حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
خوب یا بد برند گرایی!؟
15 اکتبر 2019 - 14:29
شناسه : 9307
بازدید 272
7

در دنیای جدید و صنعتی با پدیده های مختلفی روبرو هستیم. پدیده هایی که نمود اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی دارند. یکی از این پدیده ها؛ پدیده برندگرایی است. «برند گرایی» دایره وسیعی از «برند پوشی» گرفته تا «برند نوشی» را شامل می شود. البته بحث برند صرفا به خورد و خوراک و پوشاک […]

ارسال توسط :
پ
پ

در دنیای جدید و صنعتی با پدیده های مختلفی روبرو هستیم. پدیده هایی که نمود اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی دارند. یکی از این پدیده ها؛ پدیده برندگرایی است.

«برند گرایی» دایره وسیعی از «برند پوشی» گرفته تا «برند نوشی» را شامل می شود. البته بحث برند صرفا به خورد و خوراک و پوشاک معطوف نمی شود بلکه در کاربری آدم ها از یک نوع خدمت آموزشی خاص یا حتی ثبت نام در فلان مدرسه یا دانشگاه را نیز شامل می شود. از عواملی هم که به این موضوع برندگرایی اقشار مختلف جامعه دامن می زند می توان به عامل پرقدرت رسانه و تبلیغات اشاره کرد.

 برندگرایی و ترویج سبک زندگی غرب

عالم در عصر صنعتی شدن با ایجاد بازارهای بین المللی روبرو شد کشورهای صاحب نام استعمارگر کالاهای صنعتی خود را با زرق و برق بالا و با تبلیغات گسترده وارد کشورهای تحت سلطه خود کردند. موثرترین شیوه ورود کالا به بازار تغییر سبک زندگی و فرهنگ مصرف کالاهای مصرفی بود که این مهم به کمک برندسازی اتفاق افتاد.

برندهایی همچون پپسی، کوکاکولا، بنز ، فراری،مک دونالد، والت دیزنی از جمله ی همین برندها بوده و هستند.

مزایای برندگرایی

البته برندگرایی برای صنعتگران نیز مزایایی داشته است از جمله اینکه با ایجاد برند؛ تا حدی دست صنعتگران  در قیمت گذاری کالاهایشان و پوشش هزینه های تولید کالا باز بوده است. تامین مالی صنعت و تولید مهمترین دلیل  برای برندسازی بوده است. از سویی دیگر برند گرایی نیازمند احترام گذاردن به مشتری و خواست او و ارتقای فرهنگ تولید نیز بوده است.

معایب برندگرایی

برندگرایی برای کشورهای در حال توسعه هزینه های فراوانی من جمله عدم فروش کالاهای بومی شان، از دست رفتن اشتغال داخلی و افزایش مصرف گرایی و تجمل گرایی در جوامع شان داشته است. کشور ما ایران نیز که سالیان سال است در میان سنت و تجدد در حرکت است و صنایع و حوزه تولید همچنان در آن دوران نوزادی را سپری می کند با این معضلات برندگرایی مواجه است.

تحلیل و تخفیف نابجای موضوع برندگرایی به خرید کالا

متاسفانه برخی منتقدان و کارشناسان در تحلیل برندگرایی؛ موضوع را تا حد یک خرید تقلیل و تخفیف می دهند. به عنوان مثال در یکی از مقالات منتشره از سوی یکی از رسانه های تخصصی مرتبط با IT مقاله زیر منتشر شده است و در پایان این مقاله نتیجه گیری جالبی شده است که نظرتان را به خواندن آن جلب می کنم:

برنده نهایی برندگرایی کیست

هرچند در ظاهر کمپانی‌های مطرح رضایت مشتری را مهم‌ترین رکن کاری خود عنوان می‌کنند اما همه می‌دانیم که موضوع اصلی برای تمام کمپانی‌ها کسب سود بیشتر است. تولید و پخش تبلیغات، جو سازی‌های بیهوده و تولید اخبار کذب و یا ایجاد درگیری‌های حقوقی همه و همه جزیی از برنامه‌های این کمپانی‌ها جهت درآمدزایی بیشتر است. بدون شک برنده اصلی برندگرایی کمپانی‌های سازنده هستند و کاربران تنها جزیی از حلقه کسب درآمد این کمپانی‌ها محسوب می‌شوند و البته میان یک کاربر متعصب و یک کاربر معمولی برای کمپانی‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد زیرا هر دو می‌بایست برای دریافت خدمات پول بپردازند. در کل برندگرایی علاوه بر حسن‌هایش، موجب مشکلات زیادی می‌شود بنابراین بهتر است تعصب بی‌جهت خود را از برخی محصولات خارجی ترک کنیم و برای محصولات با کیفیت داخلی اهمیت بیشتری قایل شویم.

دیدبازار و معرفی برندها

فروشگاه اینترنتی دیدبازار به جهت آشنایی مشتریان با برندهای معروف و معتبر لوازم خانگی، مسیر شما تا رسیدن به «کیفیت برتر و قیمت بهتر» را کوتاه تر می کند. فروشگاه اینترنتی دیدبازار بر آن شد تا لیستی از برندهای موجود در بازار لوازم خانگی را فارغ از اعتبار و نام نشانشان منتشر کند تا در ادامه برندها را از جایگاه های مختلف من جمله مشتری مداری و کیفیت مورد بحث و مباحثه قرار دهیم.

آشنایی بیشتر با برنامه دیدبازار پیرامون برندهای در دست فروش و بهره گیری موثر از برندگرایی در تقویت تولید ملی

برندهای خارجی مطرح  لوازم خانگی حاضر در ایران

سال های سال درب های بازار ایران بی هیچ ضابطه و قانونی بر روی لوازم خانگی دیگر کشورها بویژه کشورهای صاحب نام باز بود از اینرو ایرانیان اکثرا با برندهای خارجی مطرح لوازم خانگی آشنایی داشته و دارند. برندهایی همچون «سامسونگ، ال جی،بوش ،دوو،فلر،دلونگی،کندی، سونی،آ ا گ، جنرال الکتریک، الکترولوکس، آدمیرال، آریستون، تکنوگاز، کنوود، توشیبا، کرال، زیروات ، پاناسونیک، هیتاچی، گری ،  مولینکس، بلک اند دکر» فقط بخشی از این برندها هستند.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.