حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
در مورد تزریق کلاژن بیشتر بدانید
18 فوریه 2018 - 18:40
شناسه : 2559
بازدید 266
13

کلاژن به طور طبیعی در بدن وجود دارد و با بالارفتن سن مقدارش در بدن کاهش پیدا می کند. پوست یا درم لایه ای است که حاوی پروتئین کلاژن است. این ماده مغذی به صورت شبکه ای از فیبرها عمل می کند که پشتیبان پوست بوده و آن را در جای خود نگاه می دارد. […]

ارسال توسط :
پ
پ

کلاژن به طور طبیعی در بدن وجود دارد و با بالارفتن سن مقدارش در بدن کاهش پیدا می کند. پوست یا درم لایه ای است که حاوی پروتئین کلاژن است. این ماده مغذی به صورت شبکه ای از فیبرها عمل می کند که پشتیبان پوست بوده و آن را در جای خود نگاه می دارد. هنگامی که بدن شما دراثر سالمندی شروع به از دست دادن کلاژن می کند، این ساختار شکسته شده و پوست شروع به آویزان شدن می کند.

نحوه کارآیی کلاژن تزریقی

همانطور که از نام آن مشخص است کلاژن به داخل اپیدرم صورت تزریق میشود تا ساختار پشتیبان را که به مرور زمان دچار افتادگی شده احیا نماید.  امروزه چهار نوع اصلی از این مواد وجود دارد. رایج ترین آنها عبارتند از Zyderm, Zyplast, Cosmoderm و CosmoPlast . که زیدرم و زیپلاست از بدن گاو گرفته می شود و قبل از انجام پروسه به یک تست کوچک روی پوست شما نیاز است. کازمودرم و کازموپلاست از انسان گرفته می شود و معمولا نیازی به انجام تست ندارند.

کلاژن به سرعت از طرف بدن پذیرفته می شود و پوست صورت شما سفت شده و چروک های آن کاهش یافته یا به طور کلی از بین می رود. تزریق کلاژن باید توسط افراد مجرب انجام شود زیرا در صورت تزریق مقادیر خیلی کم یا خیلی زیاد و یا تزریق در مناطق نادرست صورت هیچ کارآیی نخواهد داشت. با این که حضور یک پزشک برای تزریق الزامی است اما تزریق کلاژن به طور معمول یک پروسه بی خطر می باشد.

مزایای پرکننده های تزریقی کلاژن

  • این روش کمترین میزان تزریق های متوالی را دارد زیرا ماده تزریقی از مواد مغذی است که به طور طبیعی دربدن موجود است. در حقیقت فقط در دو درصد بیماران نیاز به تزریق مجدد دیده می شود.
  • در موارد کمی تزریق کلاژن عوارض جانبی جدی به دنبال دارد. برخلاف بوتاکس در تزریق کلاژن سردرد و تهوع شایع نیست.
  • این نوع تزریق معمولا بیش از یک تزریق عادی دردناک نبوده و موجب ناراحتی نمی شود به خصوص به این دلیل که مقدار کمی ماده بی حسی همراه آن وارد بدن  می شود.
  • میزان موفقیت پرکننده های قابل تزریق کلاژن در حدود بوتاکس است و 72 درصد از بیماران رضایت خود را از نتیجه ی حاصل گزارش کرده اند.
  • تزریق کلاژن را می توان به جز چروک پوست برای بهبود بسیاری از ویژگی های صورت به کار برد. کلاژن می تواند تعادل بیشتری به چهره بدهد و پری گونه ها را بیشتر و خطوط چهره را ملایم تر کرده و مناطق فرورفته صورت را پر کند.
  • نتایج حاصل بیش از تزریق های دیگر مانند بوتاکس حالت طبیعی دارد. کلاژن به جای فلج کردن عضلات، صورت شما را پر می کند تا پوست حالت سفت تری به خود بگیرد.
  • کلاژن در مقایسه با دیگر مواد قابل تزریق در مناطق بیشتری استفاده می شود. برای مثال کسانی که می خواهند لب های پرتری داشته باشند می توانند از کلاژن به عنوان یک گزینه مناسب استفاده کنند در حالی که بوتاکس کمتر تاثیر رضایتبخشی خواهد داشت.
  • تزریق کلاژن نیازی به دوره بهبودی ندارد . بعضی از بیماران تزریق های خود را در وقت نهار خود انجام داده و بعد از آن دوباره به محل کار خود باز می گردند.
  • نتایج تزریق کلاژن فورا ظاهر می شود. کلاژن تزریق شده با گذشت زمان رشد نمی کند و به محض تزریق پوست را سفت می کند. این ویژگی برای کسانی که از چروک ها یا خطوط پوست خود خسته شده اند، یک تقویت روحیه بسیار خوب است.

