حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آیا شرکت های بزرگ کره ای جایگزینی دارند؟؟؟
23 سپتامبر 2019 - 10:03
شناسه : 7634
بازدید 327
4

چالش جایگزینی غول های کره ای در بازار لوازم خانگی به گوش می رسد. کاهش شدید تولید لوازم خانگی و صوتی و تصویری داخلی حتی با کیفیتی تعریف شده پس از تشدید تحریم ها و خروج غولهای مطرح چون ال جی و سامسونگ، بیان از وابستگی شدید خطوط تولید به قطعات وارداتی دارد. همزمان با […]

ارسال توسط :
پ
پ

چالش جایگزینی غول های کره ای در بازار لوازم خانگی به گوش می رسد.

کاهش شدید تولید لوازم خانگی و صوتی و تصویری داخلی حتی با کیفیتی تعریف شده پس از تشدید تحریم ها و خروج غولهای مطرح چون ال جی و سامسونگ، بیان از وابستگی شدید خطوط تولید به قطعات وارداتی دارد.

همزمان با خروج غول های صنعت لوازم خانگی از ایران در پی تشدید تحریم های پسابرجامی!  خطوط تولید در بسیاری از صنایع ما کند و حتی متوقف شد. حرکتی که نشان از مشکل ریشه ای و وابستگی شدید در این صنایع دارد که بدون حضور و واردات قطعات مورد نیاز و پایه ای قادر به تولید محصولات خود نیستند.

کاهش تولید معنادار لوازم خانگی و به ویژه تلویزیون بعد از خروج غول های تولیدکننده  لوازم خانگی واقعیتی را برای ما روشن کرد که با دلچرکینی باید به آن تن دهیم و آن  این است: تولیدی که تا کنون گاهی به جشن آن نشسته ایم چیزی نبوده است به جز مونتاژ داخلی!

درخواست تولیدکنندگان داخلی : واردات را سامان یافته آزاد کنید.

به این ترتیب بود که صنعت بی حال و رمق لوازم خانگی به ویژه تلویزیون و لوازم صوتی بدون انگیزه نگاه خریداران را به دنبال خود به سمت بازار کالاهای قاچاق هدایت کرد. دستاوردی که دیگر نام قاچاق نمی توان بر آن نهاد … وارداتی سامان یافته از مبادی مختلف که فقط معلوم نبود از کجا وارد می شود؟!!

به این ترتیب مهر ممنوعیت قاچاق توسط شریعتمداری وزیر وقت در سال ۹۰ هنوز خشک نشده ، سامانه های رسمی مجازی و غیر مجازی در کشور پر شد از کالاهای قاچاق به ویژه لوازم خانگی. به گونه ای که حتی تولید کنندگان داخلی عاجزانه درخواست آزاد شدن واردات سامان یافته را داشتند!!!

کاهش تولید تلویزیون طی مدت ۷ سال که دست تولیدکنندگان به طریقی از واردات قطعات کوتاه یا انگیزه برای تولید کم بود حکایت از وجود مشکلات آشکار و پنهانی در این حوزه دارد. حکایتی که آمار موجود در سامانه گزارش عملکرد وزارت صمت به آن اشاره شده است.

بنا به گزارش عملکرد سالانه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید تلویزیون در کشور نشان می‌دهد در سال ۹۰، یک‌میلیون و ۷۳۵ هزار دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شده است. این در حالی است که تولید تلویزیون در سال ۹۷ با کاهش ۵۸ درصدی به ۷۲۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است.

کاهش تولیدی که با وجود حمایت های دولت با در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش برای آنها روند نزولی تولید را طی کردند و ارزهای واگذار شده به آنها نیز برای محصولات دیگر هزینه شد و امید رونق را به یاس تبدیل ساخت.

برندهای بین المللی می روند، چینی ها می آیند!

خروج غول های صنعت لوازم خانگی و صوتی تصویری  از کشور و حضور پررنگ تر شرکت های چینی به کشور این گمان را ایجاد می کند که شاید خروج آنها با انگیزه حمایت از چینی ها و نه حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است!

محصولاتی که هر چند فشار تحریم های خارجی آنها را بیرون رانده است اما تمایل مشتریان به خرید محصولات این دو برند برتر به شکل قاچاق و یا کالای همراه مسافر و …. از مبادی مختلف همچنان پابرجاست چرا که برندی حتی نه چندان موفق جایگزین نشده است .

همزمان با کاهش معنادار تولید و فروش تلویزیون‌های کره‌ای در ایران، شرکت‌های چینی با راهبرد قیمت‌گذاری همسو با قدرت خرید مصرف‌کننده ایرانی در حال تصاحب بازار این محصول پرمصرف در ایران هستند.

قاچاق لوازم خانگی داد تولید کنندگان داخلی را در آورده است و درخواستی عاجزانه و بسیار ناچیز دارند. و آن این است «واردات را سامان یافته آزاد کنید»! شرایط فعالیت برای هر دو گروه تولیدکننده خارجی و داخلی یکسان سازید.

 

 

قاچاق جای خود را به واردات آشکار سامان یافته از مبادی نامعلوم داده است

محمد رضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری کشور نیز ضمن اشاره به اینکه در وضعیت کنونی که قادر به دریافت قطعات مورد نیاز برای ساخت محصولات خود نیستیم ، آینده مطلوبی برای این صنعت متصور نیست گفت : در حال حاضر «قاچاق» امری پنهان و مخفی از مبادی ناشناخته در کشور نیست که صنعت ما را به مخاطره افکند بلکه واردات کاملاً هدایت شده و آشکار است که فشار بر تولیدکنندگان را به طور آشکار در خیابان ها و مراکز فروش اصلی این محصولات به نمایش می گذارد.

از فضای رقابتی برای تولید استقبال می کنیم.

وی افزود : بر خلاف گمان همگان تولیدکنندگان داخلی از حضور شرکت های تولید کننده لوازم خارجی جهت ایجاد فضای رقابتی استقبال می کنند . اما حضوری که امکان رقابت سالم را به صورت کاملاً آشکار و به دور از دست های پنهان در واردات باشد و نه وارداتی که دست های نیرومند خود را نه از خارج بلکه از داخل بر گلوی تولید کنندگان داخلی می فشارد .

به گفته او یکسان بودن شرایط تولید برای واردکنندگان و تولید کنندگان یکی از خواسته های اصلی تولیدکنندگان داخلی است که در صورت محقق شدن حتماً شرایط را برای توسعه و قرار گرفتن در مسیر رونق مهیا می سازد.

به گفته وی زمانی که محصولات قاچاق به شکل فراوان از سوی کشوری که فروش قطعات به ما را تحریم کرده است در بازارهای داخلی صورت می گیرد، امکان رقابت به هیچ وجه برای تولید کنندگان داخلی فراهم نمی شود.

شهیدی تاکید کرد: ایجاد فضای رقابتی برای محصولات و لوازم خانگی در کنار برندهای قوی از نظر ما مشکلی ایجاد نمی کند به شرط اینکه با شرایط یکسان کار کنیم و از حمایتهای یکسان بهرمند شویم.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.