حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آذری جهرمی از سیستم عامل اندروید ایرانی میگوید
11 جولای 2019 - 9:10
شناسه : 6325
بازدید 388
10

محمدجواد آذری جهرمی، روز دوشنبه در صفحه شخصی اینستاگرامش در رابطه با اندروید ایرانی نوشت: «تلاش می کنم به برخی سوالاتی که داشتید، پاسخ دهم: – چرا این سیستم عامل پیگیری شد؟ در یکسال گذشته، تعدادی از نرم افزارهای ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکت های آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف شدند. ضربه بزرگی […]

ارسال توسط :
پ
پ

محمدجواد آذری جهرمی، روز دوشنبه در صفحه شخصی اینستاگرامش در رابطه با اندروید ایرانی نوشت: «تلاش می کنم به برخی سوالاتی که داشتید، پاسخ دهم:

– چرا این سیستم عامل پیگیری شد؟

در یکسال گذشته، تعدادی از نرم افزارهای ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکت های آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف شدند. ضربه بزرگی به کسب و کارهای ایرانی وارد شد، این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز سرایت کرد. آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی از دست برود؟

– شرکت گوگل دلیل حذف نرم افزارهای ایرانی را عدم رعایت امنیت کاربران ذکر کرده بود، این درست است؟

در خصوص پوسته‌های تلگرام، وزارت ارتباطات در دیماه ۹۶ بیانیه داد و اعلام کرد که امنیت این پوسته‌ها را تایید نمی کند، هم‌اینک نیز با پایان مهلت قضایی فعالیت آنها خاتمه یافته است. اما یک سوال: آیا گوگل در خصوص بدافزارهایی که با نصب روی گوشی تلفن همراه، تحت عنوان ستاره مربع‌ها و خدمات ارزش افزوده جیب مردم و نیز اطلاعات آنها را هم سرقت می‌کند همین برخورد را می‌کند؟ سیاست حفاظت از داده‌ها باید همواره مورد احترام باشد؛ نه سلیقه‌ای.

– آیا با این سیستم عامل، دسترسی به سرویس های بین‌المللی محدود می‌شود؟ آیا همه نرم افزارها اندرویدی روی آن قابل نصب است؟ آیا استفاده از این سیستم عامل باعث محدودیت برای من نمی‌شود؟

با این سیستم عامل، شما قادر به استفاده از تمام نرم افزارهای بین المللی هستید، اما به عکس، گوگل قادر به دستکاری گوشی شما نخواهد بود. به بیان دیگر، جاده یکطرفه شده و ایرانی‌ها قادر به استفاده از همه خواهند بود اما دیگر قابلیت تحریم و حذف ایرانی‌ها وجود نخواهد داشت.

– آیا امنیت اطلاعات من با این سیستم عامل رعایت خواهد شد؟

این سیستم عامل در اختیار همه است، قابلیت بررسی در همه آزمایشگاه های امنیت سایبری دنیا را دارد. ارزیابی مرکز امنیت سازمان فناوری اطلاعات، سلامت سیستم را نشان می‌دهد. از بررسی های داخلی و بین‌المللی نیز استقبال می‌کنیم.

– از چه زمانی این گوشی در بازار عرضه می‌شود؟

عرضه آزمایشی از امروز آغاز شده و در سطح انبوه تا شهریورماه صورت خواهد گرفت.

– آیا سرنوشت این سیستم عامل مانند پیام رسانهای داخلی است؟

اصولا تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد، تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که روی گوشی خود استفاده می‌کردید، دیگر روی گوشی شما نباشند و با دخالت کشور دیگری حذف شده باشند. توسعه این سیستم عامل کمک می‌کند در آن روز بی‌چاره نباشیم.»

 

آذری جهرمی در پاسخ به کاربران صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از دیروز با این سیستم‌عامل کار می‌کنم و به کاربران مجدد تاکید می‌کنم که استفاده از این سیستم عامل اجباری نیست و روزی که دوباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران انجام شود، این سیستم عامل می‌تواند جایگزین خوبی برای سیستم عامل اندروید باشد.»

در برنامه صبح سه شنبه، شهردار تهران همراه با وزیر ارتباطات محمد جواد آذری جهرمی بعد از افتتاح ۱۰ ایستگاه با ۳۰۰ دوچرخه هوشمند اشتراکی در محدوده ستارخان منطقه ۲ پایتخت، به سمت پارک لاله دوچرخه سواری کردند.

وزیر ارتباطات در حاشیه آئین افتتاح ۱۱ ایستگاه دوچرخه هوشمند به خبرنگاران گفت: «اندروید ایرانی نه تنها چیزی کم ندارد، بلکه یک افزونه دارد و با استقلال بیشتری نسبت به سایر سیستم‌های عامل اجازه نمی‌دهد طرف ثالثی در آن دخالت و اختلال ایجاد کند. از سال گذشته تعدادی از نرم‌افزارهای ایرانی از روی گوشی‌های تلفن همراه توسط شرکت‌های آمریکایی به بهانه ‌های مختلف حذف شدند که این اقدام ضربه بزرگی به کسب ‌و کارهای ایرانی وارد کرد. این اقدام از شرکت اپل شروع شد و به گوگل نیز سرایت  پیدا کرد و موجب شد کسب و کار جوانان در فضای مجازی دچار مشکل شود.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نباید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی آسیب ببیند، ادامه داد: «یک فرد یا گروهی در خارج از کشور به بهانه‌های مختلف نسبت به حذف این اپلیکیشن ‌ها از گوشی ‌های تلفن همراه اقدام کردند و آنها از فهرست مشتریان حذف شدند. در این مدت از ظرفیت جوانان ایرانی استفاده شد و سیستم عامل ایرانی موبایل را راه اندازی کردیم.»

آذری جهرمی تصریح کرد: «در شرایط سخت اقتصادی نباید در این زمینه بی ‌تفاوت بود و به همین منظور ۱۰ تا ۱۲ سرویس پایه را به صورت نمونه ایرانی راه‌اندازی کردیم.

با راه‌اندازی این سیستم عامل، محدودیتی برای کاربران به منظور نصب و فعالیت با اپلیکیشن های ایرانی و خارجی ایجاد نمی‌ شود، با این تفاوت که دسترسی شرکت ‌های آمریکایی برای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از روی گوشی‌های موبایل حذف می شود».

حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت زیرساخت نیز در توییتر خود نوشت: «با این روش محدودیتی برای نصب برنامه‌های خارجی ایجاد نمی‌شود، بلکه افزونه‌ای برای حمایت از کسب و کارهای داخلی ایجاد شده که دیگر با یکجانبه‌گرایی برخی، قابل حذف نخواهند بود».

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.