حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
گرانفروشی و نبود فرصت برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازارسازی
04 آگوست 2019 - 10:03
شناسه : 6542
بازدید 194
4

تحریم فرصتی است برای تولیدکنندگان تا بتوانند بازار داخلی را به دست گیرند و با رونق تولید اشتغازایی را افزایش دهند اما تحقق این امر به ملاحظاتی مانند توجه به مصرف کننده بستگی دارد. پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی تنها به منافع شخصی خود توجه کرده و در غیاب […]

ارسال توسط :
پ
پ

تحریم فرصتی است برای تولیدکنندگان تا بتوانند بازار داخلی را به دست گیرند و با رونق تولید اشتغازایی را افزایش دهند اما تحقق این امر به ملاحظاتی مانند توجه به مصرف کننده بستگی دارد.

پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی تنها به منافع شخصی خود توجه کرده و در غیاب رقیب و در بازار انحصاری بی توجه به منافع عمومی با کاهش تولید، قیمت‌ها را افزایش دادند در حالیکه پیش از این پاشنه درب مجلس و دولت را درآورده و ادعا می‌کردند توان تولید و رفع نیاز بازار داخلی را دارند اما حال که باید وارد میدان شده و تولید را افزایش دهند از آب گل آلود ماهی گرفته و درصد جبران کاستی‌های گذشته هستند.

قیمت‌ لوازم خانگی در نیمه دوم سال گذشته افزایش چشم‌گیری پیدا کرد به گونه‌ای که مصرف‌کننده ناچار شد یخچال ۸ میلیون تومانی را با قیمت ۳۰ میلیون تومان خریداری کند.

برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی ارز دولتی گرفته، قیمت ها را با دلار آزاد محاسبه کردند

به زعم عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان برای ثبت سفارش مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی پرداخت شد این در حالی است که عرضه این ارز در قیمت‌ لوازم خانگی مشهود نبود و قیمت‌ این محصولات براساس دلار آزاد محاسبه شد.

وی معتقد است حجم تولیدات لوازم خانگی داخلی نیاز بازار را پوشش نمی‌دهد، اگرچه در گذشته بخش عمده‌ای از لوازم خانگی وارداتی بود اما تولیدکنندگان لوازم خانگی ادعا کردند می‌توانند لوازم خانگی مورد نیاز کشور را تولید کنند اما در این راه واماندند.

مشکلات تولید لوازم خانگی؛ از واردات قطعات موردنیاز تولید تا جابه جایی ارز

براساس این گزارش اگرچه تحریم برای عده‌ای زمینه سوءاستفاده را فراهم کرد اما نمی توان از مشکلات موجود در مسیر تولید نیز چشم پوشی کرد به گونه‌ای که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی برای واردات قطعات موردنیاز تولید، جابه جایی ارز و.. با مشکل روبه رو شدند در نتیجه میزان تولید بنگاه های تولیدی کاسته شد یا در برخی موارد واحدهای تولیدی به مرز تعطیلی کشیده شدند.

در این راستا فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت  می‌گوید مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید لوازم خانگی در حال تامین است و در صورتی که سرمایه در گردش و ارز موردنیاز واحدهای تولیدی تامین شود، لوازم خانگی داخلی جایگزین برندهای وارداتی می‌شود.

رضا علیزاده نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید کاهش واردات به واسطه مشکلات تحریم فرصت طلایی برای تولیدکنندگان داخلی است که  بتوانند بازار داخلی را به دست گیرند و با تولید کالای باکیفیت رضایت مشتری را جلب کنند.

وی معتقد است در این صنعت توجه ویژه به توسعه واحدهای تولیدی ساخت قطعات لوازم خانگی از اهمیت وافری برخوردار است و در صورت شکل گیری زنجیره تامین قطعات باکیفیت و استاندارد در داخل کشور، می‌توان امیدوار شد که واحدهای تولیدی بالادستی این صنعت می‌توانند با ضریب اطمینان بیشتر و هزینه‌های کمتری محصولات خود را تامین و روانه بازار کنند.

در این راستا مدیرکل تعزیرات استان تهران می‌گوید اگرچه محدودیت واردات لوازم خانگی باعث افزایش قیمت شد اما انتظار می‌رفت انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و با تامین نیاز مردم، سهم بازار را به دست گیرد چراکه تولیدکنندگان گلایه‌مند بودند که ما کالای ایرانی تولید می‌کنیم اما مردم به سراغ کالای و لوازم خانگی وارداتی می روند.

 

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.