حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 28 فروردین , 1403 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
سالی به کام جمع!!؟؟
26 مارس 2018 - 11:52
شناسه : 2909
بازدید 285
11

مقدمه: شاید برخی تصور کنند که شعار امسال شعار حمایت از تولیدکننده یا کارخانه دار است !؟ اما واقعیت امر اینست که این شعار؛ شعار رعایت حقوق جمیع مردم من جمله کارفرما و کارگر و مصرف کننده و توزیع کننده است. تصورات اشتباه تولید کننده: 1- عدم تعریف و فهمی از کیفیت کیفیت واژه ایی […]

ارسال توسط :
پ
پ

مقدمه: شاید برخی تصور کنند که شعار امسال شعار حمایت از تولیدکننده یا کارخانه دار است !؟ اما واقعیت امر اینست که این شعار؛ شعار رعایت حقوق جمیع مردم من جمله کارفرما و کارگر و مصرف کننده و توزیع کننده است.

تصورات اشتباه تولید کننده: 1- عدم تعریف و فهمی از کیفیت

کیفیت واژه ایی مجهول و مبهم است و البته ارتباط تنگاتنگی با «هزینه و قیمت» به عنوان اولین و مهمترین عامل تعیین کننده خرید و فروش کالا دارد. کیفیت با مواد اولیه،عامل انسانی کار،فناوری تولید،فرهنگ مصرف و دهها عامل دیگر نیز ارتباط دارد. اینکه تولید کننده بدون اینکه این مسئله (کیفیت) چند وجهی را بفهمد و حل کند؛شروع به تولید کالای مرغوب و با کیفی کند نمی تواند انتظارات را برآورده سازد.

اصولا معلوم نیست وقتی کسی تعریف و فهمی از کیفیت ندارد چگونه می خواهد «جنس با کیفیت» تولید کند. اولین گام تولید کننده همچون هر کار دیگری آگاهی یابی است و در این بین « انجمن مدیریت کیفیت ایران» و «انجمن  مدیران کنترل کیفیت صنایع» از گروه های شاخص برای هدایت و راهنمای در موضوع کیفیت هستند.

 

تصورات اشتباه تولید کننده: 2- حمایت بازار و مصرف کننده از کالای ایرانی به هر قیمتی

یکی دیگر از تصورات اشتباه تولید کننده ایرانی اینست که فکر کند در سال 97 قرار است هموطنان و بازار به هر قیمتی  از کالای ایرانی حمایت کنند! هرگونه حمایتی بایستی آگاهانه و هدایت کننده باشد در غیر اینصورت این حمایت به کمک رسانی به یک سیستم معیوب و در نهایت لطمه و صدمه به همه من جمله تولید منجر می شود. قرار است مطالباتمان به عنوان یک مصرف کننده ایرانی منطقی باشد و صرفا کورکورانه و متعصبانه انتخابمان را به برندهای خارجی محدود نکنیم یا اینکه برند ایرانی را از پیش بازنده در رقابت و انتخاب ندانیم. حتی اگر بارها تجربه تلخی از مصرف کالای ایرانی داشتیم آن را به حساب سایر کالاها و برندهای ایرانی نگذاریم قرار است همیشه کالای ایرانی را در بین گزینه های انتخابمان جای دهیم و چنانچه قابلیت رقابت با کالای مشابه خارجی داشت حتی شده با اغماض آن را برگزینیم.

 

تصورات اشتباه تولید کننده: 3- خروج ارز بی محابای تولید کننده ایی که سرمایه انباشته شده اش به سبب حمایت ایرانیان  و خرید  کالای ایرانی 

تولید کنندگان ایرانی هم بایستی بپذیرند که تعهد به جامعه ایرانی صرفا در ارائه کالای با کیفیت به آنان و مصرف کننده محدود نمی شود. آنان نسبت به دانش و فناوری بومی این سرزمین و حتی نسبت به مخارج شخصی از پول انباشت شده از حمایت ایرانیانی که کالای آنان را بر محصول مشابه خارجی ترجیح داده اند بایستی متعند باشند.به هر جهت همین تولیدکنندگان خودشان طبقه ایی از آحاد ملت ایران را شامل می شوند که بنیه مالی قوی دارند اگر قرار به حمایت از کالبای با کیفیت ایرانی است آنان نیز بایستی در این جریان و جنب و خروش اجتماعی نقش داشته باشند. در خریدهایشان تحقیق، حمایت و مصرف از کالاهای با کیفیت داخلی را بیش از سایرین سرلوحه کارخودشان قرار دهند و به هر بهانه ایی کالای خارجی نخرند. این در حالیست که رویه مذکور به وفور در بین طبقه تولید کنندگان داخلی وجود دارد.

 

تصورات اشتباه توزیع کننده: 4- نقدشوندگی سریع و سود زیاد کالای خارجی

یکی از دلایل اینکه توزیع کنندگان و شبکه توزیع کالا؛ از کالای خارجی استقبال زیادی کرده است و می کنند به چند عامل مهم اقتصادی من جمله «نقدشوندگی سریع»  و «سود زیاد آنها» کالای خارجی نسبت به ایرانی بر می گردد. تصوراتی که البته همچین بیراه هم نبوده و نیست. اما توزیع کنندگان بایستی به یک موضوع توجه بیشتری داشته باشند  و آن اینکه «معادلات بازار ایران به شدت و سرعت در حال تغییر و تحول» است. این موضوع نیازمند واکاوی و شرح بیشتری است که مجالش این مقاله نیست و در آینده به آن خواهیم پرداخت. توزیع کنندگانی که از موضوع تغییر بازار ایران غافل باشند در آینده شدیدا متضرر می شوند.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.