مضرات پرکننده های تزریقی کلاژن

  1. این تزریق ها معمولا گران قیمت  هستند. هزینه میانگین یک دوره تزریق 373 دلار است. این مبلغ شامل هزینه های دیگر مانند بی حسی و غیره نمی شود.
  2. کلاژن به اندازه ی تزریق بوتاکس دوام ندارد. دوره ی معمول کارآیی تزریق کلاژن بین 3 تا 6 ماه است.
  3. بدن شما ( مانند آنچه برای ذخایر اصلی خود انجام می دهد) کلاژن اضافی را برای مدت طولانی نگهداری نمی کند.
  4. تست پوستی که نوع مناسب کلاژن برای بیشتر موارد را مشخص می کند، باید حداقل یک ماه قبل از پروسه اصلی انجام شود. این تست موجب می شود که کلاژن یک درمان فوری محسوب نشود.
  5. در حالی که خطر بروز عارضه یا عوارض جانبی بسیار کم وحدود 2 درصد است ، اغلب این عوارض جدی می باشند.

عوارض جانبی پر کننده های تزریقی کلاژن

در واقع شایع ترین عارضه جانبی تزریق کلاژن همان عارضه ای است که با هر تزریقی ممکن است بروز کند. با این که خطر عفونت می تواند جدی باشد در این نوع تزریق بسیار نادر است. عوارض جانبی دیگر عبارتند از:

  • پوسته شدن پوست: گاهی پوست شما کلاژن جدید را نمی پذیرد و شروع به پوسته پوسته شدن می کند.این وضعیت شبیه به آفتاب سوختگی بوده و توسط  پزشک قابل درمان است.
  • اسکار یا جوشگاه زخم:  عارضه جانبی دیگر تزریق کلاژن برآمدگی هایی است که در سطح پوست ظاهر می شود و نمایی شبیه به جوش دارد. این برآمدگی ها ممکن است باز شده و جوشگاه یا اسکار به جای بگذارند. این جوشگاه ها موقتی بوده و توسط پزشک قابل درمان است.
  • ناصافی پوست: این عارضه جانبی در اثر تزریق دوز نامناسب کلاژن در یک منطقه واحد بروز می کند. این حالت ممکن است فورا بروز کند یا بعد از چند روز خود را نشان بدهد. همیشه ناصافی های بعد از تزریق را باید به پزشک اطلاع دهید تا اصلاح شود و احتمال بروز عفونت یا دیگر عارضه های جدی رد شود.

آیا کرم های کلاژن جایگزین مناسبی هستند؟

بازار محصولات درمان پوست پر از کرم هایی است که وعده ی نتایج مشابه تزریق را می دهند. واقعیت ساده این است که آنها حتی نتیجه نزدیک به تزریق هم ندارند هر چند که قیمت بسیار کمتری دارند.

کرم ها از نظر کاستن چروک های پوست ارزش زیادی دارند زیرا مایع از دست رفته ی پوست را جبران می کنند اما نمی توانند چروک های ایجاد شده را برطرف کنند. نباید در تله ی کرم های کلاژن گرفتار شوید. نتایج واقعی فقط زمانی ظاهر می شود که لایه بیرونی پوست سوراخ شود و کرم ها نمی توانند این کار را انجام بدهند.

کلاژن یک ماده طبیعی است که عوارض جانبی بسیار کمی دارد. نگاه ساده به مزایا و مضرات آن نشان خواهد داد که مزایای این روش بسیار بیشتر از مضرات آن است. جلسات درمان کوتاه و بی خطر و نتایج آن فوری و تقریبا همیشه رضایتبخش است. به هر حال  هزینه بالای کلاژن همراه با دوره کارآیی کوتاه مدت آن یک جای خالی بزرگ در جیب شما بوجود می آورد.

پزشک دقیقا درباره عارضه های قابل اصلاح با کلاژن صحبت خواهد کرد و ارزشمند بودن این روش برای شما را شرح خواهد داد. با این که بیمه ها معمولا این پروسه را پوشش نمی دهند،  اغلب پزشکان طرح هایی برای پرداخت دارند که امکان پرداخت هزینه در چند نوبت را در طول دوره تزریق ها ممکن می سازد.

منبع: healthplus.ir

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.