حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 30 فروردین , 1403 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آیا چپ دست ها کمتر عمر می کنند؟
13 آگوست 2018 - 16:08
شناسه : 3633
بازدید 413
5

چی میشه که همیشه خاص باشی! چپ‌دست‌ها براساس برخی تحقیقات باهوش تر و هنری ترند و در عین حال کمتر عمر می کنند اما اینکه این موضوع چقدر واقعیت دارد، هنوز اثبات نشده است. امروز 13 اوت برابر با 22 مرداد، روز جهانی چپ‌دست‌ها است و دلیل نامگذاری این روز هم، انتقاد نسبت به طراحی […]

ارسال توسط :
پ
پ

چی میشه که همیشه خاص باشی!

چپ‌دست‌ها براساس برخی تحقیقات باهوش تر و هنری ترند و در عین حال کمتر عمر می کنند اما اینکه این موضوع چقدر واقعیت دارد، هنوز اثبات نشده است.

امروز 13 اوت برابر با 22 مرداد، روز جهانی چپ‌دست‌ها است و دلیل نامگذاری این روز هم، انتقاد نسبت به طراحی همه امکانات و ابزار برای راست‌دست‌هاست؛ از قیچی و متر گرفته تا صندلی های سرکلاس درس.
تنها 10 درصد جمعیت جهان چپ دست هستند و نشریه ساینتیفیک آمریکا اعلام کرد تعداد چپ‌دست‌ها در میان آقایان، دو برابر خانم‌هاست.
ظاهرا مهم‌ترین عامل در تعیین چپ دستی و راست دستی، عوامل ژنتیکی است؛ به این صورت که اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند، احتمال چپ دست بودن فرزندشان 50 درصد و اگر هر دو راست دست باشند، احتمال چپ دست بودن فرزندشان حدود دو درصد است.
ملیسا راث در کتاب خود با نام «چپ‌دست‌ها چگونه در دنیای راست دست‌ها زنده می‌مانند» اشاره می‌کند که چپ‌دست‌های فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها، 26 درصد ثروتمندتر از راست‌ دست‌های همان دانشگاه هستند. البته به دلیل جامعه‌ آماری آمریکایی این تحقیق، احتمالاً در کشورهای دیگر، الزاماً چنین نتیجه‌ای برقرار نباشد.
می گویند چپ دست بودن از لحاظ تاریخی نیز بسیار بد تلقی می‌شود، اما موضوع چیز دیگریست؛ در گذشته، چپ دست بودن، نمادی از شیطان، نشانه‌ روان‌نژندی، سرکشی و رفتارهای مجرمانه قلمداد می‌شد. در واقع، واژه‌‌ «‌left‌» در زبان انگلیسی از ریشه‌ آنگلوساکسون «‌lyft‌» به معنی شکسته یا ضعیف به وجود آمده است.
برخی تحقیقات نشان می دهد که چپ‌دست‌ها زودتر عصبانی می شوند، هنرمندترند، به دلیل استفاده از نیمکره راست مغز بیش از دیگران، در معرض بیماری‌های اسکیزوفرنی، خوانش‌پریشی، یا اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی قرار دارند. نابغه ترند؛ با اینکه ١٠ درصد جمعیت جهان چپ دست هستند اما ٢٠ درصد انجمن باهوش منسا (MENSA) را چپ‌دست‌ها تشکیل می دهند.
جیمی‌هندریکس؛ گیتاریست،‌ خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی، یک چپ‌دست بود،‌ اما معمولا گیتارهایی را می‌نواخت که برای راست‌دست‌ها ساخته شده بودند،‌ یعنی سیم‌های گیتار را به صورت وارونه می‌بست تا بتواند گیتار بنوازد. گفته می‌شود چپ‌دست‌ها انسان‌هایی خلاق‌تر هستند و از هوش موسیقایی بالاتری برخوردارند، اما این فرضیه از نظر علمی پایه و اساسی ندارد.
چپ‌دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و به ویژه نوشتن است. به طور طبیعی، بیشتر انسان‌ها راست‌دست هستند به این معنا که برای انجام کارهای روزمره، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می‌آورند. یکسان‌دستان گروه خیلی کوچکی از انسان‌ها هستند که توانایی استفاده از دست چپ و راست را به طور یکسان دارند.
اگرچه نوشته های ضد و نقیضی راجع به خصوصیات و ویژگی های چپ‌دست‌ها یافت می شود مثلا اینکه هنرمندتر، باهوش تر، با عمر کمتر، خلاق تر، با اختلالات یادگیری بیشتر و بیشتر در معرض بیماری های روانی هستند، اما هیچ یک از این موارد اثبات نشده است.
با این همه، مهمترین موضوعی که وجود دارد این است که با کمی دقت متوجه می شویم بیشتر آنانی که در رشته کاری به ویژه هنر خود به درجه ای از نبوغ دست یافته اند، چپ دست بوده اند و این می تواند به این معنا باشد که شاید به دلیل همین نبوغ در برخی چپ‌دست‌هاست که بیشتر از راست دست ها از مشکل روانی رنج می برند!

منبع: ایرنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.