواجه نشدیم بلکه افزایش قیمت‌ها در بازار رقم خورد. برخی شرکت‌ها با بهانه تحریم تعطیل شدند اما سایر شرکت‌ها که ادعا می‌کردند تحریم اثری بر تولید آنها ندارد، میزان تولید را به شدت کاهش دادند تا قیمت کالای تولیدی با وارداتی برابری کند و تمام کاستی های گذشته جبران شود که رفتار صادقانه‌ای با مردم نبود. اگر تعمدی هم نبوده باشد، کاهش میزان تولید منطقی نیست چراکه تولیدکنندگان داخلی لوزام خانگی ادعا می‌کردند ما می‌توانیم تمام نیاز بازار را تامین کنیم، حال آنکه در این امر وامانده‌اند

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.