حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آشنایی با ارزهای دیجیتال: فناوری بلاک چین
15 می 2019 - 14:49
شناسه : 5855
بازدید 195
4

از روزهایی که کامپیوترهای غول پیکر اولیه به عنوان محاسبه گر کار می کردند و اعمال چهارگانه با ارقام بالا را با کندی اما صحیح محاسبه می کردند، زمان زیادی می گذرد. سخت افزارها و نرم افزارها آن چنان توسعه و رشد یافته اند که در کمتر جایی است که نشانی از آنها پیدا نکنید. […]

ارسال توسط :
پ
پ

از روزهایی که کامپیوترهای غول پیکر اولیه به عنوان محاسبه گر کار می کردند و اعمال چهارگانه با ارقام بالا را با کندی اما صحیح محاسبه می کردند، زمان زیادی می گذرد. سخت افزارها و نرم افزارها آن چنان توسعه و رشد یافته اند که در کمتر جایی است که نشانی از آنها پیدا نکنید. چیپ ست ها کوچک و کوچک تر و پر حجم تر شدند، حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه های رایانه های خانگی و موبایل ها یا حجم اطلاعات جابه جا شده در اینترنت آن چنان زیاد شده است که شاید غیر قابل تصور باشد.
تمام مواردی که گفتم بسترهای لازم را برای یک فناوری موسوم به بلاک چین فراهم کرد. اما به غیر از این بسترها که بر شمردم و امکانی برای حضور بلاک چین هستند؛ نیازهایی لازم بود تا بلاک چین متولد شد. در مقاله پیشین با رویکردی ایده محور به نیازهای شکل گیری ارز دیجیتال اشاراتی کردیم. اما هم اکنون قصد داریم به شیوه ایی مستند هم نیاز و هم امکان تحقق ارزهای دیجیتال و بلاک چین را در بستر یک جامعه منمدن به لحاظ فناوری و ساختار اجتماعی و اقتصادی یعنی ایالات متحده به نقد و بررسی بنشینیم.
برای این کار مستند به کتاب بیت کوین به زبان ساده نوشته نیل هافمن به مترجمی مصطفی دهقان از انتشارات نشر داریا ارجاعاتی خواهیم داد و قلم و زبان یک شهروند امریکایی به عنوان ابرقدرت اقتصاد بازار آزاد به موضوع نگاهی می اندازیم.

عبور از تمرکزگرایی و کاپیتالیست

ما در دنیایی زندگی می کنیم که تقریبا همه چیز به صورت متمرکز در آمده است… بانک ها و سایر موسسات مالی نیز به همین شیوه فعالیت می کنند. پول توسط دولت ایالات متحده امریکا یا به صورت اسکناس یا به صورت نرخ بهره تولید می شود. اگر دولت مایل باشد که مقدار پول در گردش را افزایش دهد، می تواند اسکناس بیشتری چاپ کند یا نرخ بهره را کاهش دهد. اگر مایل باشد مقدار پول در گردش را کاهش دهد، می تواند اسکناس را از بین ببرد یا نرخ بهره را افزایش دهد. به علاوه دولت مرکزی می تواند تعین کند که دلارهایی که تولید می کند دقیقا چقدر ارزش داشته باشند. می تواند ارزش دلار را کاهش دهد تا قدرت آن در مقابل سایر ارزها کاسته شود یا تدابیری اتخاذ کند که ارزش دلار در مقابل سایر ارزها افزایش یابد… اما بیت کوین {ارزهای دیجیتال } دارای یک الگوی کاملا جدید است. الگویی که با فرهنگ تمرکزگرایی بسیار فاصله دارد و در آن قدرت به آحاد افرادی داده می شود که در اقتصاد نقش دارند،نه نهادهایی که در مرکز ایستاده اند تا روز به روز فربه تر شوند { مصداق بانک ها، موسسات مالی، حکومت ها یا سرمایه دارها} ص 19 تا 23 همان منبع

لیبرال سرمایه داری تا به امروز به نقش فرد فرد آحاد یک جامعه و یک شخص خاص موسوم به سرمایه دار توجه داشت. البته مبنای این توجه هم شاید قانون داروین و اعتقاد به داروینیسم باشد که حیوان قوی تر امکان گذر از همه مشکلات را دارد و می تواند به دوره ی بعدی حیات دست یابد. در اقتصاد سرمایه داری بر مبنای تمرکزگرایی نقش اقتصادی و تجمیع منابع نهادهای متمرکز همچون بانک، بورس، بیمه و سرنایه داری و شرکت های هولدینگ شکل گرفتند اما شورش آحاد جامعه که از سالها پیش یعنی دهه سی قرن بیستم آغاز شد (سالهای 1930 به بعد) تقاضا برای ایفای نقش آحاد مختلف جامعه در اقتصاد بیش از گذشته شد و مبارزه با نهادهای سرمایه داری اگرچه با سوسیالیست و کمونیست شروع شد اما حتی انحرافاتی که آنها در مسیر توسعه و بهبود اقتصادی داشتند نیز منجر نشد که تقاضای ایفای این نقش کمتر شود بلکه بیشتر شد تا اینکه انسان فناوری  را به خدمت گرفت.

بلاک چین یا زنجیره بلوکی

بلاک چین در اصل مجموعه ای از تراکنش هایی است که با یکدیگر مرتبط هستند و در یک زنجیره پیوسته قرار دارند. مجموعه تراکنش ها در بخش هایی گردآوری شده است که به بلوک معروف است. این بلوک ها به یک زنجیره متصل هستند که در نتیجه عبارت زنجیره بلوکی یا بلاک چین را تشکیل می دهند. ص37 همان منبع

« از آنجایی که گره های بسیاری در اجرای بلاک چین دخیل هستند بنابراین به صورت نرم افزاری منبع باز است. این یعنی که کد نویسی ها به صورت عمومی موجود است و هر کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد… به علاوه تمام تراکنش ها… عمومی شده است تا هر کسی بتواند آن را مشاهده کند… ماهیت عمومی و منبع باز بلاک چین به این معنی است که هیچ کس نمی تواند هیچ یک از اطلاعات را دستکاری کند…»

بنابر آنچه آمد دریافتیم که بلاک چین نرم افزاری غیر متمرکز و منبع باز است که این دو مؤلفه نقش بسیار مهمی در ایجاد تحولات فناورانه حوزه مالی و اقتصادی جوامع انسانی خواهد داشت.

نحوه کار بلاک چین و واگرایی نقوش اقتصادی در بستر جامعه

«به طور سنتی نرم افزارهای کامپیوتری با مدل سروری اجرا می شوند. این بدان معنی است که هرگاه وارد یک وب سایت می شوید، در واقع به سرور اصلی آن وب سایت متصل می شوید که همه اطلاعات را در خود ذخیره کرده است. اگر سرور دچار مشکل شودوب سایت کار نخواهد کرد… اما نحوه کار بلاک چین متفاوت است. به جای آنکه نرم افزار به یک سرور مرکزی متصل شود، {نرم از افزار} بر روی مجموعه ای گره کار می کند. گره ها کامپیوترهای واحدی هستند که معمولا توسط افراد خصوصی اجراء می شوند. این کامپیوترها بخشی از شبکه هستند و حاوی تمام اطلاعات موجود در بلاک چین است. ص37 همان منبع

پایان بخش دوم

ادامه دارد…

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.