حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
انواع دلایل کمر درد را بشناسید
31 اکتبر 2018 - 11:32
شناسه : 4234
بازدید 271
4

شاید شما هم جزو افرادی هستید که دچار کمر درد شده اید و از علت آن بی اطلاعید. خواندن این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید از دلیل کمر درد خود آگاه شوید.   تشخیص علت کمردرد معمولا کار ساده ای نیست و باید توسط پزشک انجام شود . راه های متعددی برای […]

ارسال توسط :
پ
پ

شاید شما هم جزو افرادی هستید که دچار کمر درد شده اید و از علت آن بی اطلاعید. خواندن این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید از دلیل کمر درد خود آگاه شوید.

 

تشخیص علت کمردرد معمولا کار ساده ای نیست و باید توسط پزشک انجام شود . راه های متعددی برای تسکین و جلوگیری از بدتر شدن کمردرد وجود دارد. با کمک این روش ها فشارهای اضافی از روی کمر برداشته شده و از کشیدگی یا اسپاسم عضلات کمر پیشگیری می شود و بدین وسیله از ستون فقرات محافظت شده و عضلات اطراف ستون مهره ها قوی تر خواهند شد . ایجاد چند تغییر ساده در عادات روزانه باعث رهایی از کمردرد و پیشگیری از تکرار آن خواهد شد .

 

هنگام خواب زیر زانوی خود بالش بگذارید

خوابیدن به پشت باعث ایجاد فشار بر ستون فقرات می شود . اما چنانچه هنگام خواب پاها کمی بالاتر از سطح بدن قرار گیرد این فشار به میزان زیادی از روی ستون فقرات برداشته می شود . البته پاها نباید خیلی بالاتر باشند و زیر زانوها به هیچ وجه نباید خالی باشند . بنابراین شما می توانید زیر زانوهای خود بالش کوچکی بگذارید تا فشار کمتری به کمر وارد شود .

با قرار دادن یک بالش ساده بین زانوها تا حد زیادی از کمر درد پیشگیری کنید .

 

عضلات اطراف ستون فقرات را تقویت کنید

فواید بیشمار تمرینات ورزشی کاملا شناخته شده است . تمرینات مداوم و روتین که بیشتر روی عضلات نگه دارنده ستون فقرات تمرکز دارند ، خطر کشیدگی و اسپاسم عضلات این ناحیه را کاهش می دهند . تقویت عضلات شکم نیز برای پیشگیری از کمردرد بسیار مفید است . سعی کنید حداقل 2 بار در هفته این تمرینات را انجام دهید.

تمرینات مداوم ورزشی ، در پیشگیری از کمر درد بسیار موثر است .

 

مصرف روزانه کلسیم و ویتامین D

پوکی استخوان از دلایل شایع کمردرد به خصوص در بین خانم ها می باشد . برای پیشگیری از پوکی استخوان و در نتیجه کمردرد مقدار کافی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید .

منابع غنی کلسیم شامل :

-شیر

-ماست

-برگ سبز سبزیجات

-مکمل ها

منابع غنی ویتامین D شامل:

-ماهی های پرچرب

-زرده تخم مرغ

-جگر گوساله

-مکمل ها

قبل از مصرف مکمل بهتر است برای تعیین میزان مصرف آن با پزشک یا داروساز مشورت کنید .

حتما به منابع کلسیم و ویتامین D در رژیم روزانه خود اهمیت دهید . حتما به منابع کلسیم و ویتامین D در رژیم روزانه خود اهمیت دهید .

 

کفش مناسب بپوشید

برای پیشگیری از کمردرد کفش راحت و پاشنه کوتاه بپوشید . این کفش ها معمولا باعث می شوند هنگام ایستادن فشار کمتری به کمر وارد شود . انواع کفش های طبی مناسب برای کمردرد در داروخانه ها موجود می باشند .

 

صاف بایستید

درست و صاف ایستادن علاوه بر اینکه ظاهر مناسبی به فرد می دهد برای سلامت ستون فقرات نیز بسیار مفید است . بد ایستادن و نشستن باعث ایجاد فشار روی کمر و ستون مهره ها شده و می تواند ساختار ظاهری ستون فقرات را نیز تغییر دهد . هنگام راه رفتن قوز نکنید و صاف راه بروید . همچنین هنگام ایستادن سعی کنید از متمایل شدن روی یک سمت بدن خوداری کرده و صاف بایستید .

قوز نکردن و درست ایستادن را هرگز فراموش نکنید .

 

درست پشت میز بنشینید

سعی کنید همان روش های درست ایستادن را هنگام نشستن پشت میزتان به کار ببرید. درست و صاف نشستن پشت میز و استفاده از پشتی مناسب برای کمر در پیشگیری از کمردرد بسیار مفید است به خصوص اگر برای ساعات طولانی در طول روز مجبورید پشت میز بنشینید . بهتر است صندلی با کیفیتی برای نشستن پشت میز داشته باشید . صندلی مناسب صندلی است که ناحیه کمر و پشت را به خوبی حمایت کند و ارتفاع آن قابل تغییر باشد . ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که هنگام نشستن کف پاهایتان روی زمین قرار بگیرد و یا اینکه از زیر پایی استفاده کنید .

به نحوه نشستن خود پشت میز توجه کنید .

 

در فواصل منظم تغییر وضعیت دهید

در هر وضعیتی هستید چه ایستاده و چه نشسته فرقی نمی کند بهتر است در فواصل منظم وضعیت خود را تغییر دهید . مثلا اگر ایستاده اید کمی راه بروید و یا بنشینید و اگر نشسته اید چند دقیقه اطراف اتاق قدم بزنید . این کارها فشار روی ستون مهره ها را به شدت کاهش می دهد .

 

سیگار را کنار بگذارید

همه می دانند که سیگار مضرات فراوانی برای سلامتی دارد . یکی دیگر از عوارض سیگار این است که معمولا افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر دچار کمردرد می شوند . یکی از دلایل آن این است که نیکوتین موجود در سیگار گردش خون در دیسک های بین مهره ای را کاهش داده و محدود می کند و باعث خشکی ، ترک خوردگی ، و پارگی دیسک های بین مهره ای می شود . همچنین سیگار کشیدن باعث می شود میزان اکسیژن خون کاهش یافته و مواد مغذی کافی به عضلات نرسیده و عضلات ضعیف شده و دچار انقباض شوند .

 

اجسام سنگین را درست بلند کنید

یکی از علل شایع کمردرد برداشتن اجسام سنگین و یا بلند کردن نادرست اجسام از زمین است . حمل اجسام سنگین مثل کیف لپ تاپ ، چمدان ، خریدهای روزانه و مواردی از این قبیل می توانند باعث کشیدگی و فشار به عضلات شوند . بهتر است وسایل را طوری حمل کنید که فشار بر روی یک دست و شانه نباشد و روی هر دو شانه به تساوی تقسیم شود . و یا اینکه اگر مجبور به حمل وسیله یا کیف بودیم آن ها را در دستان خود جابجا کنیم یعنی با دست دیگر خود بگیریم. تا حد امکان از بلند کردن و جابجایی وسایل سنگین خودداری کنید . برای خرید های روزانه بهتر است از سبدهای چرخ دار استفاده کنید .

منبع: داروکده

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.