حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
این کارگردان زن تهدید به مرگ شد
12 می 2018 - 23:49
شناسه : 3119
بازدید 210
5

ددلاین در گزارشی به کارنامه و زندگی حرفه‌ای حیفا المنصور اولین و تنها کارگردان زن سینمای عربستان پرداخته است. در این گزارش تجربیات عجیب منصور از ساخت فیلم در کشور تحت حکومت خاندان سعودی منعکس شده است.   در کشوری که هنوز خیلی از زنان اجازه رانندگی ندارند، ساخت فیلم از سوی آن‌ها قطعاً یک […]

ارسال توسط :
پ
پ

ددلاین در گزارشی به کارنامه و زندگی حرفه‌ای حیفا المنصور اولین و تنها کارگردان زن سینمای عربستان پرداخته است. در این گزارش تجربیات عجیب منصور از ساخت فیلم در کشور تحت حکومت خاندان سعودی منعکس شده است.

 

در کشوری که هنوز خیلی از زنان اجازه رانندگی ندارند، ساخت فیلم از سوی آن‌ها قطعاً یک پدیده عجیب است. منصور می‌گوید زمانی که می‌خواسته «وجده» را کارگردانی کند، برای این که توجهات و خشم عمومی مردم برانگیخته نشود مجبور بوده پشت یک ماشین ون مخفی شود و از آنجا دستورات صحنه را بدهد و آن را کنترل کند.

«وجده» نخستین فیلم بلند منصور است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد. این فیلم داستان دختری عربستانی را روایت می‌کند که در آرزوی دوچرخه‌سواری است، اثری که به‌عنوان اولین فیلم تاریخ توسط حکومت سعودی به آکادمی علوم و هنر‌های فیلمسازی آمریکا برای شرکت در بخش خارجی زبان اسکار انتخاب شد و هرچند در آن مراسم به نامزدی یا جایزه نرسید توانست در مراسم بفتا نامزد جایزه شود، هرچند در کشور خودش با ساخت این فیلم حیفا المنصور تهدید به مرگ شد.

با آغاز شدن موج غربی شدن عربستان توسط ملک جدیدشان، اوضاع برای منصور بهتر شده به‌طوری که از این کارگردان زن خواسته شده برای طراحی سیاست‌های فرهنگی جدید عربستان به کشور خودش برگردد. او اکنون ساکن لس‌آنجلس است و به‌تعبیر ددلاین، آنجا را «خانه خودش» می‌داند. البته زندگی منصور از ابتدا با خانه‌های گوناگونی همراه بوده. او یکی از ۱۲ فرزند خانواده‌ای عرب است که در حاشیه ریاض زندگی را آغاز کرده است.

با وجود مخالفت‌های جامعه با موسیقی، منصور می‌گوید پدرش او را تشویق به گوش دادن موسیقی می‌کرده. در نهایت، اما این دختر نتوانسته در عربستان به زندگی و تحصیل بپردازد و برای ادامه مسیر پیشرفت راهی مصر شده و از آنجا به استرالیا می‌رود، جایی که موفق شد سینما را یاد بگیرد.

منصور فیلم اولش را در عربستان و با شرایط ویژه‌ای که ذکر شد می‌سازد و به‌واسطه دیده شدن آن در مراسمات و جشنواره‌های بین المللی به هالیوود می‌رود و «مری شلی» را کارگردانی می‌کند، اثری زنانه با بازی ال فنینگ و میسی ویلیامز که به داستان زندگی عاشقانه مری شلی، خالق «فرانکنشتاین» می‌پردازد.

وقتی سال گذشته دومین فیلم سینمایی او روی پرده رفت توسط منتقدان مورد اقبال قرار نگرفت با این حال منصور در آمریکا ماند و سومین فیلمش را برای امسال کلید زد که در مرحله پس از تولید قرار دارد. «کاندیدای مناسب» قرار است بار دیگر منصور را در عربستان به کار مشغول کند و هنوز تاریخ دقیقی برای اکران آن مشخص نشده.

خلاصه داستان این اثر هم هنوز رسانه‌ای نشده است. آیا با روی کار آمدن محمد بن سلمان و انجام اصلاحات غربی، از سوی کارگردانی که روزی در کشور خودش تهدید به مرگ شده و حالا پستی دولتی دارد، با یک پروپاگاندای عربی مواجه می‌شویم؟!

منبع: فرادید

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.